Cztery kolory długowieczności [Shorty MH]

Gdyby drużyna stulatków miała klubową koszulkę, ta byłaby w barwach: różowej, pomarańczowej, żółtej i czerwonej.

owoce, witaminy shutterstock.com
Czemu akurat w tych? Bo to kolory owoców i warzyw, które oznaczają wysoką zawartość karotenoidów – działających przeciwutleniająco związków pochodzenia roślinnego. Zidentyfikowano ich już ponad 600, a mniej więcej jedna dziesiąta z nich występuje w naszej codziennej diecie.

REKLAMA

Oczywiście pod warunkiem, że będzie ona obfitować w zawierające je produkty, np. grejpfruty, arbuzy, marchew, dynię, bataty, pomidory, paprykę, mango, pomarańcze czy brzoskwinie. Do tej pory dokładnie zbadano zaledwie kilka karotenoidów. Więcej wiemy np. o beta-karotenie, luteinie, zeaksantynie, likopenie czy kryptoksantynie.

ZOBACZ: Owoce, które powinieneś jeść

A do listy sposobów, w jakie naszemu zdrowiu pomagają te związki, dopisujemy właśnie kolejny: one po prostu wydłużają nam życie. Nowe badanie naukowców z Seoul University wykazało, że im więcej karotenoidów w naszej diecie, tym dłuższe telomery, czyli końcowe fragmenty chromosomów, zapewniające im stabilność. Z wiekiem skracają się one, a my stajemy się coraz bardziej podatni na uszkodzenia DNA.

Pamiętaj, że karotenoidów jest ponad sześćset i można spokojnie założyć, że pomagają nam nie tylko te najlepiej poznane. Dlatego nie szukaj w tabelkach informacji, czy grejpfrut jest lepszy od arbuza albo dynia od batata, tylko grzecznie pałaszuj wszystkie warzywa i owoce. Stu lat, byku!

PRZECZYTAJ: Egzotyczne owoce, których musisz spróbować

Zobacz również:
Ten zestaw jest bezpieczniejszy niż zwis nad przepaścią bez asekuracji, ale po jego wykonaniu będziesz się czuł, jakbyś właśnie wrócił zza światów. Oto cliffhanger.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA