[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
5.0

Dietetyczne święta - czy to ma sens?

Święta to nie jest czas dietetycznych restrykcji i masz od nas zielone światło, żeby trochę popuścić pasa (co oczywiście nie oznacza totalnego obżarstwa). Jeśli jednak uprzesz się, żeby trzymać michę, pomoże Ci tych kilka patentów.

przejedzenie, zdrowa żywność
1. Zamiast oszczędzać miejsce na wigilijną kolację i nic nie jeść, zacznij dzień od mocnego posiłku, pełnego białka i błonnika. Dzięki takiemu zabiegowi możesz później zjeść mniej.

2. Tnij kalorie tam, gdzie się da, bez większych wyrzeczeń. Uwielbiasz babcine pierogi z kapustą i grzybami? Ładuj w opór, a odpuść sobie karpia, za którym nie przepadasz. Albo przynajmniej nie zagryzaj go chlebem.

REKLAMA

PRZECZYTAJ TEŻ: Jak nie zwariować w Święta?

3. Odpuść sobie wysiłek na najwyższych obrotach – na to przyjdzie czas po świętach. Nie znaczy to jednak, że masz leżeć cały dzień do góry brzuchem. Długi spacer po solidnym posiłku naprawdę dobrze Ci zrobi.

4. Uważaj na alkohol. Nie dość, że sam jest kaloryczny, to jeszcze sprawia, że przestajemy się kontrolować. Efekt: kalorie załadowane pod sufit.

5. Możesz zrobić własne, wylajtowane wersje świątecznych dań. Nie dość, że załadujesz mniej kalorii, to jeszcze nabijesz punkty u babci.

6. Obudziłeś się pierwszego dnia świąt i nie jesteś głodny, ale i tak szykujesz śniadanie, bo trzeba jeść regularnie? Odpuść sobie i poczekaj, aż zgłodniejesz.

Przejedzony? Ulżyj sobie

Ociężałość powodują potrawy tłuste i wzdymające (np. kapusta, groch, fasola). Unikaj. Jeżeli wiesz, że czeka Cię wielkie żarcie (np. po kolacji u Twoich rodziców idziecie jeszcze do teściów), poproś lekarza o preparaty enzymów trzustkowych, pomagające w trawieniu. Łyka się je w trakcie posiłku. Gdy dopadnie Cię zgaga, nie pij napojów gazowanych ani alkoholu.

Doraźnie możesz sobie pomóc, zażywając alkalia (np. maalox) lub H2 blokery (np. ranigast). Nie pij mięty. Mięta rozluźnia dolny zwieracz przełyku, co powoduje zgagę. Masz biegunkę. Masz te preparaty enzymów trzustkowych? Teraz na nie pora. Jeśli nie masz, zacznij od węgla. Przy wzdęciach doraźnie pomogą Ci preparaty dimetikonu (np. espumisan, esputikon).

UWAGA! Silny ból brzucha, wymioty i zatrzymanie stolca naraz może sugerować bardzo poważne kłopoty, np. niedrożność jelit, ostre zapalenie trzustki itp. – wymagające natychmiastowej konsultacji lekarskiej, a niekiedy zabiegu chirurgicznego. Wesołych świąt!   

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij