REKLAMA

6 błędów, które psują wino

Żyjemy w czasach, w których wolno wszystko. Niech i tak będzie. Z koniem też wolno się kopać, ale mądrzy ludzie tego nie robią, bo wiedzą, że będzie bardzo boleć. Nie ma powodu poddawać się modom i uznawać, że wino jest fetyszem, ale dobrze jest wiedzieć, że przestrzeganie pewnych reguł uprzyjemnia jego picie. Zwłaszcza w czasach, w których wolno wszystko. 

wino fot. Shutterstock
fot. Shutterstock
Za ciepłe

REKLAMA

Nie daj się zwieść napisowi na etykiecie „Podawać w temperaturze pokojowej”. Przez "pokojową" producenci rozumieją 17-18°C, a w naszych mieszkaniach często jest powyżej 20 stopni. Im wino dojrzalsze i bogatsze, tym podajemy je cieplejsze, ale nigdy powyżej 18. Optymalną temperaturą jest 15-16 stopni, więc chwila w lodówce nie zaszkodzi. 

Za szybko

To nie są snobistyczne fanaberie – napowietrzanie, czyli tzw. dekantacja, naprawdę winu służy. Pozwolenie mu na odetchnięcie wyzwoli wszystkie, dotychczas ściśnięte, aromaty i smaki. Otwieraj wino min. na 15 minut przed piciem lub przelewaj do karafki. A w restauracji rozpoczynaj zamówienie od wina, żeby kelner mógł wcześniej odkorkować butelkę. 

Za zimne

Za szybko

REKLAMA

REKLAMA

Wina świata: klejnoty hiszpańskiej monarchii Mariyana M 2015/Shutterstock
fot. Mariyana M 2015/Shutterstock
Źle podane

REKLAMA

Wciskanie nam osobnych kieliszków do różnych gatunków wina jest marketingowym zabiegiem i nie ma sensu. Sens jest natomiast w podziale na szkło do białego, czerwonego i szampanów. Np. czerwone, bogate wina doskonale się czują w dużych, 300-ml kielichach (wypełnionych w 1/3), które można zakręcić i wyzwolić aromaty. 

Źle dobrane

Wino oczywiście można pijać osobno, ale swoją prawdziwą potęgę pokazuje dopiero w towarzystwie odpowiednio dobranego jedzenia. A źle dobrane może popsuć wszystko. Np. tłuste ryby nadają bogatym winom metalicznego posmaku, karczochy wydobywają gorycz, a smaku chardonnay nawet nie poczujesz przy pieczeni z dzika w gęstym sosie. 

Zła kolejność

Źle dobrane

MH 06/2015

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA