Co najlepiej jeść i pić podczas upałów, a czego unikać?

Matka Natura dołożyła do pieca, więc musimy się jakoś bronić. Oto lista produktów, które najlepiej nawadniają nas od wewnątrz, chroniąc przed udarem cieplnym i odwodnieniem oraz tych, które w upał lepiej ograniczyć.

upały, nawodnienie, shutterstock.com

Przewiń dalej: 

1. Jakie produkty do jedzenia najbardziej odwadniają?
2. Jakie napoje najbardziej odwadniają?
3. Jakie produkty do jedzenia najbardziej nawadniają?
4. Jakie napoje najbardziej nawadniają?
5. Jakie mogą być skutki odwodnienia?
6. Jakie są mity dotyczące odwodnienia?

1. Jakie produkty do jedzenia najbardziej odwadniają?

Szparagi

Co zaskakujące, szparagi – mimo że gotowane w wodzie - są jednym z najmniej nawilżających pokarmów. Dzieje się tak, ponieważ są naturalnym środkiem moczopędnym, który usuwa nadmiar płynów z organizmu — co oznacza, że musisz więcej sikać i tracisz wypijane płyny. Diuretyki pomagają również organizmowi pozbyć się soli, więc są przydatne dla organizmu, ale należy je spożywać z umiarem.

Słone przekąski

Najbardziej znanym odwadniającym pokarmem są słone przekąski np. chipsy. Zbyt dużo soli sieje spustoszenie w nerkach, więc ograniczenie spożycia soli jest ważne dla ogólnego stanu zdrowia.

Chleb

Chleb, chociaż nie jest zbyt bogaty w sól w jednej kromce, jest jednym z najczęstszych powodów, dla których ludzie mają zbyt dużo soli w swojej diecie. Chleb jest często używany podczas wszystkich posiłków, więc może zwiększać spożycie soli. Ograniczenie ilości zjadanego chleba pomoże zmniejszyć podstępną sól, o której nawet nie wiedziałeś, że ją zjadasz w nadmiarze.

Wędliny

Wędliny są długo moczone w solankach, więc mogą być szczególnie niebezpieczne. Nerki dokonują nadmiernej kompensacji, gdy w krwiobiegu jest zbyt dużo soli i pobierają wodę z innych części ciała, co prowadzi do odwodnienia. Upewnij się, że pijesz dużo wody, jeśli tego lata chcesz zjeść trochę antipasti.

Cukier

Cukier, cukier, cukier. Lista powodów, dla których powinniśmy ograniczać jego spożycie jest nieskończona. Kiedy jemy cukier, nerki reagują podobnie, jak przy soli i pobierają wodę z innych części ciała.

2. Jakie napoje najbardziej odwadniają?

Kofeina

To wprawdzie nie napój, ale napoje o dużej zawartości kofeiny (nawet po zmieszaniu z wodą) mogą doprowadzić do odwodnienia lub zneutralizowania nawodnienia. Napoje gazowane często zawierają kofeinę, a także wysoką zawartość cukru, co czyni je jedną z najmniej nawilżających opcji napojów.

Alkohol

Alkohol odwadnia — a im wyższa zawartość alkoholu, tym bardziej odwadnia napój. Alkohol usuwa wodę z tkanek w twoim ciele, dlatego po nocy picia często czujesz się jak wysuszona śliwka. Picie czystych alkoholi jest najbardziej odwadniające, natomiast piwa o niskiej zawartości alkoholu odwadniają najmniej.

Gorąca czekolada

Gorąca czekolada może być bardzo wysuszająca ze względu na wysoką zawartość cukru. Często zawiera więcej cukru niż napoje gazowane, a czasami łączy się go z odtłuszczonym mlekiem dla uzyskania smaku. Wybór gorącej czekolady o niskiej zawartości cukru i wody ułatwi utrzymanie nawodnienia.

Napoje energetyczne

Napoje energetyczne są często wypełnione kofeiną — która jest świetnym narzędziem do zwiększania poziomu energii, ale nie jest już tak dobra dla nawodnienia. Zwiększona zawartość kofeiny połączona z dużą ilością cukru powoduje, że napoje energetyczne znacząco odwadniają.

ZOBACZ TEŻ: Czy energetyki są aż tak niezdrowe?

Koktajle

Koktajle nie są dobre do nawadniania, mimo że zawartość owoców i warzyw jest często pełna wody. Kiedy połączysz dużo owoców i warzyw i zmiksujesz je, uwalniają się cukry, co sprawia, że jest znacznie mniej nawilżający, niż gdybyś zjadł sam owoc lub warzywo bez przetworzenia.

3. Jakie produkty do jedzenia najbardziej nawadniają?

Ogórek

Ogórek składa się w dużej mierze z wody, ma jej w środku aż 96%. Oprócz właściwości przeciwutleniających ogórek zawiera również witaminy A, C i K, mangan, magnez i potas, co czyni go niezwykle pożywną opcją. Poza tym cały ogórek zawiera średnio 30 kalorii, co czyni go niskokaloryczną przekąską, która może zwiększyć poziom nawodnienia.

Sałata lodowa

Sałata lodowa łączy się z ogórkiem jako niezwykle nawilżająca – również ma 96% wody. Zawiera również witaminy A, C i K, potas i magnez, podobnie jak ogórek, a także wapń i żelazo. Ta niezwykle wszechstronna żywność może być świetnym dodatkiem do każdego obiadu lub kolacji, a nawet jako przekąska.

Rzodkiewka

Rzodkiewki pozostają nieco w tyle przy 95% zawartości wody, ale mają niesamowite korzyści zdrowotne, a także właściwości nawilżające. Wiadomo, że rzodkiewka ma działanie przeciwrakowe i zawiera witaminy z grupy B, które rzadko występują w wielu produktach spożywczych i są niezbędne dla ogólnego stanu zdrowia.

Arbuz

Z każdym kęsem arbuza możesz poczuć, jak bardzo nawilża. Składający się w 92% z wody arbuz to doskonały wybór, aby zwiększyć poziom nawilżenia, jednocześnie ciesząc się smakiem. Oprócz witamin A, B6 i C, arbuz zawiera również aminokwasy, które pomagają naszemu organizmowi wytwarzać białko i rozkładać pokarmy, dzięki czemu jest świetny dla układu pokarmowego.

Pomidor

Pomidory są prawdopodobnie jednym z najbardziej wszechstronnych produktów spożywczych i są bardzo nawilżające dzięki zawartości wody 94%. Pomidory są antyrakotwórcze, pełne właściwości antyoksydacyjnych i są doskonałym źródłem zdrowia dla Twojej wątroby, która jest niezbędna do funkcjonowania organizmu.

4. Jakie napoje najbardziej nawadniają?

Woda

Najbardziej nawilżającym napojem jest oczywiście woda. Jest niezbędna do naszego przetrwania i jest absolutnie najlepszym wyborem do utrzymania właściwego nawodnienia.

Mleko

Mleko o niskiej zawartości tłuszczu doskonale nawilża. Mleko jest pełne elektrolitów, które pomagają nawodnić organizm po odwodnieniu.

Woda z dodatkiem owoców lub warzyw

Woda z dodatkiem owoców (lub warzyw!) to świetny sposób na dodanie smaku oraz dodatkowych witamin i minerałów. Jak wiemy, ogórek jest najbardziej nawilżającym warzywem, więc dodanie plasterków ogórka do wody jeszcze bardziej zwiększa nawilżenie, jednocześnie zapewniając właściwości przeciwutleniające i witaminy.

Sok owocowy

Wybierając sok owocowy, wybierz taki, który jest oznaczony jako „100% sok owocowy”. Sok owocowy składa się średnio w 85% z wody, dzięki czemu jest bardzo nawilżający, a także pełen witamin i minerałów, które poprawiają ogólny stan zdrowia.

Herbata bezkofeinowa

Herbatki bezkofeinowe to doskonały wybór dla nawodnienia — niezależnie od tego, czy lubisz gorące, czy zimne. Herbata zawiera silne przeciwutleniacze i jest prawie tak samo nawilżająca jak zwykła woda.

PRZECZYTAJ: Ile kofeiny to już za dużo?

5. Jakie mogą być skutki odwodnienia?

Częstym długotrwałym skutkiem odwodnienia są infekcje dróg moczowych. Mogą nawracać i powodować uszkodzenia organizmu, jeśli problem odwodnienia nie zostanie rozwiązany. Odwodnienie może także spowodować zamknięcie narządów, ponieważ każda część ciała musi być nawodniona, aby prawidłowo funkcjonować. Chociaż tak się nie stanie, jeśli jesteś odwodniony przez krótki czas, długotrwałe odwodnienie lub poważne odwodnienie może prowadzić do niewydolności narządów.

Pierwszą oznaką odwodnienia jest odczuwanie pragnienia. Kiedy zauważysz, że czujesz pragnienie, twoje ciało jest już odwodnione, więc popijanie płynów i spożywanie pokarmów nawilżających przez cały dzień, aby uniknąć uczucia pragnienia, jest najlepszym sposobem na całkowite uniknięcie odwodnienia.

6. Jakie są mity dotyczące odwodnienia?

Powszechnym błędnym przekonaniem jest to, że każdy musi codziennie pić osiem szklanek wody, aby utrzymać odpowiednie nawodnienie. Dla każdej osoby poziom jest inny, ale nawet jeśli przyjmiemy to konkretne wymaganie, nie trzeba go realizować w szklankach wody. Jak właśnie przeczytałeś, różne produkty do jedzenia i picia mogą być nawadniające, więc możesz zwiększyć spożycie płynów w dowolny z tych sposobów, a nie tylko przez samą czystą wodę. Mitem jest również to, że picie wody powoduje utratę wagi.

Chociaż faktycznie może być przydatna w diecie odchudzającej, w rzeczywistości to nie woda powoduje utratę wagi. Woda może zmniejszać apetyt, ponieważ wypełnia cię, co oznacza, że prawdopodobnie będziesz mniej jeść. Badania wykazały, że uczestnicy, którzy wypijali dwie szklanki wody przed posiłkami, stracili na wadze o 44% więcej niż ich odpowiednicy na tej samej diecie, ale bez wody.

Źródło:

https://www.forbes.com/uk/advisor/life-insurance/

REKLAMA