Kalorie czy makro – co bardziej się liczy?

Niezależnie od tego, czy dążysz do zysków czy strat, musisz skupić się na diecie. Pytanie: na czym konkretnie?

Kalorie czy makro FOT. DAN MATTHEWS, JOBE LAWRENSON

Kalorie

  • Kalorie to jednostki dostarczanej z jedzeniem energii, dzięki której funkcjonuje Twój organizm. Różnica między dostarczaną a wydatkowaną ilością kcal warunkuje – chudniesz albo tyjesz.
  • Na 1 kg tkanki tłuszczowej składa się ok. 7700 kcal. Zmniejsz dzienną dawkę o 370 kcal (np. rezygnując z jednej drożdżówki), a zrzucisz 1 kg ten 1 kg w ciągu około 3 tygodni. 
  • Jedzenie od 150 do 250 kcal więcej niż spalasz pomoże zoptymalizować przyrost masy, trzymając w ryzach przyrost tkanki tłuszczowej. Uwaga: bez siłowni będzie ciężko. 
  • Jeśli masz wysokie BMI, utrata kilku kilogramów może pomóc Ci oddalić ryzyko chorób sercowo-naczyniowych, a to w efekcie może znacząco wydłużyć Twoje życie.

Makro

  • Źródłem kalorii są węgle, tłuszcze i białko – trzy makroskładniki. Ich odpowiedni dobór pozwala poprawiać wydolność, przyspieszać budowę masy mięśniowej i uzyskać odpowiednią sytość.
  • Badanie przeprowadzone na 609 osobach wykazało, że w ciągu roku ci, którzy ograniczyli węgle, schudli 6 kg, a ci, którzy zrezygnowali z tłuszczu – 5,3 kg. Różnica niewielka.
  • Twoim celem jest przyrost masy mięśniowej? Celuj w 1,6 g białka na kilogram masy ciała. Wyższe wartości nie są konieczne. Uwaga: tu również bez treningu siłowego się nie uda.
  • Nie ignoruj mikro- i makroelementów: witamin i składników mineralnych. I batonik, i miseczka owoców dają zbliżoną ilość kcal i węgli, ale ich wartość odżywcza będzie jednak różna.

Werdykt

Remis

Kalorie „sterują” regulacją masy ciała. Niezależnie od doboru makro, nadmiar kalorii kończy się zwyżką, a niedobór spadkiem masy ciała. Jednak to makro (wraz z makro- i mikroelementami) zapewniają utrzymanie równowagi organizmu, zachowanie zdrowia i sprawności. Jeśli więc zależy Ci na zdrowiu, musisz brać pod uwagę to, ile kcal zjadasz, jak i to, jakie są ich źrodła.

Zobacz również:
REKLAMA