Jak upiec indyka? Prosty przepis

Pieczenie indyka w całości nie zawsze się udaje: białe mięso zdąży się przesuszyć, zanim ciemne będzie gotowe. Jeśli użyjesz techniki zwanej z angielska „spatchcocking”, mięso upiecze się równomiernie. Z poniższego tekstu dowiesz się, jak upiec indyka właśnie tą metodą.

Jak upiec indyka FOT. CHELSEA KYLE

Jak upiec indyka – spatchcocking

Spatchcocking – czyli rozpłaszczanie indyka (ale także kurczaka) – sprawi, że drób będzie się piekł bardziej równomiernie i zdecydowanie szybciej. Potrzebujesz tylko nieco pary w rękach i trochę kuchennej broni.

REKLAMA

Jak upiec indykaFOT. CHELSEA KYLE
  1. Połóż indyka piersią do dołu na desce do krojenia. Za pomocą nożyc kuchennych przetnij mięso i żebra po obu stronach kręgosłupa
  2. Zdecydowanym ruchem rozsuń połówki indyka. Mocnym nożem przetnij twardą chrząstkę i mostek – usuń jedno i drugie.
  3. Opcjonalnie, ale fajnie: nożem zrób nacięcie w skórze między dolnym końcem piersi a nogą z każdej strony. Włóż w nacięcia końce podudzi.
  4. Teraz odwróć indyka i dociśnij go do deski, aby ptak był całkiem rozpłaszczony. W ten sposób Twój indyk będzie krócej się piekł.

Jak upiec indyka – przepis na indyka z rozmarynem i cytryną

Ogólna zasada: policz około 600/650 g na porcję, aby przewidzieć stosunek mięsa do kości i uwzględnić dużo resztek. Na przykład indyk ważący ok. 5,5 kg będzie służył Ci aż ośmiokrotnie. Kupuj produkty ekologiczne, aby mieć pewność, że indyk nie był hodowany na paszy lub wodzie zawierającej antybiotyki. Może będzie trochę drożej, ale Twoje mięśnie są tego warte, prawda?

Prosta, sucha solanka sprawi, że mięso pozostanie soczyste, a skórka chrupiąca.

Składniki na 8 porcji:

  • 1 (ok. 5,5 kg) indyk bez szyi i podrobów, wytarty do sucha
  • 2½ łyżki soli
  • listki z 2 rozmarynów, posiekane, 2 całe gałązki
  • 2 cytryny, starta skórka, pokrojone w plasterki
  • oliwa do natarcia
  • świeżo zmielony czarny pieprz

Przygotowanie

  1. W misce wymieszaj sól, posiekany rozmaryn i skórkę z cytryny. Połóż indyka (sprawionego jak na rysunkach wyżej) skórą do dołu na dużej blasze do pieczenia o wysokich ściankach z rusztem. Natrzyj mieszanką skórę i mięso. Schładzaj przez noc lub do 24 godzin.
  2. Wyjmij indyka na godzinę przed pieczeniem. Rozgrzej piekarnik do 200 °C. Wysmaruj indyka oliwą i hojnie natrzyj pieprzem. wyjmij ruszt, wyłóż blachę papierem i połóż plasterki cytryny i gałązki rozmarynu. wstaw ruszt i na nim połóż indyka grzbietem do góry. Piecz 1,5 godziny (wbij w najgrubsze miejsce piersi i ud widelec – jeżeli wypłynie przezroczysty płyn, indyk jest gotowy).
  3. Ostrożnie wyjmij indyka w rękawicach kuchennych i odstaw na co najmniej 15 minut przed pokrojeniem i podaniem. Wykarmisz 8 osób albo siebie ośmiokrotnie.

Indyk – kalorie

115 g pieczonego białego mięsa z piersi ze skórką mają 180 kcal, 34 g białka, 5 g tłuszczu i nie zawierają węglowodanów. Ta sama ilość ciemnego mięsa z podudzia ze skórką ma 257 kcal, 28 g białka, 16 g tłuszczu i nie zawiera węglowodanów. Są więc dość podobne pod względem odżywczym, co oznacza, że możesz jeść to, co lubisz. 

Jedna porcja z powyższego przepisu zawiera: 960 kcal, 53 g tłuszczu, 2 g węgli, 117 g białka, 1,4 g błonnika.

Zobacz również:
REKLAMA