Erytrytol kontra ksylitol: który słodzik jest lepszy?

Chcesz jeść mniej cukru, ale tęsknisz za słodkim smakiem? Prawdopodobnie już rozważałeś wypróbowanie słodzików, takich jak erytrytol lub ksylitol. Oba są popularnymi substytutami cukru, ale czy naprawdę są bezpieczne? I czy jeden z nich jest lepszy lub zdrowszy od drugiego?

słodziki, cukier, ksylitol GettyImages

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Czy warto stosować sztuczne słodziki zamiast cukru?
  2. Co to jest erytrytol
  3. Korzyści ze stosowania erytrytolu
  4. Minusy erytrytolu
  5. Jak używać erytrytolu
  6. Co to jest ksylitol
  7. Korzyści ze stosowania ksylitolu
  8. Minusy ksylitolu
  9. Jak używać ksylitolu
  10. Wynik meczu - co jest lepsze: ksylitol czy erytrytol

Czy warto stosować sztuczne słodziki zamiast cukru?

Dzięki zwiększonej świadomości tego, ile cukru mogą zawierać produkty w naszym menu oraz jak bardzo cukier szkodzi zdrowiu wiele osób próbuje jeść go coraz mniej. To dobra wiadomość, bo dieta bogata w cukier wiąże się z wieloma schorzeniami, od zapalenia i otyłości po choroby układu krążenia i cukrzycę typu 2. Wysokie spożycie cukrów wiąże się równie

ż z pogorszeniem funkcji poznawczych i zwiększonym ryzykiem zachorowań na nowotwory. Nic dziwnego, że wiele osób wybiera zamienniki cukru, aby nie rezygnować całkowicie ze słodkiego smaku. Niestety jest wiele kontrowersji dotyczących takich słodzików, jak sacharyna, czy aspartam. Wiele nadziei wzbudziło pojawienie się na rynku ksylitolu i ertyrytolu. Ale który wybrać? Erytrytol i ksylitol to tak zwane alkohole cukrowe.

Alkohole cukrowe to związki, które stymulują receptory słodkiego smaku w kubkach smakowych na języku w podobny sposób jak cukier. Jednak nie są one metabolizowane w taki sam sposób jak cukier, więc nie zawierają takiej samej liczby kalorii ani nie mają takiego samego wpływu na poziom cukru we krwi. Dla porządku dodajmy, że alkohole cukrowe nie zawierają etanolu, czyli są bezpieczne dla kierowców, czy osób chorych na wątrobę.

Co to jest erytrytol?

Ma tylko 0,24 kcal na gram, w porównaniu do 4 kcal na gram cukru. Szacuje się, że jest w 60-80% tak słodki jak cukier i nie pozostawia po sobie dziwnego posmaku, jak to jest w przypadku aspartamu. Co więcej, nie podnosi on poziomu cukru we krwi i nie ma wpływu na wydzielanie insuliny. Nasz organizm nie rozkłada erytrytolu, tylko wydala go wraz z moczem. Z tych powodów erytrytol bywa składnikiem wielu diet keto, niskowęglowodanowych, niskokalorycznych, bezcukrowych.

ZOBACZ: Gorzka prawda o cukrze

Korzyści ze stosowania erytrytolu

  • Może być używany przy cukrzycy. Oprócz wspomnianych wcześniej korzyści warto zwrócić uwagę, że erytrytol pomaga zmniejszyć ilość wchłanianego cukru, a także zmieniać metabolizm glukozy.
  • Pomaga kontrolować wagę. Słodki smak łagodzi niedogodności diet niskokalorycznych i może być używany w „bezcukrowych” słodyczach i wypiekach.
  • Jest przeciwutleniaczem. Wymiata wolne rodniki, zmniejszając stres oksydacyjny w całym organizmie. To zapobiega uszkadzaniu komórek, a tym samym rozwojowi różnych schorzeń.
  • Jest dobrze tolerowany przez organizm nawet w większych dawkach. Nie powoduje wzdęć, ponieważ jest obojętny dla mikrobiomu jelitowego (nie jest fermentowany).

Minusy erytrytolu

  • Mimo tylu zalet, u niektórych osób mogą występować problemy trawienne po jego spożyciu. Sposobem na ich uniknięcie jest nieprzekraczanie ilości 50 gramów na porcję.

Jak używać erytrytolu

Można nim zastąpić cukier w większości dań i napojów. Używa się go w takiej samej objętości, tylko należy pamiętać, że jest nieco mniej słodki (niektórzy stosują proporcję 1,25 erytrytolu zamiast 1 objętości cukru). Ze względu na inną reakcję w niskich temperaturach, niż cukier erytrytol może nie być najlepszym dodatkiem do lodów.

Co to jest ksylitol?

Ksylitol, podobnie jak erytrytol, jest odmianą alkoholu cukrowego, który występuje naturalnie w niektórych owocach i warzywach. Tu ciekawostka - nasz organizm sam wytwarza niewielkie ilości ksylitolu podczas przemiany materii. Jest słodki, ale ma o 40% mniej kalorii niż cukier (2,4 kcal na gram). W porównaniu z cukrem ma minimalny wpływ na poziom cukru we krwi. Często jest dodawany do takich produktów jak np. guma do żucia.

Korzyści ze stosowania ksylitolu

  • Mogą go używać osoby chore na cukrzycę. Nie wywołuje skoków poziomu cukru we krwi i ma niski indeks glikemiczny. Niektóre badania pokazują, że ksylitol może mieć nawet korzystny wpływ na metabolizm cukrów u cukrzyków.
  • Przyjazny dla osób walczących z nadwagą. Zmniejsza ogólne spożycie kalorii osłabiając głód na słodycze. Badania pokazują, że może nawet wpływać na zmniejszenie poziomu tłuszczu trzewnego.
  • Jest zdrowy dla zębów. Nie bez powodu dodaje się go do gum do żucia, a także do past do zębów. Minimalizuje stany zapalne w jamie ustnej przyczyniając się do niszczenia szkodliwych bakterii i próchnicy, obniża Ph i zwiększa wydzielanie śliny.
  • Zmniejsza ryzyko infekcji uszu. Ten zaskakujący efekt spożywania ksylitolu jest spowodowany tym, że stany zapalne w jamie ustnej często prowadzą do infekcji uszu.
  • Inne korzyści. Badania na szczurach pokazują, że ksylitol pobudza produkcję kolagenu w skórze, a także remineralizację kości. Czekamy na kolejne wyniki badań, tym razem na ludziach.

ZOBACZ: Co jest najlepszym zamiennikiem cukru?

Minusy ksylitolu

Większa ilość ksylitolu może prowadzić do problemów trawiennych i biegunki, jako że ma właściwości przeczyszczające. Jednak najpoważniejsze konsekwencje ksylitol może mieć dla naszych zwierząt, bowiem jest dla nich wyjątkowo toksyczny, nawet w niewielkich ilościach.

Jak używać ksylitolu

Możesz nim słodzić kawę herbatę i inne napoje oraz dodawać do deserów. Jedyny minus to ten, że drożdże nie fermentują ksylitolu, dlatego w drożdżowych wypiekach nie ma zastosowania.

Wynik meczu - co jest lepsze: ksylitol czy erytrytol

Oba zamienniki cukru są dobrym rozwiązaniem dla osób, które chciałyby zmniejszyć ilość słodyczy w diecie. Oba również mają swoje wady i zalety. Oto jak kształtuje się ocena w poszczególnych kategoriach.

  • Niska kaloryczność - punkt dla erytrytolu
  • Niższe ryzyko problemów trawiennych - punkt dla erytrytolu
  • Zapobieganie próchnicy - punkt dla ksylitolu
  • Bez wpływu na poziom cukru we krwi - punkt dla erytrytolu
  • Bezpieczny dla zwierząt - punkt dla erytrytolu

Wynik: 4: 1 dla erytrytolu

REKLAMA