Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]
  • Men's Health

  • Dieta

  • 5 pierwiastków dla organizmu: naturalne dopalacze [lista, opis]

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.2

5 pierwiastków dla organizmu: naturalne dopalacze [lista, opis]

W Twoim organizmie znaleźć można niemal całą tablicę Mendelejewa. Sprawdź, których pierwiastków potrzeba Ci najbardziej do utrzymania formy, zrzucenia balastu i zbudowania mięśni.

jedzenie magnez fot. Shutterstock
Przy obecnym tempie życia łatwo zaburzyć panującą w Twoim organizmie równowagę. Dlatego skorzystaj z naszej ściągi i uzupełnij braki składników odżywczych, najadając się do syta. Po niektóre minerały i witaminy, których nie znajdziesz dosyć w jedzeniu, możesz też wybrać się do apteki.

1. Magnez

Ten prawdziwie uniwersalny pierwiastek bierze udział w ponad 300 procesach w Twoim organizmie. Jego niedobór może prowadzić między innymi do zwiększenia ryzyka chorób serca.

Zalecana dzienna dawka magnezu wynosi 400 miligramów. Jeżeli jej sobie nie dostarczysz, poczujesz, jak zaczyna brakować Ci energii – również na siłowni. By do tego nie dopuścić, zacznij jeść więcej ryb morskich (na przykład halibuta) i białej fasoli. Dorzuć do tego magnez kupiony w aptece, a na pewno Ci go nie zabraknie.

2. Jod

Twoja tarczyca potrzebuje jodu, by produkować hormony niezbędne do kontroli efektywności, z jaką spalasz kalorie. Dlatego niedobór tego pierwiastka może powodować, że czujesz się osłabiony i przybierasz na wadze. Jodowana sól nie jest odpowiedzią na Twoje problemy.

Ten pierwiastek można znaleźć również w produktach o niskiej zawartości sodu – na przykład w mleku. Pasza krów jest często wzbogacana tym mikroelementem, dlatego trafia on na Twój stół. Jod znajdziesz też w jajkach, jogurcie i oczywiście w morskich rybach.

3. Witamina B12

Witamina ta stoi na straży Twoich szarych komórek. U osób cierpiących na jej niedobór ich degradacja jest znacznie szybsza. Poziom witaminy B12 może być szczególnie niski u osób, które biorą lekarstwa na nadkwasotę. Braki witaminy B12 uzupełnisz, jedząc jagnięcinę, łososia lub po prostu płatki śniadaniowe. Te ostatnie będą łatwiej przyswajalne niż mięso, które Twój żołądek musi rozkładać za pomocą kwasów.

4. Potas

Bez tego minerału Twoje serce nie miałoby siły bić, Twoje mięśnie odmówiłyby współpracy, a Twój mózg przeszedłby na tryb spoczynku. Dzieje się tak dlatego, że potas pomaga przetwarzać glukozę na energię. Zbyt niskie dawki potasu w połączeniu z za wysokim poziomem sodu to prosta droga do nadciśnienia. Tymczasem wystarczy 4700 miligramów dziennie, żeby utrzymać organizm w równowadze.

Aż 500 mg potasu znajdziesz w połówce awokado. Kolejnych 400 mg dostarczy Ci jeden banan. Do obiadu zjedz trochę ziemniaków i brokułów – jedna duża bulwa to aż 1600 mg tego cennego pierwiastka, a porcja gotowanych brokułów to 260 mg potasu. Zjadając na deser kiwi, zyskasz kolejnie 240 mg.

5. Witamina D

Jej największą zaletą jest fakt, że wzmacnia Twoje kości. Może ona też redukować stany zapalne w Twoich naczyniach krwionośnych. Z badań wynika, że niedobór witaminy D może zwiększać ryzyko zawału nawet o 80%.

Twój organizm produkuje witaminę D, promienie ultrafioletowe ze słońca penetrują Twoją skórę. Problem w tym, że jej zapasy, które zgromadzisz latem, szybko się zużywają w czasie długiej zimy. O zbadanie jej poziomu we krwi możesz poprosić lekarza. Prawidłowa wartość to 30 nanogramów na mililitr. Jeżeli Ci jej brakuje, uzupełnisz ją odpowiednimi pigułkami.

6. Wapń

Ten minerał jest niezbędny, by Twój szkielet – czyli rusztowanie, na którym budujesz swoje mięśnie – był twardy jak skała. To właśnie w kościach znajduje się 99% jego zapasów. Gdy zaczyna go brakować, pojawiają się nieprzyjemne skurcze i drętwienie. Dziennie potrzebujesz ok. 1000 miligramów wapnia. Jego świetnym źródłem jest nabiał.

Znajdziesz go w serze, jogurcie czy mleku. Jeśli masz dosyć produktów z mleka, dostarczysz sobie wapnia, jedząc orzechy laskowe, natkę pietruszki, szpinak i kukurydzę. Wykorzystasz wapń zawarty w rybich ościach, jedząc sardynki z puszki i wędzone szprotki.

Komentarze

 (9)
ZOBACZ KOMENTARZE
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij