Co Ty wiesz o odchudzaniu?

Ryż brązowy czy biały? Co to jest indeks glikemiczny? Czy dieta niskowęglowodanowa jest skuteczna? Droga do szczupłej sylwetki jest kręta i usiana błędnymi drogowskazami. Rozwiąż nasz quiz, a poczujesz się na niej pewnie, jakby do celu prowadziła Cię dietetyczna nawigacja.

waga shutterstock.com
fot. shutterstock.com
Odpowiedź na pytanie nr 2: D

REKLAMA

Jasne, taki produkt może mieć mniej tłuszczu niż jego tradycyjny konkurent, ale jednocześnie może zawierać więcej kalorii i węglowodanów, które mają większe znaczenie. W większości przypadków lepsze będą zwykłe produkty. Najlepiej sprawdzi się jedzenie mało przetworzone, bez sztucznych dodatków.

Twój patent. Skup się na łącznej liczbie kalorii w jedzeniu, które zjadasz w ciągu dnia i uważnie czytaj skład produktów i informacje na opakowaniach, a szybko odkryjesz, czego się wystrzegać.

Odpowiedź na pytanie nr 3: D

Brązowy ryż jest powszechnie uważany za zdrowszy, ale przecież Japończycy, znani ze swojej długowieczności, wsuwają przeważnie biały.

Owszem, brązowy ma nieco więcej błonnika, ale brazylijskie badania sugerują, że może on zawierać składniki blokujące przyswajanie zawartych w nim składników odżywczych.

Twój patent. Jedz biały ryż, jeśli go wolisz, ale nie przesadzaj z porcjami. Bardziej od tego, który wybierzesz, liczy się to, z czym go podasz.

Odpowiedź na pytanie nr 4: B

Trening siłowy to nie tylko sposób na większe mięśnie. Jest równie skuteczny jak kardio, gdy chcesz stracić masę.

W badaniu przeprowadzonym na University of Colorado porównano spalanie kalorii podczas pedałowania na rowerze stacjonarnym i w czasie treningu siłowego. Okazało się, że w obu przypadkach badani spalali tyle samo tłuszczu w ciągu 24 h.

Dlatego jeśli Twoim celem nie jest zwiększenie wytrzymałości czy pułapu tlenowego VO2 max, pozbycie się balastu (przez wizytę na siłowni) będzie równie skuteczne jak trening kardio.

Twój patent. Żeby zwiększyć spalanie kalorii, skróć przerwy między seriami do 30-60 sekund, a w ich czasie dawaj z siebie naprawdę wszystko.

Odpowiedź na pytanie nr 5: C i D

Węglowodany to źródło energii, po które organizm sięga w pierwszej kolejności. Jeżeli je ograniczysz, zapasy glikogenu nie będą się szybko odbudowywać i organizm zacznie spalać zgromadzony tłuszcz.

Zastąp je białkiem, które szybciej zaspokaja głód i pomaga utrzymać masę mięśniową przyspieszającą metabolizm. Na jego strawienie organizm musi przeznaczyć więcej energii niż na przyswojenie tłuszczy czy węglowodanów.

Twój patent. Zastosuj tę formułę, żeby obliczyć swoje zapotrzebowanie na kalorie, białko i tłuszcz.

Dzienne zapotrzebowanie na kalorie = (2,2 x waga docelowa) x (godziny treningu w tygodniu + 9,5)

Ilość białka w diecie = 2,2 g białka x docelowa waga ciała w kg

Ilość tłuszczu w diecie = 1,1 g tłuszczu x docelowa waga ciała w kg

Odpowiedź na pytanie nr 6: B

Przeciętny mężczyzna jest w stanie przerobić i przyswoić jednorazową dawkę białka wynoszącą 30-40 g. Faceci o dużej masie mięśniowej i szybkim metabolizmie mogą poradzić sobie z większą ilością, lecz tę aktywność zaliczamy już raczej do kategorii sportów ekstremalnych.

Twój patent. Nie musisz równomiernie rozkładać białka na wszystkie posiłki, ale pamiętaj, że nie ma sensu przekraczać zalecanej dawki. Staraj się, aby proteiny znajdowały się w każdym posiłku.

Odpowiedź na pytanie nr 7: A

Im wyższy indeks glikemiczny (IG) jedzenia, tym bardziej podnosi się po nim poziom cukru we krwi. To powoduje wydzielanie insuliny, która transportuje go do komórek.

Jeżeli skoki poziomu cukru są częste, komórki robią się odporne na insulinę i nie dostają paliwa, nawet jeśli we krwi jest glukoza, a mózg dostaje sygnał, żeby jeść, chociaż tego nie potrzebujesz.

Nadmiar kalorii odkłada się w postaci tłuszczu. Tyle teorii, a teraz nieco wątpliwości. Badania nad IG są prowadzone w warunkach słabo oddających rzeczywistość. Ludziom, którzy pościli przez jakiś czas, podaje się osobno różne produkty, a na co dzień jemy różne ich kombinacje.

Były też badania, w których osoby na diecie o wysokim IG schudły niewiele mniej niż te, które jadły posiłki z niskim IG .

Twój patent. Jeśli możesz, zwracaj uwagę na IG, ale nie musisz podporządkowywać mu menu. Ważniejsze jest pilnowanie dziennego bilansu kalorii.

Odpowiedź na pytanie nr 8: B

Jakiś czas temu publikowano badania wykazujące pozytywny wpływ na odchudzanie suplementów z kwasami tłuszczowymi pochodzącymi z ryb. Aktualne odkrycia wskazują jednak coś innego. W największym i najdłuższym badaniu prowadzonym w USA udowodniono, że nie przyspieszają one odchudzania.

Twój patent. Takie suplementy to świetny pomysł, jeśli chcesz dbać o układ krwionośny. Zwłaszcza gdy na co dzień jesz mało ryb. Dzienna dawka to 3 gramy. Nie oczekuj jednak, że pomoże Ci ona pozbyć się balastu.

Odpowiedź na pytanie nr 9: A

Jeśli masz jakieś wątpliwości, rozwiewamy je już w pierwszym zdaniu: nie ma żadnych magicznych tabletek, które pomogą Ci schudnąć. Nie jest nią również gorzka pomarańcza i ostatnio modne zawierające ją suplementy. Badanie wykazujące jej skuteczność nie było przeprowadzone rzetelnie.

Twój patent. Zapomnij o magicznych pigułkach i cudownych suplementach, a oszczędzisz pieniądze. Zamiast nich ułóż właściwą dietę i ćwicz.

Odpowiedź na pytanie nr 10: B

Jeśli zjesz przed snem obfity posiłek, nie zdążysz go spalić, zanim się położysz. Wtedy nadmiar kalorii zamieni się w tłuszcz, a organizm będzie trawić, kiedy śpisz. Nie wypoczniesz i następnego dnia będziesz zmęczony, a wtedy nie będziesz miał ochoty na trening ani siły do pracy.

Twój patent. Staraj się nie jeść na 2-3 h przed snem. Jeśli musisz coś zjeść, unikaj rzeczy ciężkostrawnych i pełnych węglowodanów.

Wynik testu

Tyle wiesz.

Przyznaj sobie 1 punkt za każdą poprawną odpowiedź i sprawdź, jak wypadłeś.

0–2 punkty. Jeśli nie robiłeś testu na odwal, jednocześnie pisząc SMS-a do dziewczyny, musisz dokładnie przejrzeć ostatnie numery MH, żeby uzupełnić luki w wiedzy.

3–5 punktów. Masz solidne podstawy, ale w Twoim arsenale do walki z balastem brakuje jeszcze armat naprawdę dużego kalibru. Zamów regularne dostawy z logo MH.

6–8 punktów. Jest nieźle. Wśród znajomych musisz uchodzić za autorytet w kwestiach odżywiania. Naprawdę niewiele brakuje Ci, żeby zostać dietetycznym omnibusem.

9–10 punktów. Gdyby w „Milionerach” zadawano tylko pytania dietetyczne, byłbyś bogatym człowiekiem. Teraz zastosuj teorię w praktyce, a szybko pozbędziesz się balastu.

MH 06/12

STRONA 2 z 2
Zobacz również:
Prawda jest taka, że nie potrzebujesz tarki na brzuchu widocznej z kosmosu, by wieść szczęśliwe  i sensowne życie. Ale potrzebujesz silnego i wytrzymałego brzucha, by mieć dobrą sylwetkę, unikać kontuzji i – tak, tak – dobrze wyglądać na plaży. Oto trening, który Ci to zapewni.
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA