[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA

Kolorowe warzywa - warto je jeść!

Warzywami i owocami nie można się przejeść, nie zmienią Cię w grubasa, a systematycznie jedzone przedłużą Ci życie. Co więcej, im bardziej kolorowa będzie ta część Twojej diety, tym Twoje zdrowie będzie skuteczniej chronione.

fot. Baloncici, Lepas,Dmitry Rukhlenko, Elnur, Mikael Damkier, Tomo Jesenicnik 2009/shutterstock.com
Wbrew pozorom, nie jest to takie trudne. Mamy do wyboru produkty świeże, gotowane, konserwowe, mrożone, suszone, a także soki. Jedna porcja to np.:

- pół szklanki pokrojonych warzyw lub owoców z puszki lub mrożonych
- jeden średniej wielkości owoc (jabłko, pomarańcza, gruszka) lub warzywo (marchew), lub kilka sztuk mniejszych (pół szklanki rzodkiewek, czereśni)
- 3/4 szklanki świeżego soku owocowego lub warzywnego
- 1 szklanka świeżych zielonych warzyw liściastych
- 1/4 szklanki suszonych owoców.

Zachowasz cenne składniki w owocach i warzywach, stosując kilka zasad:

1. ogranicz obieranie do niezbędnego minimum,

2. co się da jedz na surowo, myjąc wcześniej starannie pod bieżącą wodą,

3. gotuj krótko i w minimalnej ilości wody,

4. przygotowuj potrawy bezpośrednio przed zjedzeniem (nie dłużej niż 1 godz.).

REKLAMA
Czerwony


Jabłka, buraki, czerwona kapusta, porzeczki, maliny, czerwone grejpfruty, papryka, pomidory, arbuzy, truskawki, czerwone winogrona (ewentualnie czerwone wino)

Za czerwoną barwę pomidorów, arbuzów, czerwonych grejpfrutów jest odpowiedzialny barwnik likopen - bardzo silny antyoksydant. Nie ulega rozkładowi podczas gotowania, a nawet jest znacznie lepiej przyswajany w przetworach. Likopen zmniejsza ryzyko rozwoju nowotworu prostaty, a także żołądka, jelita grubego i dwunastnicy, działa przeciwmiażdżycowo.

Flawonoidy to inna ważna grupa przeciwutleniaczy nadających czerwony kolor owocom i warzywom. Działają przeciwzapalnie i przeciwnowotworowo. Chronią naczynia krwionośne przed miażdżycą i zakrzepami, co w efekcie oddala od Ciebie ryzyko zawału serca.

Pomarańczowy/żółty


Marchew, dynia, brzoskwinie, morele, mandarynki, cytryny, grejpfruty, ananasy, banany, kukurydza

Barwnikiem jest głównie alfa- i beta-karoten. Beta-karoten chroni nie tylko przed chorobami nowotworowymi, lecz także przed miażdżycą, zmniejsza ryzyko zawału serca i nagłej śmierci. Pobudza też działanie systemu immunologicznego.

Beta-karoten w zależności od potrzeb organizmu jest w wątrobie przekształcany w witaminę A, która spełnia w organizmie wiele funkcji - jest niezbędna w procesie widzenia, gdyż wchodzi w skład światłoczułego barwnika siatkówki oka, chroni przed zakażeniami dróg oddechowych, utrzymuje w dobrym stanie skórę, włosy, zęby i dziąsła. Witamina A bierze także udział w produkowaniu tzw. immunoglobuliny (białek mających aktywność przeciwciał). Przyspiesza wzrost i rozwój kości. Chroni błonę śluzową jamy ustnej, nosa, gardła, tchawicy i płuc.

1 2 3
STRONA 2 z 3

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij