[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.8

Jak zrobić domowe cold brew? [Poradnik]

Kiedy na gorącą kawę jest po prostu za gorąco, a kop kofeiny przydałby się jak nigdy, do akcji wkracza cold-brew – mała czarna "parzona" na zimno.

cold brew Shutterstock.com
1. Ziarna na zimno

Nazwa niby coś mówi (no bo jak „cold”, to chyba wiadomo, że na zimno), jednak ta kawa nie ma zbyt wiele wspólnego z rozmlecznioną, napakowaną lodami i bitą świetaną kawą mrożoną. Cold brew oznacza zaparzanie, a raczej namaczanie (lub profesjonalnie – macerowanie) zmielonej kawy przy użyciu zimnej wody. Jest bardzo modne, hipsterskie i banalnie proste do przygotowania w domu. Wystarczy zacząć od wybrania właściwych ziaren.

A. Jasno palona

Idealna dla fanów małej czarnej, ponieważ jej łagodny profi l smakowy i naturalna słodycz pozwalają pić ją bez dodatków w postaci mleka czy cukru.

Zobacz też: Czy kawa odwadnia?

B. Średnio palona

Podczas gdy smakosze rzucają się na jasną, zdrowotni snobi wybierają ciemniejszą stronę mocy. Nieco dłuższy proces palenia uwalnia z ziaren więcej antyoksydantów.

C. Ciemno palona

Koneserzy ciemno palonej kawy tracą, niestety, nieco antyoksydantów, otrzymują za to napój o mniejszej kwasowości, a więc łagodniejszy dla żołądka.

2. Kawa na ławę

W metodzie cold-brew do wydobycia esencji z ziaren zamiast wysokiej temperatury wody wykorzystuje się długi czas jej działania – dlatego przygotowanie porannej kawy zacznij wieczór wcześniej. Zmiel ziarna na grubą lub średnią gradację – drobinki mają przypominać duże kryształki cukru (drobniej zmielona kawa przeniknie przez filtr i zmętni napój). Możesz wsypać kawę do zwykłego dzbanka lub kupić specjalną butelkę z filtrem do cold-brew.

Zalej kawę wodą w temperaturze pokojowej (filtrowaną lub mineralną) w proporcji 6 g kawy na każde 100 ml wody. Przykryj dzbanek i zostaw na blacie na 12-24 godziny: sam ocenisz, jak długo macerowana esencja najbardziej Ci smakuje. Teraz tylko przelej kawę przez papierowy filtr (jeśli masz specjalną butelkę, po prostu wyjmij z niej wkład z fusami). Nalej sobie szklaneczkę, a resztę wstaw do lodówki – wytrzyma przynajmniej tydzień.

Zobacz też: Czy picie kawy szkodzi? Fakty i mity

REKLAMA

REKLAMA

3. ...albo na bar

Cold-brew ma więcej zastosowań niż zapalniczka na biwaku. Jest na przykład świetną bazą koktajli, szczególnie jeśli przygotujesz mocniejszą esencję. Zaprzyjaźnieni barmani zachwalali nam łączenie jej z wódką, ginem, whisky, tequilą, mezcalem i wieloma innymi alkoholami. I choć w pełni się zgadzamy, że kawowy drink jest hitem happy hours, jako pismo o ZDROWYM stylu życia podajemy też kilka wersji bez procentów.

Opcja 1. Kawowy shrub

Składniki:

  • cold-brew, 50 ml
  • ocet balsamiczny, 25 ml
  • syrop klonowy, 12,5 ml
  • woda sodowa, do pełna

Przygotowanie

Czym jest tajemniczy tytułowy shrub? To koktajl stworzony na bazie… octu. Niegdyś serwowany jako aperitif – nie tylko ze względu na oryginalny smak, ale i zdrowotne właściwości – wraca do łask, szczególnie w hipsterskich barach. Odrobina octu balsamicznego zapobiega skokom cukru po posiłku, poprawia trawienie i wzmacnia poczucie sytości. Nasza wersja koktajlu jest jeszcze zdrowsza, bo bezalkoholowa.

Opcja 2. Espresso martini

Składniki:

  • cold-brew, 25 ml
  • tequila, 50 ml
  • likier kawowy, 10 ml
  • syrop klonowy, 10 ml
  • angostura, kropla

Przygotowanie

Cold-brew to świetna baza kawowych drinków – jest zdrowsza niż smakowe syropy, zawsze pod ręką (bez czekania na rozgrzanie ekspresu) i nie wymaga rozcieńczania. Zaimponuj swoim gościom, przygotowując kawowe martini. Po prostu wlej wszystkie składniki do shakera, dobrze wstrząśnij i rozlej do kieliszków. James Bond dał nam licencję na ten przepis.

Opcja 3. Shake mocy

Składniki:

  • cold-brew, 200 ml
  • białko, 1 miarka
  • banan
  • płatki owsiane, 1 miarka
  • mleko kokosowe, 100 ml

Przygotowanie

Kop energii bez dodatku cukru? Delikatniejsza niż zwykła kawa, cold-brew pomaga bez traumy przejść do drużyny niesłodzących. Na dodatek jest świetną podstawą proteinowego shake'a. Wystarczy zblendować razem wszystkie składniki – opcjonalnie dodając do nich łyżkę masła orzechowego – i wypić godzinę przed treningiem albo od razu po nim. I jest moc.

Opcja 4. Kokosowa ice coffee

Składniki:

  • cold-brew, 100 ml
  • woda kokosowa, 200-300 ml
  • duże kostki lodu (wolniej rozcieńczą napój)

Przygotowanie

Cold-brew to bez wątpienia bardziej orzeźwiająca dawka kofeiny niż parujące americano. Możesz jednak sprawić, że będzie jeszcze bardziej rześka, dodając do napoju bogatą w elektrolity wodę kokosową w proporcji 1:2 albo 1:3 – sam zdecyduj, jak bardziej Ci smakuje. Użyj nieco mocniejszej esencji, bo lód rozcieńczy napój. Pobłogosławisz tę mrożoną kawę rankiem po ciężkim treningu albo po... imprezie.

Cztery razy tak

Wciąż nie możesz się przekonać do hipstersko macerowanej kawy na zimno? To czytaj dalej.

Bezcukrowa

Powolne namaczanie w zimnej wodzie sprawia, że cold-brew jest łagodniejsza i słodsza niż tradycyjnie parzona kawa. Będzie Ci smakować nawet bez dodatków.

Pełna

Proces maceracji pozwala zachować pełnię naturalnego smaku i aromatu kawy, a także bogactwo antyoksydantów.

Szybka

OK, zrobienie jej chwilę trwa. Ale później wstawiasz ją do lodówki i masz pod ręką gotową kawę na zimno, kiedy tylko masz na nią ochotę.

Tania

Cold-brew świetnie nadaje się do zabrania ze sobą w butelce czy w bidonie, żeby Cię nie kusiły kuszące drogie i tuczące kawiarniane opcje.

Zobacz też: Co kryje kubek kawy? Mała czarna prześwietlona

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij