[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
2.3

Jaja i kura, czyli białko i witaminy [News MH]

Być może nie rozstrzygniemy sporu, czy pierwsze było jajko czy kura, ale na pewno pomożemy Ci zdecydować, co powinno mieć pierwszeństwo na talerzu.

jajka, kurczak, dieta Jajka to mięśnie w skorupkach. Pozwól im się wykluć.
Weźmy na tapet (stół przykryty zielonym suknem, przy którym toczono obrady – nie mylić z tapetą) jaja, bo nadal szokują bardziej niż piersi. Kurze, naturalnie. Po pierwsze, nie musisz bać się jedzenia ich nawet codziennie. Kilka lat temu postawiono im zarzut podnoszenia poziomu cholesterolu. Dziś to już nieaktualne.

To nie cholesterol z jajek powoduje bowiem, że wzrasta stężenie złego (utlenionego) cholesterolu LDL we krwi, tylko wysoka zawartość tłuszczu. Ale jeśli jesteś aktywny fizycznie, zjedzenie dwóch jajek dziennie będzie OK – spalisz ten tłuszcz na treningu. Należy jednak pamiętać, że wysoki poziom LDL we krwi może wynikać nie tylko z nadmiaru tłuszczów. Brak ruchu, papierosy, alkohol, za duża dawka kalorii, obciążenia genetyczne, a nawet przebyte choroby – to wszystko ma ogromne znaczenie.

REKLAMA

Jaja inaczej: Jaja na 20 sposobów

Wróćmy jednak do naszych owalnych przyjaciół. Obecnie nie ma żadnych dowodów na szkodliwość spożycia jajek u osób zdrowych. Byle nie przesadzać. Ponadto aktualne normy Instytutu Żywności i Żywienia głucho milczą o dziennej podaży cholesterolu. Wynika to z faktu, że przeciętny Polak spożywa go ok. 300 mg/dzień, co uważane jest za bezpieczną wartość. Ważne jest jednak nie tylko, ile jajek jesz, ale też jak je jesz.

Ogranicz smażenie – cholesterol znajdujący się w jajach po spotkaniu z rozgrzaną patelnią łatwo się utlenia, a ustaliliśmy już, że tego nie chcemy. A czego chcemy? Zawartego w jajach najwyższej jakości, łatwo przyswajalnego białka, luteiny i zeaksantyny, które pomagają zachować dobry wzrok, wszystkich aminokwasów egzogennych oraz witaminy B12, której dzienne zapotrzebowanie pokrywa już jedno jajko. W diecie jak w życiu faceta – dwa jaja, trening i będzie dobrze.

Kura

Wszyscy wiedzą, że kurczak to białko. Mniej osób wie natomiast, że mięso kurczaka jest również bogate w selen, który pomaga spalać tłuszcz. Źródło: Nutrients

Wybieraj kury z wolnego wybiegu: są zdrowsze, szczęśliwsze i odwdzięczają się aż o 50% mniejszą zawartością tłuszczu w mięsie.

Witaminy z grupy B mają pozytywny wpływ na pracę mózgu. Brakuje jednak badań potwierdzających, że spożywanie kurzego mięsa ma podobny efekt. No cóż, przynajmniej łapa rośnie.

Pojedynek MH: Jajka versus płatki owsiane

Jajo

Zjedzenie trzech całych jaj po treningu zapewnia dawkę protein, które doładowują i naprawiają uszkodzone włókna mięśniowe. Źródło: „American Journal of Clinical Nutrition”.

Kury z chowu klatkowego żyją w przestrzeni nie większej niż kartka papieru A4. Omijaj jaja z cyfrą 3 na początku oznaczenia numerycznego. Jaja szczęśliwych kur mają też więcej wit. E i luteiny.

Badacze z University of Illinois odkryli związek między spożywaniem luteiny z jaj kurzych a poprawą sprawności poznawczej nawet u osób starszych. Owalny sposób na demencję?

Eksperci MH: Łukasz Subsar, Filip Głuszek

Dietetycy sportowi, absolwenci Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, autorzy wielu dietetycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzą własny profil FB „Subsar i Głuszek”, na którym możesz znaleźć wiele ciekawych informacji, wyników badań i newsów ze świata diety i treningu. Zwolennicy EBM (Evidence Based Medicine), czyli medycyny opartej na dowodach. Zupełnie jak my: zero ściemy, same fakty.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij