REKLAMA

Burak, czyli nowa gwiazda posiłku potreningowego

Warzywa równa się zdrowie. Wbili nam to w głowę mniej więcej na przełomie przedszkola i podstawówki. Teraz - już jako dorośli z MH - stawiamy nową tezę: warzywa równa się mięśnie. 

buraki
Już na wstępie pokręciłeś głową, bo w takim - dla przykładu - pomidorku ze świecą szukać białka i węgli? Pełna zgoda. Bo z warzywami jest trochę jak z superbohaterami. Ich moc jest niewidoczna na pierwszy rzut oka, ale generalnie robią niesamowitą robotę. I niektóre z nich mogą po prostu pomóc w treningu.

REKLAMA

Tytułem przykładu, poczciwe buraki mogą przyspieszyć regenerację mięśni po ciężkim treningu, jak stwierdzili badacze z angielskiego Northumbria University. W badaniu 20 uczestników otrzymało 250 mililitrów soku z buraków, 125 ml lub placebo natychmiast, 24 godziny i 48 godzin po ukończeniu treningu plyometrycznego.

Efekty? Ci, którzy przyjmowali najwyższe dawki soku z buraków, zgłaszali mniejszą bolesność mięśni, niż ci, którzy w ogóle nie przyjmowali żadnych składników w 48-godzinnych i 72-godzinnych okresach po ćwiczeniach.

Wysiłek fizyczny może wywołać potężny stres oksydacyjny, który pojawia się, gdy występuje brak równowagi w komórkach pomiędzy wolnymi rodnikami oraz przeciwutleniaczami, które z nimi walczą. Ten proces prowadzi do stanów zapalnych i bolesności mięśni.

Buraki zachwala autor badań, dr Glyn Howatson, dyrektor badań i innowacji dla działu sportu, ćwiczeń i rehabilitacji Uniwersytetu Northumbria. Posiadają one azotany, związki o silnych właściwościach przeciwzapalnych, które mogą sporo zdziałać w problemie obolałych mięśni po intensywnym treningu.

Efekty? Ci, którzy przyjmowali najwyższe dawki soku z buraków, zgłaszali mniejszą bolesność mięśni, niż ci, którzy w ogóle nie przyjmowali żadnych składników w 48-godzinnych i 72-godzinnych okresach po ćwiczeniach.

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
REKLAMA