Dania jednogarnkowe – 5 przepisów z różnych stron świata

Pięć dań ze świata, które łączy świetny smak i spryt McGyvera, bo gotujesz tylko raz, a cieszysz się i jesz wiele razy. Jedna porcja od razu, druga do lodówki na jutro, a cała reszta z gara w porcjach do zamrażalnika. I sięgasz, kiedy chcesz. Praktyczne, nie?

Dania jednogarnkowe fot. shutterstock.com

1. Paella marinera

Dania jednogarnkowefot. shutterstock.com
REKLAMA

Ze swojej natury dania jednogarnkowe są daniami prostymi: wrzuca się do gara wszystko, co fala na brzeg wyrzuci, i się pichci. A że w Hiszpanii fala wyrzuca głównie owoce morza, więc... Paella jest daniem biesiadnym i smaży się ją w ilościach przemysłowych, jednak nic się nie marnuje, bo świetnie się zamraża. Zrób zapasy lata na zimę.

  • porcje – 1
  • kcal – 650
  • tłuszcz – 17,5 g
  • białko – 30 g
  • węgle – 90 g

Czego Ci potrzeba

800 g ryżu do paelli, 500 g muli, 15 dużych krewetek (zostaw kilka nieobranych dla ozdoby), 200 g chorizo, 1 puszka pomidorów, 2 cebule, 1 czerwona papryka, puszka groszku, szczypta szafranu, 1 l bulionu warzywnego, 5 ząbków czosnku, 5 łyżek oliwy, 1 szkl. białego wytrawnego wina, sól, 2 cytryny pokrojone w ćwiartki Składniki na mniej więcej 8 porcji.

Jak zrobić?

  1. Na dużej patelni (najlepsza będzie specjalna do paelli) rozgrzej oliwę i obsmaż z obu stron kilka krewetek do ozdoby. Odstaw.
  2. Podsmaż plasterki chorizo, wrzuć posiekaną cebulę i zmiażdżony czosnek. Dodaj pokrojoną w kostkę paprykę i smaż, mieszając.
  3. Dodaj odsączone pomidory z puszki, zmiażdż je widelcemi smaż, aż zaczną się lekko karmelizować.
  4. Wsyp ryż i rozprowadź go łopatką. Dodaj szafran i posól.
  5. Wlej wino, odczekaj 1-2 minuty i wlej gorący bulion. Gotuj 15 minut bez mieszania i bez przykrycia.
  6. Dodaj resztę obranych krewetek, wetknij mule w ryż i połóż na wierzchu ozdobne krewetki, które obsmażyłeś na początku. Wmieszaj odsączony i opłukany groszek z puszki. Przykryj patelnię folią aluminiową i smaż 15 minut. Bez mieszania, oczywiście.
  7. Zdejmij z ognia i odczekaj 5-7 minut, zanim zaczniesz podawać. Na talerzu skrop sokiem z cytryny. Paella również nabiera smaku przy kolejnym odgrzewaniu następnego dnia, więc nie pakuj jej od razu do zamrażalnika. Odgrzej całość nazajutrz, zjedz swoje i wtedy rozdziel do pojemników.

Patent MH

Jeżeli ta wersja wydaje Ci się zbyt ekstrawagancka, postaw na paellę z Walencji, gdzie zamiast owoców morza używa się kiełbasy chorizo, warzyw i kawałków kurczaka. Robi się ją tak samo, tylko zaczynasz od obsmażenia podudzi lub filetu pokrojonego w kostki.

2. Dal z soczewicy

Dania jednogarnkowefot. shutterstock.com

Dal (dhal) to wegański, zimowy gulasz z Indii. Co oni mogą wiedzieć w Indiach o zimie? Coś tam chyba wiedzą, bo dal rozgrzewa lepiej niż farelka. No i nie dość, że daje się zamrażać, to daje się też rozsmarowywać na kanapkach jak hummus.

  • porcje – 1
  • kcal – 515
  • tłuszcz – 23 g
  • białko – 24 g
  • węgle – 49 g

Czego Ci potrzeba

500 g czerwonej soczewicy, 2 puszki pomidorów pokrojonych w kostki, 1 puszka mleczka kokosowego, 2 cebule, 4 ząbki czosnku, 2 łyżeczki curry, 1 łyżeczka kurkumy, 1/2 łyżeczki płatków chili, 1 łyżeczka słodkiej papryki, 1 łyżeczka kuminu, 1 łyżeczka kolendry, 1,5 łyżeczki świeżo zmielonego czarnego pieprzu, 1,5 łyżeczki soli, 4 łyżki oleju, 4 szkl. wody, ewentualnie 400 g ryżu (zależy, czy chcesz podawać z ryżem czy |z chlebem) Składniki na mniej więcej 6 porcji.

Jak zrobić?

  1. Wypłucz soczewicę pod bieżącą wodą i odsącz.
  2. Drobno posiekaj cebulę i czosnek. W garnku rozgrzej olej, wrzuć cebulę i podsmażaj 3 minuty. Dodaj czosnek i smaż jeszcze minutę.
  3. Dodaj resztę przypraw (oprócz soli i pieprzu), podsmaż je chwilę i wsyp soczewicę. Wlej wodę, zamieszaj i gotuj 10 minut.
  4. Dorzuć pomidory z puszki, wymieszaj i gotuj jeszcze 15 minut.
  5. Teraz wlej mleczko kokosowe, dopraw solą i świeżo zmielonym czarnym pieprzem, zamieszaj i dodaj 5 minut gotowania.
  6. Sprawdź, czy soczewica jest już wystarczająco miękka – jeżeli nie, wlej do garnka pół szklanki wody i gotuj dodatkowe kilka minut.
  7. Podawaj z ryżem, jeżeli na niego się zdecydowałeś, ale placki lub podpłomyki też świetnie pasują. Na talerzu posyp posiekaną zieleniną: szczypiorkiem, kolendrą lub natką pietruszki.

Patent MH

Dal na indyjskich stołach występuje ze schłodzonym mango lassi. Zblenduj na gładko kawałki mango i wymieszaj z mlekiem kokosowym, jogurtem naturalnym, szczyptą kardamonu i ponownie zblenduj. Schłodź i podawaj w zimnej szklance.

3. Cassoulet

Dania jednogarnkowefot. shutterstock.com

Trzy miasta z południowo-zachodniej Francji biją się o prawo do cassoulet, ale to tak, jakby rościć sobie prawa autorskie do bigosu. Finał jest taki, że wszyscy je robią na swój sposób, ale w każdej wersji smakuje doskonale. I na zimę będzie, jak znalazł.

  • porcje – 1
  • kcal – 570
  • tłuszcz – 27 g
  • białko – 42 g
  • węgle – 35 g

Czego Ci potrzeba

400 g fasoli jaś lub jaś karłowaty, 500 g boczku wędzonego bez skóry, 200 g białej kiełbasy, 600 g łopatki wieprzowej, 2 szkl. bulionu drobiowego, 2 marchewki starte na dużych oczkach, 2 ząbki czosnku, 2 liście laurowe, 1 cebula, pęczek natki pietruszki, 1 łyżka suszonego tymianku, 2 puszki pomidorów pokrojonych w kostki, sól, świeżo zmielony czarny pieprz, 1/2 szkl. bułki tartej, 1 łyżeczka ostrej papryki w proszku Składniki na mniej więcej 8 porcji.

Jak zrobić?

  1. Fasolę wsyp do miski, zalej zimną wodą i odstaw na noc. Wymień wodę ze 2-3 razy. Odsącz, zalej świeżą wodą, posól i gotuj około 20 minut.
  2. Boczek i łopatkę pokrój na kawałki (kiełbasę zostaw w całości), cebulę grubo posiekaj i podsmaż wszystko na dużej patelni z łyżką oleju przez 10 minut.
  3. Przełóż zawartość patelni do naczynia żaroodpornego. Dodaj odsączoną fasolę i całą resztę składników z listy (oprócz bułki tartej i natki pietruszki) i wymieszaj łopatką.
  4. Wstaw naczynie z przykryciem do piekarnika rozgrzanego do 170 st. C na 45 minut.
  5. Ostrożnie wyjmij naczynie, posyp z wierzchu bułką tartą i wstaw z powrotem do piekarnika bez przykrycia. Piecz ok. 40 minut, aż fasola całkowicie zmięknie i wchłonie cały płyn. Wyjmij i posyp posiekaną natką pietruszki. Podawaj z kromkami wiejskiego chleba.

Patent MH

Wypróbuj też innej wersji cassoulet, robionego na udach z kaczki. Roztop w garnku trochę gęsiego smalcu, włóż 4 doprawione udka i duś na bardzo małym ogniu do miękkości. Połóż je na wierzchu potrawy 15 minut przed końcem pieczenia.

REKLAMA

REKLAMA

4. Chili con carne

Dania jednogarnkowefot. shutterstock.com
REKLAMA

Wielka porcja białka prosto od kowbojów z Teksasu, która umarłego postawi na nogi. Rozgrzewa jak sam diabeł, jeżeli przesadzisz z przyprawami, więc ostrożnie. Podobnie do reszty dań obok jeszcze więcej smaku i aromatu nabiera z kolejnym odgrzewaniem i w zamrażalniku nic nie traci ze swoich zalet.

  • porcje – 1
  • kcal – 335
  • tłuszcz – 11 g
  • białko – 30 g
  • węgle – 18 g

Czego Ci potrzeba

900 g zmielonego antrykotu wołowego, 2 puszki czerwonej fasoli, 2 puszki fasoli pinto, 2 cebule, 2 ząbki czosnku, 2 marchewki, 1 czerwona papryka, 1 zielona papryka, 1 puszka pomidorów pokrojonych w kostki, 2 łyżki oleju, 2 łyżki chili w proszku, 2 łyżeczki kuminu, sól, świeżo mielony czarny pieprz, 3 łyżeczki mąki kukurydzianej, 1 butelka piwa Składniki na mniej więcej 8 porcji.

Jak zrobić?

  1. W dużym garnku rozgrzej olej i podsmaż przez 3 minuty posiekane: cebule, czosnek, papryki i pokrojone w kostki marchewki. Zamieszaj.
  2. Dorzuć mięso i podsmażaj, mieszając, aż wołowina straci czerwony kolor.
  3. Dodaj pozostałe składniki (bez fasoli), wlej butelkę piwa, wymieszaj i przykryj. Doprowadź do wrzenia, zmniejsz ogień i duś około 45 minut.
  4. Gdy sos się zredukuje, dodaj odsączoną i opłukaną fasolę. Gotuj bez przykrycia jeszcze 15 minut.
  5. W chili con carne łyżka powinna stać, więc dobrze jest je trochę zagęścić. Przelej 2 chochle potrawy do miski, dodaj 3 łyżeczki mąki kukurydzianej i dokładnie rozmieszaj. (Nie wsypuj mąki bezpośrednio do garnka, bo zrobią się grudki).
  6. Przelej miskę do garnka, zamieszaj i gotuj jeszcze 15 minut. Jeżeli lubisz, możesz pod koniec dodać kukurydzę z puszki.
  7. Podawaj z podpieczoną kukurydzianą tortillą lub z tostami z wiejskiego chleba. Aha, do zestawu obowiązkowego z chili con carne wchodzi jeszcze zimne piwo obok.

Patent MH

Posyp miskę z chili posiekaną czerwoną cebulą i startym cheddarem.

5. Leczo

Dania jednogarnkowefot. shutterstock.com

Pyszne, proste danie od bratanków Węgrów, które nie dość, że się świetnie mrozi i rozmraża, to jeszcze łatwo przerobić je na wegetariańskie. Po prostu nie dodawaj kiełbasy i wymień smalec na olej.

  • porcje – 1
  • kcal – 248
  • tłuszcz – 12 g
  • białko – 17 g
  • węgle – 14 g

Czego Ci potrzeba

6 czerwonych papryk, 6 pomidorów, 3 cebule, 4 ząbki czosnku, 3 cukinie, 500 g kiełbasy śląskiej lub podwawelskiej, 3 łyżki smalcu, 1 szkl. passaty pomidorowej, 1 łyżka słodkiej papryki, 1 łyżeczka wędzonej papryki, 1/2 łyżeczki ostrej papryki, 1 łyżeczka soli, 1⁄4 łyżeczki pieprzu Składniki na mniej więcej 8 porcji.

Jak zrobić?

  1. Obierz cebule i dość grubo posiekaj. W dużym garnku rozgrzej na średnim ogniu smalec, dodaj cebulę i zeszklij ją ok. 5 minut.
  2. Obierz ząbki czosnku i pokrój na plasterki. Kiełbasę również pokrój na plasterki i razem z czosnkiem dodaj do cebuli. Wymieszaj i podsmażaj ok. 10 minut.
  3. Papryki oczyść z gniazd nasiennych, a cukinie z pestek. Pokrój je na mniejsze kawałki, a następnie w paski o szerokości 1 cm. Dodaj warzywa do garnka, wsyp słodką, wędzoną i ostrą sproszkowaną paprykę, wymieszaj, zmniejsz trochę ogień, wlej passatę, żeby danie nie przywierało, i przykryj. Duś ok. 20-25 minut, mieszając co 5 minut.
  4. Pomidory lekko natnij na krzyż od spodu, następnie sparz je wrzątkiem i zdejmij palcami skórkę. Pokrój je na większe kawałki i dorzuć do garnka. Wsyp łyżeczkę soli oraz 1/4 łyżeczki świeżo mielonego czarnego pieprzu. Wymieszaj drewnianą łyżką i gotuj jeszcze ok. 5 minut – tym razem bez przykrywki.
  5. Spróbuj, ewentualnie dopraw solą i pieprzem. Podawaj z pieczywem, ryżem lub kaszą.

Patent MH

Leczo doskonale się przechowuje w słoikach. Trzeba je tylko poddać pasteryzacji. 

REKLAMA