Grzanki z mieloną wołowiną – przepis

To danie ma więcej smaku, niż pokazuje jego prosta konstrukcja, i mniej tłuszczów nasyconych, niż mógłbyś się spodziewać. Ma za to naprawdę pokaźne zapasy witamin z grupy B, żelaza i cynku niezbędnych dla utrzymania energii, budowania mięśni i odporności.

Grzanki z mieloną wołowiną FOT. MICHAEL HEDGE

Grzanki z mieloną wołowiną

Makroskładniki w jednej porcji:

  • 650 kcal
  • 27 g tłuszczu
  • 41,5 g białka
  • 29 g węgli

Składniki (na 6 porcji):

  • oliwa, 1/2 szklanki
  • mielona wołowina, 1 kg
  • marchewka pokrojona w kostkę, 1
  • cebula posiekana, 1
  • suszony tymianek, 1 łyżeczka
  • przecier pomidorowy, 1 łyżka
  • bulion drobiowy, 300 ml
  • bulion wołowy, 300 ml
  • czerwone wytrawne wino, 200 ml
  • sól, świeżo zmielony czarny pieprz
  • żytni chleb na zakwasie, 12 kromek
  • rukiew wodna, pęczek
  • dressing: 1 łyżeczka musztardy, 3 łyżeczki oliwy, sok z 1/2 cytryny, sól, pieprz

Przygotowanie

  1. W garnku z grubym dnem rozgrzej łyżkę oliwy i zrumień partiami mieloną wołowinę (najlepsza będzie ta sezonowana na sucho). Przełóż ją na duże sito, żeby obciekła z tłuszczu.
  2. Do tego samego garnka wrzuć kostki marchewki, cebuli i tymianek; podsmażaj na średnim ogniu 10-12 minut, mieszając od czasu do czasu, żeby nie przywierało do dna.
  3. Dodaj przecier pomidorowy i gotuj 10 minut.
  4. Teraz wlej buliony, czerwone wino, włóż wołowinę i dopraw solą z pieprzem. Duś pod niepełnym przykryciem, aż potrawa odparuje i zgęstnieje (ok. godziny).
  5. Odstaw na 20 minut, by smaki się połączyły. Na patelni rozgrzewaj partiami oliwę i podsmażaj kromki chleba z obu stron. Odkładaj je na deskę wyłożoną papierowymi ręcznikami.
  6. Przygotuj dressing i wymieszaj go z rukwią wodną. Nakładaj mięso na przypieczone kromki, dołóż na wierzch trochę rukwi z dressingiem i podawaj.

Zalety wołowiny

Wołowina to przede wszystkim wysoko przyswajalne białko i kreatyna, zwiększające masę mięśniową, ale też wydolność i sprawność. Ma bardzo dużą zawartość żelaza, niezbędnego do wytwarzania hemoglobiny, dostarczającej tlen do wszystkich komórek organizmu, duże ilości witaminy B6 usprawniającej metabolizm i witaminy B12 chroniącej komórki nerwowe. Wisienką na torcie jest L-karnityna, która pomaga schudnąć

REKLAMA
REKLAMA