Kapsaicyna w pigułce [5 faktów]

Kapsaicyna odpowiada za ostry smak papryki. Sprawia, że się pocisz, gdyż cząsteczki kapsaicyny działają na receptory wykrywające gorąco i Twój organizm próbuje się schłodzić. Ale są także korzyści.

kapsaicyna, ostre jedzenie shutterstock.com

1. Czy to działa?

Wszyscy wiemy, że kapsaicyna działa. Czujemy jej efekt natychmiast: Twoje ciało odbiera pieczenie jako podniesienie temperatury, więc próbuje się schłodzić. Naczynia krwionośne tuż pod skórą rozszerzają się, zaczynasz się też pocić. Jako że kapsaicyna „rozchodzi się” po błonie śluzowej, sygnał o pieczeniu dociera także do oczu i nosa. Po zjedzeniu ostrej przyprawy nie tylko zaczynasz się pocić, ale też pojawiają się łzy i cieknie Ci z nosa. Jak to się dzieje? Kapsaicyna jest agonistą receptorów TRPV1, odpowiedzialnych za wywoływanie wrażenia bólu w odpowiedzi na bodźce fizyczne, takie jak temperatura powyżej 43 °C czy substancje o bardzo niskim pH.

REKLAMA

Receptory TRPV1 są rozmieszczone we włóknach nerwów czuciowych i komórkach nieneuronalnych, w tym niektórych komórkach śródbłonka oraz komórkach mięśni gładkich. Są więc nie tylko w ustach, ale też m.in. w mózgu, w pęcherzu, naczyniach krwionośnych i wielu innych miejscach w organizmie. Takie rozległe umiejscowienie receptorów TRPV1 sprawia, że kapsaicyna może mieć wpływ na wiele różnych organów, nie tylko na okolice ust.

2. Wzmacnia serce

Przeciwzapalne właściwości kapsaicyny prawdopodobnie działają ochronnie na układ krążenia. Chińscy uczeni z Third Military Medical University przeprowadzili eksperyment, w którym udowodnili, że suplementowanie kapsaicyny przez trzy miesiące zwiększa poziom tzw. dobrego cholesterolu HDL. Przy okazji obniża też poziom markerów CRP, świadczących o stanie zapalnym.

3. Łagodzi ból

Kapsaicyna jest też składnikiem środków przeciwbólowych. Głównie w postaci maści, chociaż są też dostępne plastry nasączone kapsaicyną, stosowane w leczeniu różnego rodzaju neuralgii, np. w przebiegu półpaśca albo neuropatii cukrzycowej. Pod wpływem działania kapsaicyny uwalniane są również endorfiny i dopamina, więc po zjedzeniu wyjątkowo ostrego jedzenia możesz poczuć wyraźną poprawę nastroju.

4. Przyspiesza metabolizm

Badania wykazały, że kapsaicyna przyspiesza tempo metabolizmu, dlatego często można ją znaleźć w suplementach wspierających odchudzanie. Jak donosi „BMC Obesity”, po 12 tygodniach zażywania kapsaicyny w dawce 4 mg dziennie masa tkanki tłuszczowej u badanych zmniejszyła się o 6,68% bardziej niż u tych, którzy zamiast kapsaicyny dostawali placebo. Badanie uczonych z Laval University wykazało zaś, że dodanie kapsaicyny do przystawki zmniejszyło ilość kalorii spożytych w głównym posiłku.

5. Bez przesady

Nadmiar kapsaicyny może wywoływać nudności, wymioty, biegunkę i nasilić objawy refluksu. Badania kliniczne wykazały, że spożywanie 6 mg kapsaicyny dziennie przez 3 miesiące było dobrze tolerowane. Im zawartość kapsaicyny jest większa, tym więcej punktów zyskuje produkt na skali Scoville'a – skali ostrości smaku. Jednostką tej skali jest SHU, a czysta kapsaicyna ma na niej 16 000 000 SHU.

Zobacz również:
W październiku zaliczyłem 33 treningi, poświęcając im łącznie 39 godzin. Spaliłem łącznie 27 367 kcal. Nie wiem, ile razy uderzyłem w treningową tarczę, worek czy sparingpartnera. Nie wiem też, ile ciosów przyjąłem, choć kilka z nich pamiętał będę długo. Niczego nie żałuję.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA