Dieta bez diety: jedz wszystko (z umiarem)

W diecie prosta tabliczka mnożenia się nie sprawdza. Aby mądrze zarządzać swoim zdrowiem, lepiej dzielić niż mnożyć. Białe pieczywo, czekolada, a nawet piwo. Wszystkie te produkty możesz jeść śmiało. Chodzi tylko o ich ilość w diecie.

dieta, zdrowa dieta, jedzenie fot. Wojtek Małkowicz
fot. Wojtek Małkowicz
Być może myślisz tak: oto dietetycy ułaskawili jajka i częściowo wycofali zarzuty przeciw nim, pozwalając zjadać – bez strat na zdrowiu i wyglądzie – trzy dziennie. Nic się więc nie stanie, jeżeli przez 7 dni w tygodniu wrzucę poranną jajecznicę z trzech na śniadanie. I zdrowo, i smacznie, a w dodatku lubię.

REKLAMA

Niestety, prosta arytmetyka nie ma tu zastosowania. A właściwie ma, tylko trzeba patrzeć szerzej. Jedno żółtko waży 20 g, z czego 28% stanowi tłuszcz. Trzy jajka dziennie razy 7 dni daje 21 jaj, czyli 420 g żółtka tygodniowo. 28% z tego to 117 g nadprogramowego tłuszczu, którym będziesz kończył każdy tydzień.

I mówimy tu tylko o śniadaniu, a przecież zjesz jeszcze siedem drugich śniadań, siedem lunchów, siedem podwieczorków i siedem obiadokolacji. Tak jest też z każdym innym produktem, więc zanim włączy się trawienie, należy najpierw włączyć myślenie. 

Jasne pieczywo

Powstaje z mąki bez otręb, więc dostajesz mniej błonnika. W dodatku ma wysoki indeks glikemiczny, powodujący skoki cukru i w odpowiedzi wyrzut insuliny hamującej spalanie tłuszczu. Grożą Ci więc zaparcia i otyłość. Dwie małe bułeczki dziennie będą OK.

Masło

W składzie masła ok. 54% to tłuszcze nasycone, których nadwyżka skutkuje wzrostem poziomu złego cholesterolu. Ich udział w diecie nie powinien przekraczać 10% jej całkowitej wartości energetycznej. 30 g masła na tydzień wystarczy. 

REKLAMA

REKLAMA

kanapka reuben fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Twarożek

REKLAMA

I nie tylko on, ale w ogóle cały nabiał ze względu na kazeinę – białko mlekowe – nie powinien być jedzony łopatą. Kazeina zalega w jelitach, spowalnia perystaltykę i może powodować bolesne stany zapalne. 50 g dziennie jest w sam raz.

Mięso

Mięsożerni zachwyceni nie będą, ale eksperci są zgodni, że ok. 150 g trzy razy w tygodniu w zupełności wystarczy. Białko, żelazo - wszystko świetnie - ale także nasycone kwasy tłuszczowe, z którymi nie trzeba przesadzać.

 

REKLAMA

jajka fot. Barbro Bergfeldt 2015/shutterstock
fot. Barbro Bergfeldt 2015/shutterstock
Orzeszki

REKLAMA

To sól na orzeszkach ziemnych powinna nas od przesady w jedzeniu powstrzymywać. Garstka dziennie to dawka zupełnie wystarczająca. Nadmiar sodu obciąża układ krążenia, powoduje nadciśnienie, grozi kamicą nerkową, a nawet nowotworem układu pokarmowego. 5 g soli dziennie to maks.

Jajka

O jajach i ich wpływie na cholesterol opinie są różne, ale zgoda panuje w jednym: jeżeli organizm nie radzi sobie z cholesterolem, będzie odkładał jego nadprodukcję w naczyniach. Wykluczyć więc się nie da, że nadmierna ilość jedzonych jaj może się do tego dokładać. MH obstawia dziewięć tygodniowo.

REKLAMA

REKLAMA

alkohol fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Piwo

REKLAMA

Oczywiście, że pamiętamy o zawartych w piwie witaminach grupy B, o przeciwutleniaczach i aminokwasach, ale pamiętamy też o alkoholu etylowym, który jest piwa istotą. A ten, jak wiadomo, wciąga jak rzut młotem. Europejska Komisja ds. Walki z Chorobami Nowotworowymi uznała 0,5 l piwa dziennie za dawkę bezpieczną, ale to nie znaczy, że obowiązkową. Eksperci MH ustalili bezpieczny limit bez ryzyka uzależnienia na 3 piwa tygodniowo. I tego się trzymajmy. 

Czekolada

To bogactwo magnezu, więc nie odstawiaj jej zupełnie. Jednak zawartość cukrów prostych i tłuszczu (w tabliczce jest ich 25%) powinna już wzbudzać Twoją czujność. 1/3 tabliczki dziennie jest odpowiednią dawką, ale nie codziennie, tylko 3 razy w tygodniu. W ten sposób zjesz tabliczkę tygodniowo, a jedząc codziennie, zjadłbyś 2,5 tabliczki i wypracował 8. kaloryczny dzień tygodnia. 

MH 05/2014

Zobacz również:
Siłownie znowu są otwarte, ale rok zawieszenia z pewnością nie pozostanie bez wpływu na przyszłość fitnessu. Pięciu specjalistów próbuje przewidzieć, jak potoczą się losy branży w świecie po pandemii.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA