Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.1

Dieta Cambridge: zrzuć 1 kg w tydzień

Aby schudnąć, musisz albo spalać więcej kalorii, albo spożywać mniej kalorii. Jeśli wolisz tę drugą opcję, wypróbuj dietę, która pozwoli Ci zrzucić 1 kg w 7 dni bez głodzenia się, skomplikowanych jadłospisów i co najważniejsze - bez uszczerbku na formie i zdrowiu.

fot. HannaMonika 2012/shutterstock.com
 1.


Dlaczego tyjesz? Bo magazynujesz więcej, niż wydajesz

Wszystko opiera się na prostym rachunku: przeciętny mężczyzna potrzebuje do utrzymania prawidłowej wagi ciała około 2500 kcal dziennie. Dlaczego właśnie tyle? Nasze ciało potrzebuje jedzenia do produkcji energii, niezbędnej mu do przeżycia. Z jednej strony energia ta wydatkowana jest przez Twój organizm w ramach tzw. podstawowej przemiany materii - to energia konieczna do podtrzymania najważniejszych czynności życiowych, takich jak praca serca, oddychanie, trawienie czy utrzymanie stałej temperatury ciała. Ten parametr jest mniej więcej stały.

Najgorszy sposób na pozbycie się nadwagi to odmawianie sobie jedzenia. Daje skutki dokładnie odwrotne do oczekiwanych.

Z drugiej strony energia wyprodukowana ze zjedzonych przez Ciebie posiłków wykorzystywana jest na aktywność fizyczną: poruszanie się, pracę, obowiązki domowe, sport itd. Ta część jest zmienna, uzależniona od ilości wysiłku, który wkładasz w czynności wymagające użycia siły fizycznej. 

Poniżej przypominamy wzór, według którego wyliczysz swoje zapotrzebowanie energetyczne, biorąc pod uwagę własną podstawową przemianę materii i poziom aktywności fizycznej.

Twój bilans energetyczny

Oblicz, ile energii potrzebujesz na podstawową przemianę materii (PPM) według wzoru:

66 + (13,7 x waga w kg) + (5 x wzrost w cm) - (6,8 x wiek)

Teraz dostosuj wynik do swojego stylu życia. Przemnażając swój PPM przez indeks aktywności, obliczysz swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne:

1. Siedzący tryb życia, żadnego ruchu: PPM x 1,2

2. Praca biurowa + spacery 2-3 razy w tygodniu: PPM x 1,375

3. Praca biurowa + ćwiczenia 3-5 razy w tygodniu: PPM x 1,55

4. Praca w ruchu + ćwiczenia 6-7 razy w tygodniu: PPM x 1,725

5. Ciężka praca fizyczna + bardzo intensywne treningi: PPM x 1,9

 2.


Dlaczego nie dajesz rady? Bo 1 kg tłuszczu to blisko 7000 kcal

To oznacza, że tyle kalorii musisz zjeść mniej lub więcej spalić, żeby trwale schudnąć 1 kilogram. Najgorszym sposobem na schudnięcie jest głodzenie się. Efekt jest szybki, ale krótkotrwały. Gdy przestajesz jeść albo jesz bardzo mało i na dodatek tylko 1 lub 2 razy dziennie, początkowo waga zaczyna szybko spadać, ale po jakimś czasie Twój mózg zaczyna wysyłać sygnały: "Alarm! Głód - trzeba się nastawić na przetrwanie!" i zaczynają się kłopoty.

Twój organizm natychmiast gwałtownie zwalnia metabolizm, czyli przetwarzanie składników pokarmowych na energię zaczyna odbywać się w ślimaczym tempie. Wówczas większość rzeczy, które zjesz, jest magazynowana w postaci tłuszczu na wypadek dłuższego głodu. Gdy przekroczysz ten próg (inaczej mówiąc, gdy nastąpi już zwolnienie metabolizmu), możesz przez dłuższy czas w ogóle nie jeść, a i tak nie schudniesz.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 (6)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij