[ X ]

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu), wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych na zasadach wskazanych w "Polityce prywatności"

Kontynuuj przeglądanie

REKLAMA
PODZIEL SIĘ


OCEŃ
4.1

Czy kaloria jest równa kalorii?

W sensie fizycznym tak właśnie jest, ale w kontekście wpływu na organizm już niekoniecznie, a odpowiedzialny za to jest termiczny efekt pożywienia.

kcal, kalorie
Żeby to wyjaśnić, posłużymy się porównaniem ekonomicznym, wykorzystującym pojęcia brutto i netto. Dane w tabelach czy na opakowaniach to są wartości brutto – przed podatkiem. Jednak to, że zjesz w posiłku 100 kcal brutto, nie oznacza, że organizm tyle wyciągnie. Trawienie wymaga bowiem energii odmiennej w przypadku różnych makroskładników. Ostatecznie więc energia, która do niego trafi (netto), będzie niższa. Istotny z praktycznego punktu widzenia efekt generuje tylko białko. Badania pokazują, że jeśli posiłek będzie zawierał 20% protein, na trawienie wydamy 7,1-8,3% zawartych w nim kalorii.

Termiczny efekt pożywienia to nie jest jedyny czynnik, który miesza w równaniu pokazującym, jaka część energii zawartej w żywności zostanie przyswojona przez organizm.

REKLAMA

Pod uwagę należy wziąć także to, czy jedzenie zostało poddane obróbce termicznej – pod wpływem wysokiej temperatury zwiększa się bowiem strawność żywności i organizm jest w stanie przyswoić z niej więcej energii. I ta różnica może być niebagatelna: według profesora Richarda Wranghama z Harvard University, może sięgać nawet kilkudziesięciu procent. „W przypadku żywności zawierającej skrobię ilość przyswojonej energii po ugotowaniu rośnie nawet o 30% w porównaniu do surowej” - mówi prof. Wrangham.

ZOBACZ TEŻ: Kalorie w piwie - które ma najwięcej?

Dodaje, że podobne zjawisko, chociaż w mniejszym stopniu, dotyczy także białka. Jeśli chodzi o tłuszcz, to wysoka temperatura nie wpływa na przyswajalność zawartej w nim energii. Istotne może być także działanie niskiej temperatury. Poddane jej działaniu cząsteczki skrobi zmieniają strukturę i przekształcają się w skrobię oporną na trawienie.

Dlatego makaron, ryż albo ziemniaki, które spędzą noc w lodówce, dostarczą Ci mniej energii (o kilka procent), niż gdybyś zjadł je zaraz po ugotowaniu. Twój ruch Wielkiego pola do manewru nie ma, bo przecież nie będziesz jadł surowych ziemniaków czy mięsa. Jeśli chcesz ciąć kalorie, możesz zwrócić uwagę, by – tam, gdzie się da – jeść więcej surowych warzyw i owoców.  

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij