[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Jedzenie sezonowe - klucz do zdrowia i formy?

Maliny tylko latem? Według nowych badań, żeby schudnąć, wystarczy jeść sezonowo.

truskawki Shutterstock.com
Jeśli myślisz, że jedząc przez okrągły rok jarmuż na zmianę z jagodami goji, zyskasz sylwetkę Lewandowskiego, to możesz się nieźle przejechać. Okazuje się, że nawet najzdrowsze produkty z Instagrama nie nadają się do jedzenia non stop.

Według naukowców, lepiej nimi żonglować, dopasowując menu do sezonu. Wszystko przez badania przeprowadzone na koczowniczych plemionach Tanzanii. Wykazały one, że dieta oparta na produktach sezonowych o 30% poprawia zróżnicowanie mikrobiomu jelit, wpływającego m.in. na przyspieszenie metabolizmu. Inne, niezależne badania dowiodły, że szczupli mężczyźni mają o 70% więcej dobrych bakterii w jelitach niż ich rówieśnicy z nadwagą.

Nasz ekspert, dietetyczka Hanna Stolińska-Fiedorowicz, twierdzi, że wybieranie rosnących lokalnie sezonowych warzyw i owoców faktycznie może poprawić stan bakterii jelitowych, ponieważ takie produkty nie zawierają tylu pestycydów czy konserwantów, co egzotyczne lub sztucznie nawożone rośliny. A czy faktycznie samo przejście na dietę sezonową pozwala schudnąć?

(Zobacz też: Najlepsze warzywa i owoce bogate w antyoksydanty)

"Aby schudnąć, trzeba mieć ujemny bilans energetyczny, więc sama zmiana produktów na sezonowe absolutnie nie zagwarantuje zrzucenia wagi – zapewnia dietetyczka. – Można patrzeć na to jednak tak, że jeżeli skupiamy się na sezonowości, to na pewno automatycznie zjadamy więcej warzyw i owoców". A te są cenne dla zdrowia i sylwetki niezależnie od pory roku, szczególnie jeśli kupisz je u rolnika i sam zamrozisz na zimę.

Sezonowe składniki

Przez 365 dni zaopatruj kuchnię w plony odpowiednie do aktualnej pory roku. Dla zdrowia.

Zima

  • brokuły
  • jarmuż
  • jabłka

Dobre na układ immunologiczny

Wiosna

  • jagnięcina
  • młode ziemniaki
  • brukselka

Dobre na trawienie (błonnik)

Lato

  • makrela
  • cukinia
  • truskawki

Dobre na układ krwionośny (wit. K)

Jesień

  • kaczka
  • dynia
  • śliwki

Dobre na mózg i mięśnie (żelazo)

Sprawdź koniecznie: 7 trików na spalanie tłuszczu bez liczenia kalorii

REKLAMA

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij