8 najlepszych warzyw na grilla

Kiełbaski, żeberka i burgery zazwyczaj są w centrum uwagi każdej imprezy z rusztem w roli głównej. Jednak nawet będąc weganinem, wciąż możesz cieszyć się jedzeniem z grilla. Przypiekane nad ogniem warzywa wymagają minimum przygotowań, oferując za to mnóstwo smaku i wartości odżywczych. Zaopatrz się tylko w dobrej jakości oliwę i podstawowe przyprawy, a zdziwisz się, jak złożone smaki grillowanie może wydobyć z dobrze Ci znanych warzyw. Później jedz je solo lub dorzuć do kaszy, kanapki lub sałatki.

szparagi, grill, warzywa shutterstock.com

Szparagi

Są sezonowe, bogate w wartości odżywcze i niskokaloryczne. W dodatku smakują latem. Wystarczy posmarować je oliwą i przyprawić ulubiona mieszanką – na przykład solą z suszonym czosnkiem i natką pietruszki. Następnie należy położyć je bezpośrednio na ruszcie, bez dodatkowych tacek czy folii. Należy jedynie pamiętać, żeby ułożyć je w poprzek grilla. Inaczej przelecą przez otwory w ruszcie i wpadną prosto w rozgrzany do czerwoności węgiel. Zamknij pokrywę grilla na 6-10 minut, by cieszyć się chrupiącymi, lekko dymnymi i słodkawymi w smaku szparagami.

REKLAMA

ZOBACZ: Mity weganizmu

Marchew

Okazuje się, że można wymyślić marchewkę na nowo. Jej grillowana wersja ma inną, mniej chrupką strukturę i bardziej wyrazisty, wzbogacony słodkimi nutami karmelizacji, smak. To wzmacniające odporność warzywo nie potrzebuje wielu przygotowań – przed ułożeniem marchewki na grillu wystarczy natrzeć ją oliwą i posypać różową solą himalajską. Grilluj po 5 minut z każdej strony, obracając, gdy zauważysz charakterystyczne ciemne paski od rusztu.

Kalafior

Jedno z najlepszych warzyw na diecie ketogenicznej w Polsce wciąż rzadko bywa pieczone czy grillowane. A szkoda, że w tej wersji smakuje wyśmienicie. My polecamy wrzucić kalafior na ruszt w formie steków. Pokrój warzywo na dość grube plastry (1,5-2 cm), oprósz solą oraz pieprzem i grilluj po około 5 minut z każdej strony.

PRZECZYTAJ: Podręcznik grillowania

Pomidorki koktajlowe

Grillowanie wydobywa ze świeżych pomidorków pełnię letniej słodyczy. I nie odbiera im nic ze zdrowotnych wartości – wszak te małe bomby smaku zawierają mnóstwo cennego antyoksydantu o nazwie likopen, których niezliczonych zalet nie będziemy tutaj opisywać. Mistrzowie kuchni polecają napić pomidorki na patyczek do szaszłyków i obracać na ruszcie, jak kebab. Po 304 minutach na każdej stronie będą miękkie i gotowe do jedzenia.

Kukurydza

W miarę jak temperatury rosną, a dni staja się coraz dłuższe, ochota na kukurydzę w farmerskim stylu staje się nieodparta. Zanim wrzucisz kolbę na ruszt, zanurz ja na 2 minuty w osolonej wodzie – nada to warzywu soczystości i uchroni przed nadmiernym zwęgleniem. Osusz kukurydzę i wysmaruj roztopionym masłem z dodatkiem czosnku (jeżeli nie masz świeżego, posiłkuj się suszonym). Grilluj kolbę jakieś 10 minut, obracając od czasu do czasu. Tyle wystarczy, żeby cieszyć się chrupiącą, soczystą, słodką kukurydzą – nawet jeżeli nie dorobiłeś się jeszcze domu z werandą w Georgii.

Brokuły

To super zdrowe zielone warzywo bywa określane, niesprawiedliwie oczywiście, jako nudne. A przecież, by w pełni docenić jego smak, wystarczy wrzucić je na ruszt. Po pokrojeniu brokułu na różyczki, odetnij od nich twarde łodygi – powinny zostać Ci kawałki wielkością i kształtem przypominające piłeczki golfowe. Skrop je oliwą, posól i zostaw na 30 minut. Po tym czasie odtocz zielone kuleczki w drobno startym parmezanie. Połóż bezpośrednio na ruszcie i grilluj po 8 minut z każdej strony. Może wymaga to odrobinę więcej czasu niż przygotowanie innych grillowanych warzyw, ale kiedy spróbujesz, przyznasz, że było warto.

Pieczarki

Pyszne właściwie w każdej postaci, w wersji z grilla również nie zawodzą. W misce wymieszaj je z octem balsamicznym oraz solą. Nabijaj na patyczki do szaszłyków (możesz je wcześniej namoczyć, żeby były mniej łamliwe i nie przypalały się na ruszcie). Grilluj po około 3 minuty z każdej strony.

Bataty

Pieczone młode ziemniaki są świetne, ale bataty także zasługują na swoje miejsce na ruszcie. Słodka alternatywa dla frytek, to rozpływające się w ustach plastry batatów – będziesz chciał je serwować przez cały sezon. Wystarczy pokroić bataty na grube plastry, natrzeć oliwą i solą, a następnie grillować po 4-6 minut z każdej strony. Zamiast ketchupu podaj do nich sos barbecue.

Zobacz również:
Są sporty, które bez zimy nie istnieją, ale są też i takie, które zimą tracą dużo ze swojego uroku. Do tej pierwszej kategorii możemy wrzucić wszystko to, co związane z narciarstwem i białym szaleństwem, a do drugiej chociażby jazdę na rowerze. Nie oszukujmy się, zimno, liczne oblodzenia, sporo śniegu – to wszystko po prostu nie sprzyja jeździe na ulubionym jednośladzie.
ZOBACZ WIĘCEJ
REKLAMA