Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.6

Chcesz dziecka? Marsz do kuchni!

Jeśli chcesz się spełnić jako kochanek czy ojciec, musisz zatankować paliwo najwyższej jakości. Od właściwej diety zależy bowiem moc i sprawność Twojej maszynerii. MH poprosił naukowców o kilka wskazówek - oto ich sugestie, co jeść, a czego unikać.
Truskawki to świetne źródło witaminy C, która pomaga plemnikom pędzić bez przeszkód w kierunku komórki jajowej. (fot. Yuri Arcurs 2012/shutterstock.com)
Jakiś czas temu, nawet całkiem niedawno, człowiek martwił się tylko o to, żeby przypadkiem nie zostać ojcem na skutek przyjemnej rozrywki. Czasy się zmieniają. Ostatnio coraz więcej facetów ma wręcz odwrotny problem.

Rozmaite badania w rozwiniętych europejskich krajach przynoszą niepokojące rezultaty. Zawartość plemników w spermie dorosłego, zdrowego faceta spada sukcesywnie. W ciągu ostatniej dekady, jak donosi "British Medical Journal", spadła aż o 50%. Jedna czwarta bezpłodnych par nie może mieć dzieci właśnie z tego powodu.

Badacze z Mediolanu sądzą, że kofeina obniża poziom hormonów odpowiedzialnych za produkcję spermy.

Po 24. roku życia Twoje szanse na zostanie ojcem w ciągu najbliższych sześciu miesięcy spadają o 2% z roku na rok. Dr Marilyn Glenville, specjalistka do spraw płodności i autorka książki "Getting Pregnant - Faster", sygnalizuje również szybki wzrost przypadków defektów spermy, które są przyczyną jednej siódmej poronień. Ale nic straconego - specjaliści twierdzą, że zmiana diety może ten proces odwrócić.

Tego potrzebujesz:

• Cynku. To dla Twojej płodności najważniejszy biopierwiastek. Zwiększa ilość, ruchliwość i rozmiar plemników, poziom hormonów, podwyższa jakość materiału genetycznego, wpływa na podział jąder komórkowych, a także na budowę błony komórkowej. 15 mg dziennie to absolutne minimum; niektórzy specjaliści radzą nawet podwoić tę dawkę, jako że przy każdym wytrysku zużywasz 9% cynku, który przyswoiłeś w ciągu dnia. Najlepszym źródłem cynku są ostrygi - 6 dostarczy Ci 16 mg. Ale z braku takowych miej pod ręką nasiona dyni i sezamu. One też zawierają cynk.

Selenu. Ten minerał sprawi, że Twoje plemniki będą lepszej jakości, bardziej ruchliwe i będzie ich więcej. Selen jest poza tym potrzebny do produkcji testosteronu, który z kolei reguluje produkcję spermy. Orzechy brazylijskie są znakomitym źródłem tego pierwiastka, więc jedz co najmniej pięć dziennie. Możesz też kupić w aptece preparat z selenem. Badania opublikowane w "Glasgow Royal Infirmary" dowodzą, że dzienna dawka 100 mcg selenu zwiększa szanse na zostanie ojcem.

Witaminy B12. Japończycy z Yamaguchi University School of Medicine udowodnili, że u 42% facetów, którzy przyjmowali 1500 mcg witaminy B12 dziennie, znacznie zwiększyła się ilość i ruchliwość plemników. Codziennie zjadaj miseczkę płatków z pełnego ziarna polanych jogurtem naturalnym; trzy razy w tygodniu jedz jajka, przegryzaj kanapką z łososiem, a raz w tygodniu usmaż sobie wątróbkę.

Witaminy C. Zlepianie się (aglutynacja) plemników to jeden z powodów trudności w zapłodnieniu. Naukowcy z uniwersytetu w Teksasie odkryli, że witamina C pomaga plemnikom pędzić samodzielnie w kierunku komórki jajowej. Oprócz tego podwyższa ich liczebność i chroni przed uszkodzeniami. Możesz jeść ją w tabletkach, ale nic nie zastąpi świeżych owoców i warzyw. Masz do dyspozycji: kiwi, brokuły, truskawki, pomidory, grejpfruty, śliwki, cytrusy. Ale nie kupuj chińskich i dokładnie myj je przed jedzeniem. Naukowcy od lat ostrzegają, że środki ochrony roślin fatalnie działają na plemniki.

Aminokwasów. Czerwone mięso i nabiał są źródłem energetycznego duetu: L-argininy i L-karnityny. Pierwsza odpowiada za prawidłowe uformowanie główki plemnika, a druga - według badań uniwersytetu w Genewie - za ilość i jakość spermy.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 (2)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij