Baranina: kompendium wiedzy

Stawiamy dolary przeciw orzechom, że nie ląduje na Twoim talerzu tak często, jak powinna. A naprawdę warto, nie tylko ze względu na smak, ale i wartości odżywcze. Poznaj bliżej baraninę - to będzie udana znajomość.

Baranina shutterstock.com
fot. shutterstock.com
Pamięć słonia: żeberka

REKLAMA

Kwas foliowy, którego w nich pełno, zmniejsza koncentrację homocysteiny – aminokwasu wiązanego z chorobami serca i demencją. Jest też cała masa witaminy B 12, która (żeby nie zanudzać chemicznymi terminami) współpracuje i robi nam dobrze w stanach depresji, poprawiając nastrój. Już dwa żeberka w towarzystwie kilku różyczek brokułów zaspokajają nasze dzienne oczekiwanie na kwas foliowy i witaminę B12. Jeżeli masz dziewczynę w ciąży – podawaj jej trzy.

Król plemników: podudzie

Jeżeli Twoja drużyna bardziej składa się z szachistów niż Messich, jesteś w domu. Potrzebujesz L-karnityny, a tej tutaj w bród. Naukowcy z uniwersytetu medycznego Hebel w Chinach (a kto ma się lepiej znać na płodności, jak nie Chińczycy, prawda?) udowodnili, że wysokie dawki L-karnityny gwarantują dużo większą ruchliwość plemników, a co za tym idzie wyższy odsetek udanych ciąż. Gotuj powoli na małym ogniu z czerwonym winem i cząstkami pomarańczy. Witamina C da dodatkowego kopa plemnikom, ponieważ zapobiega ich sklejaniu się, a wolne gotowanie pozwoli zachować ją w dużej ilości. Witamina C źle znosi wysokie temperatury. 

REKLAMA

REKLAMA

Baranina shutterstock.com
fot. shutterstock.com
Mistrzowska forma: wątroba

REKLAMA

Możesz wyrzucić swoją zniżkową kartę do solarium (naprawdę ją masz? Dżizas, chłopie!). Jagnięca wątróbka ma wszystkie możliwe składniki odżywcze, w tym pokłady witaminy D, która zadba o podtrzymanie stanu Twoich mięśni i kondycji. Dodatkowo wzmocni system immunologiczny, polepszy wchłanianie wapnia i fosforu oraz wyreguluje poziom insuliny we krwi, zapobiegając skokom cukru.

Więcej ikry: karkówka

150 g karkówki zapewnia ponad połowę dziennego zapotrzebowania na witaminę B3, czyli niacynę. Ta z kolei poprawia poziom cholesterolu, zmniejsza ryzyko problemów sercowo- naczyniowych i zmniejsza zmęczenie, pomagając przekształcać białko z tłuszczami w energię. Wolno pieczona z rozmarynem ucieszy Twoje ciało zdrowymi tłuszczami. 

REKLAMA

Baranina shutterstock.com
fot. shutterstock.com
Łeb jak sklep: móżdżek

REKLAMA

To nie jest zaproszenie na kolację do Hannibala Lectera, tylko znany francuski delikates zwany cervelle (u nas zresztą też jadany). Dostarcza 20% miedzi – niezbędnej do prawidłowego przetwarzania selenu i żelaza oraz przekazywania impulsów między synapsami w mózgu. Taki jest wniosek uczonych z Uniwersytetu Berkley w Kalifornii, a na mózgu i jego wykorzystaniu to oni się akurat znają. Gdybyś podjął męską decyzję, nie szukaj go w supermarketach, tylko zamów u rzeźnika. Namocz go przez 2 godziny w wodzie z odrobiną octu, zagotuj przez 10 minut i zostaw do ostygnięcia. Możesz go też obtoczyć w bułce tartej i podsmażyć w głębokim tłuszczu.

Ciało ze stali: goleń przednia

Gdyby przyszło Ci do głowy wyjść na ring w MMA, będziesz potrzebował dużo, bardzo dużo witaminy K. I tu ją właśnie znajdziesz (jest też skądinąd w jarmużu, ale dajcie spokój, MMA i jarmuż!). To ona bierze istotny udział w budowaniu mocnych kości i, co Cię może w tej sytuacji zainteresować, działa przeciwzapalnie i przeciwbólowo. 

Zobacz również:
Często mówi się, że kiedy jesteśmy młodzi, mamy szybki metabolizm, który potem z wiekiem zwalnia. Wtedy tyjemy. No i co poradzisz? Nic nie poradzisz. Nowe badanie pokazuje jednak, że to tylko wymówka, bo metabolizm nie zwalnia ani tak mocno, ani tak szybko, jak powszechnie myślimy.   
ZOBACZ WIĘCEJ

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ

REKLAMA

REKLAMA