Herbata - mocne kości i dobra kondycja do późnych lat? [Shorty MH]

Odżywki, szejki, świeżo wyciskane soki, kawa – gdzie tu wcisnąć jeszcze herbatę? A jednak  Polacy to naród herbaciarzy – więcej  od nas tego naparu piją tylko Brytyjczycy i Irlandczycy. Jesteśmy nawet większymi amatorami herbaty niż Chińczycy czy Japończycy. Przeciętny Polak rocznie zużywa kilogram liści herbacianych.

herbata shutterstock.com
Najbardziej lubimy czarną herbatę, choć coraz więcej z nas porzuca ją na rzecz zielonej. Na szczęście dla nas naukowcy odkrywają coraz więcej zalet picia herbaty. Według badań opublikowanych w „American Journal of Clinical Nutrition” ten napar może pomóc w utrzymaniu naszego szkieletu w doskonałej kondycji mimo upływu lat.

REKLAMA

ZOBACZ: Którą herbatę wybrać i jak ją parzyć?

W trakcie pięcioletniego badania zauważono,  że u osób, które nie piły herbaty regularnie, mineralna gęstość kości spadała w tempie dwa i pół raza szybszym niż u miłośników herbaty. Autorzy badania twierdzą, że ochronny efekt filiżanki herbaty można porównać z „nawykiem dużej aktywności fizycznej” – co jest znaczącym odkryciem, biorąc pod uwagę fakt, że tracimy 3-5% masy kostnej w każdej dekadzie po osiągnięciu trzydziestki.

Potwierdzają to odrębne badania, sugerujące, że takie związki, jak fitoestrogen, fluor i kofeina – wszystkie występujące w herbacie – mogą wywierać znaczący wpływ na zdrowie naszych kości. Jest to bardzo istotne, ponieważ mocny układ kostny nie tylko chroni nasze najważniejsze narządy przed urazami, ale przede wszystkim pozwala nam efektywnie ćwiczyć.

PRZECZYTAJ: Kawa vs zielona herbata - co jest zdrowsze?

Tak więc potraktuj bogaty w polifenole wzmacniające odporność napar jako część swojej długoterminowej strategii przedłużania sprawności. Gwoli przypomnienia: czarną herbatę najlepiej parzyć 1-1,5 min w temperaturze 95-100 °C, a zieloną maksymalnie  3 min w 70-80 °C – wtedy będzie miała najlepszy smak. I oczywiście liście są lepsze niż torebki, ale smakosze  doskonale to wiedzą.

Zobacz również:
Nasz trening możesz wykonać w kwadrans i praktycznie bez wypuszczania sztangi z rąk.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA