[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
5.0

Fityniany w jedzeniu: czym są, czy jest się czym przejmować?

Wieść niesie, że w wielu produktach, takich jak rośliny strączkowe czy orzechy, są fityniany, które ograniczają przyswajanie minerałów. To rzeczywiście jest groźne?

kakao i orzechy fot. Shutterstock
Fityniany, a dokładnie kwas fitynowy, występują między innymi w produktach pełnoziarnistych oraz roślinach strączkowych. Kwas ten potrafi skutecznie blokować proces przyswajania żelaza, cynku i wapnia. Tworzy bowiem nierozpuszczalne związki z wymienionymi minerałami, przez co stają się one trudno wchłanialne.

Weź jednak pod uwagę, że większość produktów zawierających kwas fitynowy charakteryzuje się jednocześnie wysoką zawartością żelaza, co w naturalny sposób rekompensuje jego gorszą przyswajalność. Poza tym musisz pamiętać, że fityniany wiążą także metale ciężkie i zmniejszają liczbę wolnych rodników w organizmie.

Przez to trudno jednoznacznie uznać ten kwas za związek chemiczny szkodliwy czy niekorzystnie wpływający na funkcjonowanie organizmu. Bogatym źródłem kwasu fitynowego jest mąka sezamowa, siemię lniane, orzechy, fasola, ale również tofu, migdały, ryż brązowy czy kakao. Trudno wyobrazić sobie zdrową i urozmaiconą dietę bez tych produktów. Warto też pamiętać, że zawarta w kakao fenyloetyloamina może wywoływać stany euforyczne, uwalniając do organizmu dopaminę. Tą samą, której poziom gwałtownie wzrasta, gdy przeżywasz orgazm.

Istnieją co prawda nie do końca skuteczne metody redukcji kwasu fitynowego, np. przez namaczanie w wodzie, płukanie, gotowanie czy prażenie, jednak odwołując się do zdrowego rozsądku: najlepiej nie spożywaj nadmiernych ilości produktów o jego wysokiej zawartości – w ten sposób zachowasz spokój ducha i ciała.

REKLAMA

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij