[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.1

Gotowanie vs smażenie - co jest zdrowsze?

Pierwsze skojarzenia są pewnie takie – smażone jest niezdrowe, ale gotowane jest niesmaczne, więc kto by to jadł. Sprawdźmy, czy warto się męczyć.

Smażenie

1. Cenne kwasy tłuszczowe omega-3 są bardzo wrażliwe na wysoką temperaturę. Podczas smażenia ich ilość zmniejsza się nawet o 85%

2. Zawarte w oliwie jednonienasycone kwasy tłuszczowe są odporne na działanie wysokiej temperatury, a do tego zawiera ona mnóstwo związków o działaniu przeciwutleniającym.

REKLAMA

3. Teflon i ceramika -  Podczas smażenia na patelni teflonowej i ceramicznej jedzenie nie przywiera i możemy uniknąć dodawania większych ilości tłuszczu.

4. Rakotwórcze związki -  Benzopiren, zaawansowane produkty glikacji białek, akrylamid – to tylko niektóre ze szkodliwych związków, które powstają w czasie smażenia.

ZOBACZ: Oliwa - najzdrowszy tłuszcz?

Gotowanie

1. 60% - Wit. C jest najbardziej wrażliwa na temperaturę ze wszystkich witamin. W czasie półgodzinnej kąpieli we wrzątku znika jej nawet do 60%.

2. Najlepszy sposób na brokuły to kilkuminutowe gotowanie na parze. Ogranicza ono straty mirozynazy – enzymu niezbędnego do produkcji działającego przeciwnowotworowo sulforafanu.

3. Parowar - Gotowanie w garnku zaczyna lekko trącić średniowieczem. Skorzystaj z dedykowanego urządzenia, dzięki któremu jedzenie będzie smaczniejsze.

4. Zatrudnij przyprawy - Jasne, smażone smaczniejsze, ale mdłemu smakowi gotowanego jedzenia możesz przeciwdziałać, hojną ręką korzystając z przypraw.

PRZECZYTAJ: Dlaczego warto gotować na parze?

Werdykt MH: Gotowanie wygrywa

Po pierwsze, w jego czasie nie powstają szkodliwe związki tworzące się przy smażeniu. Po drugie, mniejsze są straty składników odżywczych. Po trzecie, jest wygodne, bo wszystko można zrobić w jednym urządzeniu. Jeśli zdecydujesz się na smażenie, używaj do niego oliwy i korzystaj z takich przypraw, jak rozmaryn, bazylia czy oregano, które mają silne działanie antyoksydacyjne.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij