Jaki poziom tkanki tłuszczowej jest optymalny?

Tkanka tłuszczowa nie jest jedynie niepotrzebnym balastem, wpływającym na wygląd sylwetki. To przede wszystkim bardzo ważny składnik organizmu, który bierze udział w jego prawidłowym funkcjonowaniu. Jednak nie sama tkanka tłuszczowa, ale jej poziom jest ważniejszy: źle, gdy jest za wysoki, ale też niedobrze, gdy jest za niski.

tkanka tłuszczowa shutterstock.com
„Tkanka tłuszczowa odpowiada za rozmaite funkcje fizjologiczne, m.in. za zachowanie równowagi hormonalnej oraz izolację termiczną – chroni nas przed utratą ciepła w niskich temperaturach. Jest też odpowiedzialna za magazynowanie rezerw energetycznych organizmu, wpływa również na insulinowrażliwość, mogąc ją poprawiać lub pogarszać, zależnie od ilości i rodzaju tkanki tłuszczowej. Zbyt niski poziom tłuszczu może powodować m.in. zaburzenia w produkcji hormonów tarczycy, spadek poziomu testosteronu, a w efekcie obniżać libido i jakość wytwarzanej spermy” – wyjaśnia dietetyk sportowy Paweł Szewczyk.

REKLAMA

ZOBACZ: 8 patentów na spalanie tłuszczu

Dodaje, że za niskie spożycie tłuszczu skutkuje niedoborami nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz utrudnionym wchłanianiem się witamin i innych substancji rozpuszczalnych w tłuszczach. „Za średni, naturalny poziom tkanki tłuszczowej uznaje się około 10-15% u mężczyzn i 20-25% u kobiet. Liczby mogą się jednak zmieniać w zależności od wieku czy rodzaju uprawianego sportu oraz jego intensywności” – podkreśla dietetyk. Dla przykładu mężczyźni – biegacze, sprinterzy czy kolarze – mają przeciętnie między 6 a 15% tkanki tłuszczowej. Jednak każdy sportowiec powinien – pod okiem dietetyka – ustalić indywidualny poziom tłuszczu pokarmowego i zawartości tkanki tłuszczowej, by czuć się w pełni sił w trakcie treningu. Jaki poziom tkanki tłuszczowej jest więc zbyt niski i może być zagrożeniem dla naszego zdrowia?

„Trudno mówić o ilości, która będzie powodowała zaburzenia, bo każdy organizm jest inny. Pewne jednak jest, że wartość jednocyfrowa utrzymywana przez dłuższy czas może być niezdrowa. Podobnie jest ze spożyciem tłuszczu. Zakłada się, że ilość kalorii pochodząca ze źródeł tłuszczowych nie powinna być niższa niż 15-20%” – zaznacza Paweł Szewczyk.

Zobacz również:
Wykop nudę z treningu, robiąc Kozaczoka z hantlami,  a przy okazji wyrzeźb brzuch  i nabierz kozackiej sprawności.  
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA