[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.0

Kapusta - rodzaje, właściwości, wartości odżywcze

Znienawidzona w dzieciństwie minikapusta to witaminowa bomba. A przy odpowiednim przygotowaniu naprawdę smaczny składnik zdrowego posiłku.

kapusta, dania z kapusty

1. Strzał z liścia

Choć niewielka, główka brukselki jest po brzegi wypełniona wartościami odżywczymi. Mimo to wciąż mało jej na polskich stołach, gdzie częściej można spotkać takich jej kuzynów, jak jarmuż, brokuły czy kalafior. A ta skromna minikapustka to prawdziwa warzywna arystokracja, zaliczana do 20 najbardziej wartościowych dań na świecie. Kłaniamy się w pas.

ZOBACZ TEŻ: 3 przepisy na obiad z kapusty

REKLAMA

Czerwona brukselka

Nie ujmując niczego zielonym warzywom, te o fioletowym zabarwieniu sygnalizują kolorem obecność antocyjanów – flawonoidów wymiatających z organizmu wolne rodniki, które powodują mikrostany zapalne. Pomagają też chronić Twoje serce.

Zielona brukselka

38 kcal na porcję i praktycznie zero tłuszczu – tradycyjna odmiana brukselki to oczywisty sprzymierzeniec w walce z nadwagą. Do tego ma naprawdę dużo karmiącego dobre bakterie błonnika, więc przyspiesza metabolizm. Cudo.

Kalerosse

To hybryda dwóch dietetycznych petard – jarmużu i brukselki. Upoluj ją na straganie, a odpłaci Ci prawdziwym bogactwem wspomagającego pracę mięśni potasu. Zjedz przed treningiem, a potem idź na rekord.

Pędy brukselki

Pojedyncze listki rosnące w koronach pędów brukselki zawierają więcej glukozynolanów (związków chroniących przed nowotworami) niż jakiekolwiek inne warzywo z rodziny kapustnych. Brokułom już podziękujemy.

PRZECZYTAJ: Bigos regeneracyjny na kaca

2. Z dala od gara - brukselka

Kupując brukselkę, wybieraj mniejsze, bardziej zbite główki – będą smaczniejsze. Jeśli znajdziesz w warzywniaku brukselkę jeszcze na łodyżkach, będziesz miał pewność, że jest świeża. Kiedy już doniesiesz swoją zdobycz do kuchni, ani się waż wrzucać jej do gara z gorącą wodą. Gotowanie jest odpowiedzialne za wizerunek rozgotowanej, mdłozielonej brei, z jakim często kojarzy się brukselkę.

Poza tym bardzo łatwo przegotować to warzywo, co z kolei prowadzi do uwalniania związków, zwanych izotiocyjanianami – winnych gorzkiemu posmakowi. Dlatego lepiej brukselkę usmażyć lub zgrillować. Dzięki temu zachowasz maksimum wartości odżywczych, nie zmarnujesz naturalnej chrupkości świeżego warzywa i łatwo będzie Ci dorzucić na patelnię ulubione dodatki. Szybkie, proste i smaczne.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij