[ X ]

Drogi Użytkowniku,

W związku z tym, że począwszy od dnia 25.05.2018 r. na terenie Polski obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie ochrony Państwa danych osobowych, Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), (dalej zwane RODO), Motor-Presse Polska sp. z o.o. z siedzibą we Wrocławiu (53-238) przy ul. Ostrowskiego 7, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu, VI Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS: 0000151026, NIP: 8990026326, REGON: 930327847 o kapitale zakładowym w wysokości 2.860.000,00 złotych zachęcamy do zapoznania się ze zaktualizowaną treścią "Polityki prywatności" naszych Serwisów. Znajdują się w niej szczegółowe informacje na temat zasad przetwarzania danych osobowych na naszych stronach internetowych.

Kontynuując korzystanie z naszej strony internetowej (również poprzez zamknięcie tego komunikatu) z wykorzystaniem domyślnych ustawień przeglądarki internetowej w zakresie prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez Motor-Presse Polska Sp. z o. o oraz naszych Zaufanych Partnerów do celów marketingowych, w szczególności na potrzeby wyświetlania reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań i preferencji. Pamiętaj, że wyrażenie zgody jest dobrowolne. Możesz też odmówić zgody lub ograniczyć jej zakres zmieniając ustawienia plików cookies w przeglądarce.

Kontynuuj przeglądanie

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.8

Baton proteinowy: dobre białko czy śmieciowe żarcie?

Proteinowym batonom udało się na razie uniknąć kiepskiego PR-u, który stał się udziałem ich tradycyjnych, słodkich kuzynów. Czy słusznie? 

Batony proteinowe Zdrowa żywność czy śmieciowe żarcie?
Ekspert MH: Bartłomiej Pomorski

Prezes i współzałożyciel Polskiego Towarzystwa Dietetyki Sportowej, członek organizacji Professionals in Nutrition for Exercise and Sport (PINES), zrzeszającej dietetyków sportowych z całego świata. 

Gdyby zrobić sondę i popytać o słodkie batony, zdecydowana większość ludzi odpowiedziałaby, że są niezdrowe. Jednak proteinowe batony mają łatkę dobrej żywności dla aktywnych, dzięki której dawno opuściły już sklepy z odżywkami i trafi ły do kiosków, a nawet na lady ze zdrową żywnością. Przy pomocy eksperta sprawdzamy, czy to właściwe miejsce.

1. Siła protein

Białko białku nierówne. Na polskim rynku duża część produktów zawiera białka mleka (często pełne), mieszaninę białek roślinnych (białko sojowe, hydrolizat glutenu pszennego) i zwierzęcych o niskiej jakości (np. hydrolizat białka kolagenowego), które w znaczący sposób różnią się wartością.

Tobie jednak trudno będzie to sprawdzić, bo producenci przeważnie nie podają zawartości np. aminokwasów. Jeśli na opakowaniu nie stoi jak wół, że baton zawiera białko serwatkowe, warto się zastanowić, czy taki baton dostarczy Ci tego, czego oczekujesz.

2. Licz pieniądze

I tak płynnie przechodzimy do kolejnego punktu. Jasne, baton ma swoje zalety, łatwo spakować go do kieszeni i mieć zawsze pod ręką. W jego przypadku musisz jednak wydać jakieś 10 zł i dostajesz za to białko niewiadomego pochodzenia, a porcja 30 g (optymalna ilość) izolatu białka serwatkowego to koszt około 2,5 zł. No i w co lepiej zainwestować? My tylko pytamy – Ty wybierasz.  

PRZECZYTAJ RÓWNIEŻ: Test batonów proteinowych

3. Na dodatek

Producenci często chwalą się na opakowaniach, że ich batony są także źródłem błonnika, witamin i składników mineralnych. Owszem, generalnie lepiej, że one tam są, niż żeby ich nie było. Jednak pamiętaj, że batony nigdy nie bedą ich tak dobrym źródłem jak np. owoce, warzywa i nasiona. One bowiem dostarczają także mnóstwo innych składników bioaktywnych, których wszystkich nawet jeszcze nie znamy.

4. Uważaj na trans

Do batonów często dodaje się tłuszcz – w końcu coś musi sklejać całość. Producenci mogą używać w tym celu np. utwardzonego oleju palmowego, czyli tłuszczu trans, który ma bardzo negatywy wpływ na zdrowie. Polskie przepisy stanowią, że nie mają obowiązku, aby informować o tym na opakowaniu. Jeśli więc chcesz ich unikać (a warto!), lepiej odpuścić sobie podejrzane produkty.

5. Kwestia smaku

Często spotykanym dodatkiem do batonów białkowych jest cukier pod różnymi postaciami albo sztuczne słodziki (jeśli producentowi zależy na niskiej kaloryczności). Jasne, że nic się nie stanie, jeśli co jakiś czas zjesz taki batonik, ale generalnie te składniki nie mają korzystnego wpływu na zdrowie. Nawet wydawałoby się nieszkodliwe poliole (takie jak ksylitol czy erytrytol), spożyte jednorazowo w dużej ilości, mogą prowadzić do wzdęć. Dlatego ilość słodkiego, niezależnie od źródła, lepiej trzymać pod kontrolą. 

Komentarze

 (1)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij