Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.6

7 warzyw, których nie jesz, choć powinieneś

Warzywa to potężna broń w walce o zdrowe ciało i wymarzoną sylwetkę. Są doskonałym źródłem składników odżywczych i witamin. Niektóre włączone do diety niosą ze sobą nie jedną, lecz szereg korzyści. Zobacz, które niedoceniane warzywa powinny się znaleźć w Twoim menu.

warzywa fot. Shutterstock
Najnowszy przegląd badań wykonany przez "JAMA Internal Medicine" wykazał, że wegetarianie mają niższe ciśnienie krwi niż ich jedzący mięso koledzy. Czy podobne wyniki badań oznaczają, że powinieneś zrezygnować z ulubionych schabowych? Bez przesady.

Prawdziwe wyjaśnienie: "Ludzie, którzy jedzą głównie mięso, jedzą jednocześnie najmniej warzyw. Zazwyczaj jest to powodem ich nadwagi. Generalizując, mówi się, że mięso jest niezdrowe. A to stwierdzenie dalekie jest od prawdy, co pokazują wciąż gromadzone dane" – tłumaczy dr Mike Russell, specjalista od żywienia "Men’s Health".

Fakt, że jesz mięso, oznacza po prostu tyle, że powinieneś włączyć do diety także odpowiednią ilość warzyw. Są one wspaniałym alternatywnym źródłem białka. Jeżeli do głowy przychodzi Ci tylko pomidor, ogórek i cebula, oto 7 niedocenianych, a pełnych składników odżywczych warzyw dla urozmaicenia Twoich posiłków.

1. Burak ćwikłowy

Jest jednym z najlepszych źródeł potasu. To ważne, ponieważ zbyt duża ilość sodu w stosunku do potasu zwiększa ciśnienie krwi – pożywienie bogate w potas przeciwdziała temu efektowi.

fot. Shutterstock
2. Koper włoski (fenkuł)

"Poza tym, że zawiera duże ilości witaminy C, błonnika i kwasu foliowego, koper jest także pełen bioaktywnego związku o nazwie anetol. Przeciwdziała on stanom zapalnym, chroni przed rakiem, a nawet zabezpiecza Twoją wątrobę przed wpływem szkodliwych substancji chemicznych" – mówi Rachael Dunn, dietetyk z Loyola Medical Center.

warzywa fot. Shutterstock
3. Jarmuż

"Wraz z niewielką kalorycznością jarmuż oferuje bogaty zestaw witamin K, A i E oraz dużą dawkę antyoksydantów pomagających zmniejszyć stres oksydacyjny. Obniża także cholesterol, wiążąc go z kwasami żółciowymi, z którymi jest następnie wydalany. Gdy to następuje, Twoje ciało sięga do zapasów cholesterolu, by związać więcej kwasów żółciowych – w ten sposób obniża jego poziom" – tłumaczy Dunn.

warzywa fot. Shutterstock
4. Papryka chilli

"Ostre papryczki są pełne kapsaicyny, związku, który pomaga organizmowi spalić więcej kalorii poprzez zwiększenie metabolizmu. W niedawnych badaniach ustalono, że zwiększona ilość kapsaicyny w diecie przez 10 tygodni obniżyła otyłość wywołaną insulinoopornością u myszy. Kolejne badania wykazały, że związek ten pomaga także zmniejszyć ciśnienie krwi poprzez rozluźnianie ścian tętnic" – mówi Erin Palinski-Wade, ekspert żywienia, autorka książki "Belly Fat Diet For Dummies".

warzywa fot. Shutterstock
5. Grzyby

Co prawda grzyby nie są warzywami, ale one również zbyt rzadko goszczą w naszych jadłospisach, więc za zasadne uważamy przypomnieć wam o nich. Szczególnie że ich zdrowotne zalety są nie do przecenienia. "Są pełne antyoksydantów, więc pomogą Ci chronić się przed chorobami. Co więcej, obiecujące badania na zwierzętach wykazały, że grzyby mogą pomóc zmniejszyć skoki poziomu cukru we krwi. Spróbuj zastąpić tradycyjnego kotleta grzybami shitake (twardnikiem japońskim) - okazały się one być równie smaczne i o niemal 75% mniej kaloryczne" – dodaje Palinski.

warzywa fot. Shutterstock
6. Bakłażan

"Niskokaloryczny, o wysokiej zawartości błonnika, żelaza i wapnia, pomoże Ci w Twojej walce o zdrowe i silne ciało – zachwala dietetyk Ilyse Schapiro -Bakłażan zawiera także przeciwutleniacze, tzw. bioflawonoidy, które pomagają kontrolować ciśnienie krwi i zmniejszają stres. Nie smaż ich jednak na głębokim tłuszczu – zamiast tego zgrilluj je lub upiecz".

warzywa fot. Shutterstock
7. Karczochy

"Karczochy zajmują siódme miejsce na liście 1000 produktów z najwyższym poziomem przeciwutleniaczy" – mówi Schapiro. Dlaczego ma to takie znaczenie? Antyoksydanty takie jak: rutyna, luteina i kwercetyna znacznie zmniejszyły dochody lekarzy płynące ze świadczeń zdrowotnych służących walce z rakiem i chorobami wątroby.

MH

Komentarze

 (5)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij