[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.3

Czy mleko nawadnia lepiej niż woda?

Nasz ekspert odpowiada, czy mleko nadaje się na napój izotoniczny. Zobacz, jak to wygląda w świetle nauki.

mleko, mleko roślinne
O tak. Mleko jest napojem izotonicznym. Zdziwiony? Fakt ten został potwierdzony naukowo. „Mleko może nawadniać lepiej niż napoje węglowodanowe wzbogacone w elektrolity. Jest dobrym źródłem sodu i potasu, zawiera też około 4 procent węglowodanów. W przeciwieństwie do tradycyjnych izotoników zawiera łatwostrawne białko i nieco tłuszczu” – wylicza Paweł Szewczyk, dietetyk sportowy, specjalista od suplementacji, doktorant Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu.

ZOBACZ: 5 potreningowych szejków na lepszą formę

REKLAMA

Pamiętaj jednak, aby wartość energetyczną mleka doliczyć do dziennego bilansu kalorii. Kierując się piramidą prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej, warto wprowadzić do diety dwie szklanki mleka dziennie. „Wypijaj je po treningu – nawodnisz się i odzyskasz energię. Jeżeli jesteś na redukcji, to postaw na mleko o niskiej zawartości tłuszczu. Jeżeli budujesz formę, wybierz mleko bardziej tłuste – silniej pobudzi mięśnie do regeneracji i wzrostu.

Jesteś weganinem albo nie tolerujesz laktozy? Tutaj sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Jeśli możesz, wybieraj bezlaktozowe mleko krowie. Problem napojów roślinnych polega na tym, że badań dotyczących nawodnienia organizmu jest znacznie mniej” – podkreśla Szewczyk. Dodaje, że napoje roślinne wykazują też słabsze właściwości w regeneracji mięśni i budowaniu masy mięśniowej, ale mogą stanowić wartościowy składnik diety.

Patenty MH

Sprawdź, po które mleka roślinne (pamiętaj, że zawierają znacznie mniej wapnia i białka) warto sięgnąć.

Kokosowe

Ma sporo wartości odżywczych, ale jest bardzo tłuste (około 24 proc.) i kaloryczne, zawiera też sporo tłuszczów nasyconych i jest bardzo ubogie w wapń.

PRZECZYTAJ: Czy mleko jest zdrowe?

Sojowe

Fitoestrogeny sojowe wpływają prozdrowotnie, a białko soi jest najbardziej wartościowym z białek roślinnych. Zawiera sporo potasu, jednak niewiele wapnia.

Ryżowe

Zawiera spore ilości węglowodanów (około 9%), jest więc świetnym napojem po ultrawysiłku czy długodystansowym biegu.

Migdałowe

Ten napój roślinny obfituje w witaminy z grupy B i E, zawiera też wapń i potas

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij