REKLAMA

Intermittent fasting [Diety w pigułce]

Celem tej koncepcji jest oderwanie się od lansowanej od dawna zasady wielu małych posiłków w ciągu dnia.

Zasady

Sposobów na to jest kilka. Najpopularniejszy zakłada, żeby wszystkie posiłki w ciągu doby spożywać w ciągu okna żywieniowego, trwającego przeważnie 8 h. Przez pozostałe 16 h pościmy. Inna wersja zakłada, że jeśli jednego dnia będziemy pić tylko bezkaloryczne napoje, to kolejnego możemy jeść bez żadnych ograniczeń.

Jest też wersja 5:2, zakładająca, że w ciągu tygodnia jemy zgodnie z naturalnie odczuwanym zapotrzebowaniem, a w weekend pościmy. Dni postne też rozumie się różnie: definiuje się je jako te, w których nie jesz nic, 500 kcal albo 25% swojego zapotrzebowania.

REKLAMA

ZOBACZ: Cała prawda o intermittent fasting

Efekty

W kwestii redukcji cudów nie ma. Koncepcja postu przerywanego nie znosi zasady bilansu kalorycznego. Może jednak być dobrym sposobemna jego przestrzeganie. Jeśli jednego dnia zjesz niewiele, kolejnego będziesz miał do dyspozycji kalorie z dwóch dni. To dobra opcja dla tych, którzy nie lubią ograniczać się przy stole. Na razie nie ma za to co liczyć na wychwalany przez zwolenników postu proces autofagii (samooczyszczania się będących w stanie głodu komórek), mający przynosić rozliczne korzyści zdrowotne.

Zbyt mało wiemy jeszcze o jego skutkach i sposobach uruchamiania. Dieta może być także problematyczna w stosowaniu przez sportowców. „Trening w dni postne będzie mniej efektywny, brak jedzenia może także zakłócić odbudowę zapasów glikogenu oraz syntezę tkanki mięśniowej” – ocenia Paweł Szewczyk.

PRZECZYTAJ: Dieta paleo - tak jedli jaskiniowcy?

Ocena MH:

  • Odchudzanie 8/10
  • Zdrowie 7/10
  • Trening 6/10

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA