Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Co kryje kubek kawy? Prześwietlamy małą czarną

Wiesz o niej tyle, że nieźle kopie i pomaga przetrwać poranek w pracy. Czas zatem dowiedzieć się, dlaczego tak się dzieje i jak jeszcze wpływa na Twój organizm.

kawka fot. Shutterstock

Jak wpływa na Ciebie czarna ambrozja?

Mózg

Dwie, trzy filiżanki przed rozpoczęciem pracy poprawią koncentrację i ułatwią zapamiętywanie. Siedem może powodować halucynacje. Na jakim efekcie Ci zależy?

Głowa

Kawa może potęgować działanie niektórych środków na ból głowy. Zwęża naczynia krwionośne, które wyraźnie rozszerzają się podczas migren.

Ciśnienie krwi

Wspomniane obok zwężenie naczyń krwionośnych wpływa na wzrost ciśnienia krwi. Z drugiej strony wypijanie 4 kaw dziennie zmniejsza ryzyko chorób serca o połowę.

Nerwy

Kawa aktywuje hormon zwany „walcz lub uciekaj”, czyli adrenalinę. Przed rozmową z szefem odpuść espresso, OK?

Metabolizm

Kofeina ogranicza aktywność hormonów kontrolujących produkcję ciepła. W efekcie Twój organizm ma nieco wyższą temperaturę (w odpowiedniej skali), co pomaga spalać

Nogi

Praktyczni Australijczycy podali przed sprintem dwóm grupom badanych biegaczy odpowiednio: kawę z aminokwasami EAA oraz same aminokwasy. Kawosze narzekali po biegu na bóle nóg.

Układ pokarmowy

Kofeina stymuluje układ pokarmowy, ułatwiając wypróżnianie. Uwalnia również kwas żółciowy do jelita. Efekt? Bardzo podobny do działania środka przeczyszczającego.

Kofeina

1. 95 mg (około 8 uncji kawy) Tyle kofeiny jest w przeciętnym kubku porannej kawy.

2. 300 mg (24 uncje) To średnie dzienne spożycie kawy w Stanach Zjednoczonych.

3. 400 mg (około 32 uncje) Dawka kofeiny, której nie powinieneś przekraczać w ciągu dnia.

4. 500 do 600 mg (40 do 48 uncji) Taka ilości kofeiny gwarantuje drgawki i bezsenność.

5. 5 do 50 g (400 do 4000 uncji) Dawka śmiertelna. Zdarza się rzadko, ale jednak lepiej nie kusić losu.

Więcej o kawie: Kawa na ławę

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij