REKLAMA

Zamienniki kalorycznych produktów: co warto jeść?

Salami czy szynka? Serek wiejski czy topiony? Sorbet czy lody? Od decyzji, jakie podejmujesz przy stole, zależy, jak szybko spalisz tłuszcz i zbudujesz mięśnie i czy długo będziesz cieszył się dobrym zdrowiem. Oto ściąga, która pomoże Ci wybierać właściwie.

Baevskiy Dmitry 2010/shutterstock.com
fot. Baevskiy Dmitry 2010/shutterstock.com
 serek wiejski ziarnistyserek topiony edamski
 w 100 gramach:
101 kcal, 12 g białka, 4 g tłuszczy (3 g NKT), 3 g węglowodanów, 380 mg sodu 298 kcal, 13,5 białka, 27 g tłuszczy (16 g NKT), 1 g węglowodanów, 841 mg sodu


Serek wiejski ziarnisty to jedno z najlepszych źródeł pełnowartościowego, łatwo przyswajalnego białka, które idealnie nadaje się do budowania masy mięśniowej. Ma też niewiele tłuszczu, sodu i kalorii, więc w starciu z serkiem topionym przypomina Lennoxa Lewisa z walki z Andrzejem Gołotą. Szybki i bezdyskusyjny nokaut.

OBIAD
 

zupa pomidoroważurek
 w 100 gramach:
37 kcal, 1,5 g białka, 2 g tłuszczy (1 g NKT), 4 g węglowodanów, 116 µg beta-karotenu124 kcal, 2 g białka, 3 g tłuszczy (1 g NKT), 23,5 g węglowodanów, 30 µg beta-karotenu


Zupa pomidorowa to posiłek bardzo niskokaloryczny, bo w porównaniu z żurkiem jest aż sześciokrotnie uboższa o węglowodany. Ale przewaga pomidorówki nie wynika tylko z tego jednego elementu. Jej atutem jest też obfitość beta-karotenu i likopenu, które należą do grupy antyoksydantów, zwalczających groźne wolne rodniki odpowiedzialne za powstawanie nowotworów. Ponadto pierwszy z nich chroni skórę przed negatywnym działaniem promieni słonecznych, a drugi może obniżać ryzyko choroby niedokrwiennej serca.

REKLAMA
 polędwica wołowa pieczonakotlet wieprzowy
 w 100 gramach:
109 kcal, 10 g białka, 8 g tłuszczy (2g NKT), 0,5 g węglowodanów
 168 kcal, 10 g białka, 14 g tłuszczy (7 g NKT), 1 g węglowodanów


Kiedy nad stadami krów zaczęło krążyć mroczne widmo choroby BSE, spożycie wołowiny spadło na łeb na szyję i nic nie wskazuje na to, że ta tendencja ulegnie zmianie. Na przekór trendom my radzimy jednak przerzucić się z mięsa wieprzowego na wołowe. Taka na przykład polędwica, najchudsze część wołowej tuszy, po upieczeniu ma czterokrotnie mniej tłuszczu niż kotlet wieprzowy i doskonale zaspokoi zapotrzebowanie Twoich mięśni na łatwoprzyswajalne białko. Jeśli to Cię nie przekonało, spójrz na wartość kaloryczną obu tych dań i wyobraź sobie, jak ten nadmiar skumulowanej w organizmie energii przekształca się w oponę wokół Twojego pasa.
 

kasza gryczanafrytki
 w 100 gramach:
132 kcal, 4,5 g białka, 2 g tłuszczy (0,5 g NKT), 25 g węglowodanów, 2 g błonnika290 kcal, 4 g białka, 14,5 g tłuszczy (3 g NKT), 36 g węglowodanów, 3 g błonnika


Lobby hodowców kartofli i producentów oleju muszą być naprawdę diabelnie silne, skoro ociekające tłuszczem frytki wbrew zaleceniom dietetyków i lekarzy stały się jednym z głównych dodatków do potraw pod niemal każdą szerokością geograficzną. Szef kuchni "Men's Health" poleca zamiast nich kaszę gryczaną, która dzięki znacznie mniejszej zawartości tłuszczy i węglowodanów jest niskokaloryczna. Inne zalety: bogactwo magnezu, żelaza, potasu i wit. B.
 

 marchewka z groszkiemburaczki zasmażane
 w 100 gramach:
64 kcal, 2 g białka, 3 g tłuszczy (1 g NKT), 11 g węglowodanów, 3 g błonnika83 kcal, 2 g białka, 5,5 g tłuszczy (2,5 g NKT), 9 g węglowodanów, 2 g błonnika


Rozgotowana, wystygła marchewka z groszkiem to jeden z koszmarów Twojego dzieciństwa? OK, nie będziemy Cię zmuszać, byś stawił czoła swoim traumatycznym wspomnieniom, ale musisz wiedzieć, że ten obiadowy dodatek z duszonych warzyw to jedno z najlepszych źródeł beta-karotenu oraz wit. A i D, jakie może znaleźć się na Twoim talerzu.

1 ... 2 3 4 ... 5
STRONA 3 z 5

Komentarze

 (20)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA