Czy możesz jeść kukurydzę na diecie keto?

Dieta ketogeniczna każe unikać owoców i warzyw z dużą ilością węglowodanów. Czy kukurydza do nich należy?

kukurydza, dieta ketogeniczna shutterstock.com
Dieta ketogeniczna, mimo sprzecznych opinii na swój temat, raczej zyskuje niż traci na popularności. Jak wiele z modnych obecnie diet (wymieńmy choćby Paleo) jest mocno restrykcyjna. Po co? By wprowadzić organizm w stan ketozy, czyli przestawić go z pozyskiwania energii z cukru na czerpanie jej z tłuszczu.

REKLAMA

ZOBACZ: 6 faktów o diecie ketogenicznej

Jak to wygląda w praktyce? Osoby na diecie ketogenicznej powinny 70 procent swoich kalorii pozyskiwać z  pokarmów wysokotłuszczowych. Może w to wchodzić ser, bekon czy kiełbaski – teoretycznie bez niebezpieczeństwa przybrania na wadze. O ile przestrzegane będą surowe, bardzo niskie normy spożycia węglowodanów oraz białka.

To właśnie w tym ograniczeniu ludzie upatrują najwięcej problemów. Wszak węglowodanowe pokarmy, jak ziemniaki, zboża czy wspomniana w tytule kukurydza, należą do pożądanych kąsków na talerzu. Czy można zatem jeść kukurydzę na diecie keto? A jej produkty produkowane na jej bazie – tortille, chipsy, płatki kukurydziane?

PRZECZYTAJ: Dieta ketogeniczna w pigułce

Czy kukurydza jest keto?

Wiele warzyw jest przyjaznych diecie keto, a kukurydza jest przecież warzywem, prawda? Prawda, jest to jednak warzywo o dużej zawartości należącej do grupy węglowodanów skrobi – a przypomnijmy, że to grupa niemal wykluczona na diecie ketogenicznej. Precyzując, kolba kukurydzy zawiera 41 gramów węglowodanów, co przekracza normy keto. Nie znaczy to absolutnie, że kukurydza nie jest zdrowym i odżywczym warzywem.

Zawiera sporo błonnika, białka roślinnego, witaminy C a nawet nieco potasu oraz żelaza. Do tego jest niedroga, więc producenci żywności przetwarzają ją i ukrywają w wielu produktach, po których byś się tego nie spodziewał (na przykład w formie syropu kukurydzianego). Jeżeli jesteś na diecie ketogenicznej, musisz uważnie czytać etykiety w sklepach.

Podsumowując, kukurydza oczywiście nie jest keto. Na diecie ketogenicznej można spożywać maksymalnie 30-40 gramów węglowodanów dziennie (trochę więcej po w pełni udanej ketoadaptacji), zaś jedna kolba ma już około 41 gramów. Zatem na diecie keto musisz znaleźć sobie inny wakacyjny rarytas.

Zobacz również:
Szwedzki eksperyment pokazał, że intensywny trening nóg wykonany bezpośrednio przed podnoszeniem lub wyciskaniem ciężarów przyspiesza wzrost mięśni ramion.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA