REKLAMA

HRV, czyli poziom stresu a trening

Za brakiem motywacji do treningu może kryć się przepracowanie. Zobacz, jak utrzymać je w granicach rozsądku.

Po świątecznym obżarstwie siłki przeżywają oblężenie, bo każdy chce stworzyć nową, lepszą wersję siebie. To, że większość nie wytrzyma miesiąca, wydaje się truizmem. Pytanie pozostaje: dlaczego? Okazuje się, że kluczową rolę w destrukcji wszelkich naszych postanowień odgrywa... wysiłek umysłowy. Nie lenistwo, nie brak czasu, ale Twoje zmóżdżanie się do późna w robocie powoduje, że kortyzol i miostatyna, hamująca wzrost mięśni, zalewają organizm, blokując produkcję testosteronu i zatrzymując proces regeneracji. W efekcie jesteś przemęczony i opuszczasz kolejne treningi.

ZOBACZ: 24 sposoby na stres

REKLAMA

Rozwiązaniem może być monitorowanie zmienności rytmu serca (Heart Rate Varability). HRV to czynnik, dzięki któremu możemy poznać, czy organizm jest w stanie napięcia, czy relaksu. Jak to działa? Nasze serce bije, przyjmijmy, 60 razy na minutę. Jednak przerwy między uderzeniami nie są równe – to nie sekundnik. HRV to czas między kolejnymi uderzeniami serca. Im jest bardziej zróżnicowany i nieregularny, tym organizm jest lepiej przygotowany do różnych wyzwań (np. treningu). Niska zmienność uderzeń serca oznacza przemęczenie i spięcie – wtedy lepiej odpuścić.

WELLTORY

Najlepsza dla początkujących, darmowa wersja wykorzystuje aparat telefonu do pomiaru HRV. Dane są łatwe do odczytania.

ELITE HRV

Apka jest darmowa, ale wymaga zewnętrznego czujnika tętna. Co ciekawe, aplikacja ma platformę, która pozwala porównywać wyniki ze znajomymi.

HRV4TRAINING

Płatna, ale oprócz śledzenia wartości wyjściowej HRV, aplikacja szacuje pułap tlenowy i może zsynchronizować się z Twoją Stravą

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA