[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
3.7

Dieta 1000 kcal to błąd!

Chcesz schudnąć? Musisz jeść mniej niż wynosi Twoje zapotrzebowanie, cudów nie ma. Ale to wcale nie znaczy, że musisz chodzić głodny. I nagle okazuje się, że cuda jednak są.

Dieta 1000 kcal
Sałatki i dieta oparta w przeważającej części na warzywach są sennym koszmarem dla wszystkich facetów, którzy przymierzają się do redukcji. Wizja jedzenia przez dłuższy czas potraw, które są kompletnie wyprane ze smaku, a na dodatek występują w znikomych ilościach, może złamać nawet najtwardszego i najbardziej zmotywowanego zucha. Dlatego spieszymy poinformować Cię, że takie wyrzeczenia nie są potrzebne. Możesz chudnąć bez mierzenia się z nieustannym wilczym głodem. Wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek.

Po pierwsze, deficyt.

Musi wystąpić, bo inaczej organizm nie sięgnie po zapas energii zmagazynowany w tkance tłuszczowej. Wcale jednak nie musi być duży. Wystarczy, że w ciągu dnia zjesz 200-300 kcal poniżej zapotrzebowania kalorycznego, czyli na przykład 2-3 kromki pszennego chleba. I to powinno wystarczyć. Zapomnij więc o srogim deficycie i mikroskopijnych porcjach – one tylko oddalą Cię od celu, bo przyspieszą moment, w którym poślesz do diabła całą tę zabawę.

Po drugie, pełny brzuch.

Na poczucie sytości wpływa wiele czynników. Przyjdzie tym szybciej, im większy objętościowo i cięższy będzie posiłek. Liczy się też możliwie wysoka zawartość białka, błonnika, wody (chodzi na przykład o zawierające ją warzywa – same płynne posiłki sprawdzają się słabo) oraz skrobi. Z tego względu nie możesz jeść wyłącznie zieleniny. Połącz przyjemne z pożytecznym: ugotuj ziemniaki(1), ugrilluj łososia i dorzuć do tego miskę sałatki ze świeżych warzyw – dzięki takiej kombinacji nasycisz się na długo.

Po trzecie, kwestia smaku.

Będziemy do upadłego bronić koncepcji, że jedzenie musi Ci smakować, żebyś się nie złamał i wytrzymał na redukcji. I w tym kontekście dobrą informacją jest, że nie musisz przejmować się redukowaniem ani tłuszczu (nośnik smaku), ani węglowodanów (frajda z jedzenia) do minimum. Ważne tylko, abyś zachował umiar. Badania pokazały, że proporcje między nimi są z punktu widzenia skuteczności odchudzania mało istotne, a jedynym makroskładnikiem, który może sporo namieszać na Twoją korzyść, są proteiny. Przy ilości ok. 2 g na 1 kg masy ciała zadbasz i o sytość, i zminimalizujesz spadek masy mięśniowej (oczywiście w połączeniu z treningiem siłowym), nieuchronny w czasie odchudzania(2). I żeby była jasność: zielenina posłużyła nam tylko jako symbol podejścia, które opiera się na umartwianiu i rezygnacji z przyjemności z jedzenia w celu osiągnięcia jak najszybszych efektów.

 

REKLAMA

REKLAMA

Tym razem się uda!

Najwięcej schudniesz bowiem na diecie, której jesteś w stanie przestrzegać przez dłuższy czas. Pokazuje to nie tylko praktyka pracy z pacjentami, ale i badania naukowe (3) . Dlatego nie odmawiaj sobie przyjemności. Lubisz spaghetti? Nie ma problemu, byle nie wiaderko. Nie możesz obejść się bez słodyczy? Wrzuć dwa albo trzy razy w tygodniu do diety małego batonika lub kilka kostek czekolady, żeby nie zwariować. Jeśli tylko te potrawy będą wliczone w bilans kaloryczny, w ogóle nie musisz się nimi przejmować.


1. Gotowane ziemniaki są na pierwszym miejscu listy produktów wywołujących poczucie sytości – podaje „European Journal of Clinical Nutrition”.

2. „International Journal of Sport Nutrition and Exercise Metabolism” określa, że sportowcy chcący zbić wagę powinni jeść 1,6-2,4 g białka
na 1 kg masy ciała.

3. Badanie prowadzone aż przez rok na dużej grupie kobiet wykazało, że najwięcej na wadze straciły te, które były najbardziej zadowolone ze
swoich posiłków.

Ekspert: ARKADIUSZ MATRAS
Dietetyk sportowy, jeden z trzech muszkieterów tworzących zespół Dietetyki #NieNaŻarty. 

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij