[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Dietetyczne przekąski do meczu: dieta kibica

Kulinarny skarb kibica, czyli jak przetrwać 64 mecze mundialu w dobrej formie. Dzięki naszemu krótkiemu przewodnikowi po "futbolowych" przekąskach nie tylko nie dorobisz się mięśnia piwnego, ale może nawet uda Ci się schudnąć.

fot. Wojciech Małkowicz
W przypadku większości fanów futbolu oglądanie transmisji z wielkich imprez piłkarskich wiąże się nierozerwalnie z dwiema rzeczami. Po pierwsze, przez kilkanaście dni we wszystkich sklepach w okolicy gwałtownie rośnie sprzedaż piwa, a półki z przekąskami pustoszeją w zastraszającym tempie.

Po drugie, konieczność spędzenia przed telewizorem wielu godzin na śledzeniu meczów powoduje, że zamiast samodzielnie przygotowywanych posiłków zazwyczaj posiłkujemy się dostawami jedzenia z pobliskich restauracji i barów.

REKLAMA

Przeczytaj też: 9 smacznych i zdrowych przekąsek

Aby taki daleki od wzorcowego reżim dietetyczny nie zakończył się tym, że po wejściu na wagę po meczu finałowym wskazówka popędzi ku znacznie wyższym liczbom kilogramów niż dotychczas, musisz zachowywać się jak selekcjoner najlepszych reprezentacji. Zamiast pakować do swojego żołądka jedzenie, które przekształci się w zupełnie niepotrzebną warstwę tłuszczu, musisz wybierać takie produkty, które nie tylko nie zagrożą Twojej sylwetce, ale wręcz pomogą Ci pozbyć się niechcianej oponki na brzuchu. Przeczytaj i sam dokonaj wyboru.

To wsuwaj śmiało:

Orzeszki ziemne prażone bez soli i tłuszczu

Już za samo to, że nie są solone (co wcale nie oznacza, że gorzej smakują), należą im się brawa. Świetna przekąska, która oprócz tego, że idealnie pasuje do zimnego piwa, to jeszcze jest bogata w błonnik i jest wartościowym źródłem magnezu, fosforu i wit. E. Jedząc je dostarczysz sobie także nienasyconych kwasów tłuszczowych, które pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu. Ale bez przesady, bo orzeszki ziemne, nawet prażone bez tłuszczu, są wysokokaloryczne - ok. 600 kcal w 100 g.

Winogrona

W odróżnieniu od słodyczy winogrona są słodkie nie dzięki glukozie, a fruktozie, która rozkłada się dłużej - to sprawia, że są lepszym źródłem energii dla organizmu. Zamiast tłuszczu, na których piecze się herbatniki i ciastka, dostarczą Ci cennych minerałów i witamin, a przy okazji zmniejszą Twoje pragnienie. Jeśli wybierzesz winogrona czerwone, czeka Cię premia w postaci silnych antyoksydantów, które znajdują się w ich skórce. Pomagają one obniżyć poziom cholesterolu LDL we krwi.

Ciastka owsiane lub razowe

Zamiast opychać się herbatnikami z cukrem, pierniczkami w czekoladzie czy biszkoptami z galaretką wybierze ciastka z mąki owsianej lub razowej. Po pierwsze nie są tak okropnie słodkie (mają duuużo mniej cukru), a po drugie mają znacznie więcej błonnika, który sprawia, że szybciej czujesz się syty, a Twoje jelita pracują lepiej.

Nachos z pikantnym sosem salsa

Chrupiące chipsy z mąki kukurydzianej, które mają nad zwykłymi chipsami ziemniaczanymi jedną zasadniczą przewagę - zawierają o połowę mniej tłuszczu, dzięki czemu są mniej kaloryczne. Znakomicie smakują z ostrymi sosami pomidorowymi w meksykańskim stylu, które same w sobie są warte uwagi. Użyte w nich pomidory to cenne źródło likopenu, który chroni przed rakiem prostaty. Natomiast ostra papryka (np. cayenne, chili, jalapeno, tabasco) oprócz likopenu zawiera alkaloid o nazwie kapsaicyna, który nadaje jej pikanterii. Drażni on receptory bólu w ustach, powodując uwalnianie endorfin, które uśmierzają pieczenie, a jednocześnie wywołują poprawę nastroju.

Spaghetti z kurczakiem

Lepiej z pobliskiej restauracji zamówić dostawę takiego spaghetti niż pizzy z salami, bo mięso drobiowe ma wyraźnie więcej pełnowartościowego białka i dużo mniej tłuszczu niż salami; oznacza to, że zapewnisz mięśniom materiałów budulcowych bez ryzyka, że zrobi Ci się opona wokół pasa. Poza tym, sos pomidorowy to spora porcja likopenu.

Migdały

Dzięki migdałom do późnej starości będziesz pamiętał, kto komu i w której minucie strzelił gola podczas tego i wszystkich kolejnych mundiali. Zaledwie 60 g tych owoców zaspokaja dziennie zapotrzebowanie ludzkiego organizmu na witaminę E, która chroni mózg przed starzeniem się. A zjedzenie porcji mniejszej o jedną trzecią wystarczy, by znacznie obniżyć ryzyko choroby niedokrwiennej serca. Nie brak w nich też jednonienasyconych kwasów tłuszczowych, które przyspieszają proces chudnięcia.

Woda mineralna

Pijąc piwo, co drugą butelkę zastąp szklanką niegazowanej wody. Ponieważ piwo jest moczopędne, uzupełnisz w ten sposób deficyt płynów w organizmie, a jednocześnie - co oczywiste - wypijesz trochę mniej piwa. Unikniesz w ten sposób negatywnych skutków przedawkowania złocistego płynu, o których piszemy poniżej. Na sklepowych półkach szukaj raczej wód mineralnych z niską zawartością sodu.

Z tym uważaj:

Chipsy ziemniaczane

Torba z chipsami to w 30-40% same tłuszcze. Większość z nich to utwardzone (uwodornione) oleje roślinne, w których smażone są ziemniaki, żeby były bardziej chrupiące, a takich tłuszczy powinieneś unikać jak ognia. Dlaczego? Podczas ich produkcji powstają bowiem szkodliwe izomery trans kwasów tłuszczowych, podnoszące poziom złego cholesterolu LDL we krwi. Poza tym naukowcy uważają, że spożywanie tłuszczy uwodornionych - nawet w niewielkich ilościach - może wywoływać choroby serca, cukrzycę, nowotwory i zanik mięśni.

Jeśli to Cię nie przekonuje do rezygnacji z chipsów, mamy przeciwko nim jeszcze jeden argument: w 2002 roku szwedzcy naukowcy poinformowali, że podczas smażenia ziemniaków, nie tylko chipsów, ale również frytek, placków ziemniaczanych itp., wydziela się z nich w dużych ilościach silnie toksyczny akryloamid, który ma działanie rakotwórcze.

Słone paluszki

WHO zaleca, aby dorosły człowiek spożywał nie więcej niż 6 g soli (czyli 2350 mg sodu) dziennie. Tymczasem Polacy, wbrew apelom lekarzy i dietetyków, zjadają z wszystkimi potrawami nawet 18 g soli każdego dnia! Paczka słonych paluszków opróżniona beztrosko podczas meczu „poprawi" ten rezultat o kolejne kilka gramów soli. Prosisz się w ten sposób o tak groźne choroby, jak kamica nerkowa, nadciśnienie i rak żołądka. Nadmiar soli powoduje też osłabienie kości i uszkodzenie struktury DNA.

Cola

Jak sądzisz, ile kostek cukru może zawierać litrowa butelka coli? 6? Chyba żartujesz. 15? Znowu pudło. Producentom napojów tego typu udaje się rozpuścić nawet 30 kostek cukru. Zawiera także kwas ortofosforowy, który może uszkadzać zęby. Wbrew informacjom w hasłach reklamowych, nie gasi pragnienia, tylko zwiększa apetyt.

Pizza z kiełbasą pepperoni lub salami i podwójnym serem

Porcja tłuszczu, które starczyłyby niedźwiedziowi brunatnemu na przetrwanie długiej, mroźnej zimy. Owszem, dostarczy Ci sporo białka (ok. 180 g), ale też masę tłuszczy (ok. 135 g), z których połowa to niekorzystne dla naszego zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe. Jedno z najbardziej kalorycznych dań w menu każdej pizzerii - taka pizza o średnicy 30 cm ma ponad 3 tys. kcal.

Wafelki i batoniki

Tradycyjne słodycze to miniaturowe bomby kaloryczne - zawierają gigantyczną ilość węglowodanów i tłuszczy (sporo z nich to znów tłuszcze utwardzone oleje roślinne). W sytuacjach awaryjnych nadają się do podładowywania energii. Ale jeśli spędzisz miesiąc w bezruchu przed telewizorem, śledząc wydarzenia na mistrzostwach i opychając się czekoladowymi batonikami i wafelkami, wyrośnie Ci potężna opona wokół pasa.

Piwo

Picie piwa - szczególnie strong, z wyższą zawartością alkoholu - w tempie dwie butelki na każdą połowę meczu spowoduje, że rano nie tylko obudzisz się z potwornym kacem, nie pamiętając nawet najlepszych zagrań Messiego, czy Salaha. W szyszkach chmielowych, głównym składniku piwa, zawarta jest żywica zwana lupuliną, która w nadmiarze działa silnie uspokajająco i wyraźnie obniża libido. To oznacza, że przez całe mistrzostwa Twoja dziewczyna nie będzie miała z Ciebie żadnego pożytku w łóżku. Oczywiście, dalecy jesteśmy od namawiania Cię, byś podczas mistrzostw wyrzekł się jasnego z pianką, ale umiar jest jak najbardziej wskazany.

MH 06/2006

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij