[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.0

Czy wszyscy trawimy jedzenie tak samo?

Naukowcy przyjrzeli się składowi mikrobioty jelitowej i odkryli, że u różnych osób może ona wyglądać dość odmiennie. Inna jest u ludzi w świetnej formie, inna u ludzi otyłych. 

jelita, trawenie
Nasze organizmy funkcjonują według takich samych zasad, ale są między ludźmi pewne różnice, które z czasem mogą się pogłębiać, zwłaszcza na skutek trybu życia. Jedną z nich będzie skład mikrobioty jelitowej, od której zależy między innymi efektywność procesu trawienia.

ZOBACZ TEŻ: Kiełbasa i szynka - mordercy jelit?

REKLAMA

Może się więc okazać, że dwie osoby z takiego samego posiłku uzyskają odmienną ilość energii. Mikrobiota wpływa na nasz metabolizm również w inny sposób. Naukowcy zauważyli, że skład flory bakteryjnej szczupłych ludzi różni się od borykających się z otyłością. U tych drugich jest mniej różnorodny i więcej w nim bakterii rodzaju Firmicutes, a u pierwszych Bacteroidetes.

Badacze zwrócili też uwagę na pozytywną korelację między prawidłową masą ciała a obecnością bakterii Bifidobacterium. Ich źródłem, oprócz suplementów probiotycznych, są na przykład fermentowane przetwory mleczne.

Twój ruch

Dbaj o maksymalną różnorodność swojej mikrobioty, stosując zróżnicowaną, nieprzetworzoną dietę. Zwróć uwagę na dużą ilość błonnika, który wykazuje działanie prebiotyczne, czyli jest pożywką dla bakterii. Świetnie w tej roli sprawdza się inulina, którą znajdziesz na przykład w cykorii, karczochach, cebuli i czosnku, a także wspomniana wyżej skrobia oporna – prócz schłodzonych produktów skrobiowych znajdziesz ją np. w zielonkawych bananach.  

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij