[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.9

Granat - twoja broń w walce z kortyzolem

Kortyzol w nadmiarze sprzyja odkładaniu tłuszczu. Sok z granatów w ilości szklanki nie sprzyja kortyzolowi. 2 + 2 = 4. Smacznego!

granat Granat wysadzi tłuszcz w powietrze. (fot. Shutterstock)
Kortyzol, czyli tzw. hormon stresu, często przewija się jako dyżurny chłopiec do bicia. Tymczasem to tylko jeden z elementów skomplikowanego mechanizmu, którym jest Twój organizm, równie potrzebny jak pozostałe. Zaczyna szkodzić, np. sprzyjać odkładaniu się tkanki tłuszczowej, dopiero gdy występuje w nadmiarze.

Czyli wtedy, gdy dłuższy czas żyjesz w ciągłym stresie, mało śpisz, a na dodatek dojeżdżasz się długimi i intensywnymi treningami. Brzmi znajomo? Sam oceń. A potem, jeśli jest taka potrzeba, zastosuj środki zaradcze.

Oprócz – najważniejsze! – przeciwdziałania przyczynom, możesz wspomóc się prostym trikiem: naukowcy z Queen Margaret University w Wielkiej Brytanii twierdzą, że poziom kortyzolu obniża szklanka soku z granatów. Najwyższy poziom kortyzol osiąga rano, by wybudzić Cię ze snu. Dlatego szklanka soku z granatów do śniadania to dobry pomysł.

Wybuchowy zestaw

Granaty to niejedyna żywność, która pomaga radzić sobie z efektami stresu.

Tłuste ryby International Society of Sports Nutrition donosi, że wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3 mają wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu.

Co się nawinie Podobną właściwość ma jeden z aminokwasów - glutamina. Znajdziesz ją w mięsie, nabiale, jajach czy w roślinach strączkowych.

Kasza gryczana To jedno z najlepszych pokarmowych źródeł witaminy B6, która powinna być kolejnym elementem Twojego planu przeciwko kortyzolowi.

REKLAMA

REKLAMA

żółty ser fot. Shutterstock
Ten Rubik, nie ta Rubik

Nie chodzi o to, byś miał tyle tkanki tłuszczowej co znana modelka, tylko abyś był bystry jak konstruktor słynnej kostki. W osiągnięciu intelektualnej formy pomoże Ci tyrozyna. Ten aminokwas ma wg czasopisma naukowego „Psychological Research” wspierać zdolność mózgu do myślenia konwergencyjnego, czyli takiego, które zmierza do odkrycia jedynego poprawnego rozwiązania (np. w teście). A teraz rzut oka na zdjęcie i szybka odpowiedź: jaki pokarm jest dobrym źródłem tyrozyny? Yes, sir!

Gorzko, gorzko

Według badań wystarczy tyle miesięcy być na diecie wysokocukrowej, żeby metabolizm tłuszczu zmienił się w sposób zwiększający ryzyko chorób serca.

Zdrowiej bez trans

W latach 2007-2011 w części stanu Nowy Jork ograniczono możliwość stosowania tłuszczów trans w różnych miejscach publicznego żywienia. Czasoposmo naukowe "JAMA Cardiology" podaje: po 3 latach od tego momentu zmierzono, że na tym terenie (w porównaniu do miejsc bez zakazu) liczba przyjęć do szpitali z powodu chorób układu krwionośnego spadła o 6,2%. Przypadek? Nie sądzimy.

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA