REKLAMA

Komosa ryżowa vs kasza gryczana – co jest zdrowsze?

Choć komosa jest znana od lat, dopiero niedawno osiągnęła status światowego superfood. Czy staropolska gryka może się z nią równać?

komosa ryżowa shutterstock.com

Komosa ryżowa

1. 2013 rok - ONZ określiła rokiem komosy ryżowej, dostrzegając jej potencjał w możliwości zwalczania głodu na świecie.

REKLAMA

2. Znajdziesz w niej cenne aminokwasy, których organizm nie jest w stanie wytworzyć samodzielnie, np. wspomagającą regenerację i budowę mięśni leucynę (840 mg).

3. Quinoa jest bogata w błonnik, białko i ma niski indeks glikemiczny. A to oznacza, że wspomaga walkę o pozbycie się  nadprogramowych kilogramów.  

4. W komosie znajdziesz 8,9 mg żelaza, co pokrywa aż 89% dziennego zapotrzebowania u mężczyzn (i niemal 50%  u kobiet). Dzięki wysokiej koncentracji antyoksydantów quinoa skutecznie oddala skutki starzenia się organizmu.

5. Ogromna popularność komosy sprawiła, że ludy tradycyjnie żywiące się nią zostały jej pozbawione i zaczęły na własny użytek stosować tańsze i pozbawione tylu składników odżywczych zboża (w tym pszenicę).

ZOBACZ: Ryż kontra makaron - co jest zdrowsze?

Kasza gryczana

1. XV wiek - W tym okresie gryka rozpowszechniła się na terenach Polski. Od tego czasu stanowi nieodłączny element rodzimej kuchni.

2. W gryce leucyny mamy o ponad połowę mniej (326 mg), ale wciąż, jak na produkty roślinne wysokowęglanowe, jest to produkt  o wysokiej zawartości białka.

3. Podobnie jak komosa, kasza to produkt wskazany podczas odchudzania. Nie zalecamy jednak popularnej w internecie diety kaszowej – przesada nigdy nie jest wskazana.

4. Zawartość żelaza i magnezu jest w kaszy gryczanej mniejsza, ale to wciąż bardzo dobry wynik. Dodajmy do tego sporą dawkę witamin z grupy B, które wspierają pracę układu nerwowego.

5. Badanie z 2019 r. w 40% przebadanych kasz wykazało przekraczającą normy ilość rakotwórczego glifosatu. Badań nie powtórzono, ale w 2020 r. wzięto pod lupę kaszę jaglaną i ponownie wykazano przekroczenie norm w części produktów.

PRZECZYTAJ: 3 przepisy na brązowy ryż

Werdykt MH: Remis!

Pod względem wartości odżywczych komosa wydaje się lepszym wyborem od kaszy gryczanej. Jeśli jednak dodamy do całości mnogość zastosowań, dostępność i cenę zakupu – oba produkty wydają się niezastąpione w kuchni. Warto sięgać zarówno  po klasykę (gryka), jak i nie stronić od nowoczesności (komosa). Ogłaszamy remis!

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA