REKLAMA

Dania z drobiu - co jeść oprócz kurczaka?

MH sprawdza, co dobrego można znaleźć w piersiach. Ha, to przecież wszyscy wiedzą! Ale my mówimy o drobiowych. Przeczytaj i dowiedz się, jak wzbogacić swoje menu o nowe, smaczne i zdrowe dania z drobiu - nie tylko z kurczaka!

Grillowana pierś z kurczaka z zieloną fasolką i sosem svry 2014/shutterstock.com
fot. svry 2014/shutterstock.com
1. Pierś z indyka

Co dostaniesz w 100 g tego mięsa bez skóry?

Kalorie: 84 kcal

Białko: 19,2 g

Węglowodany: 0,0 g

Tłuszcze: 0,7 g

To mięso jest doskonałym źródłem witamin z grupy B, kwasu foliowego i niacyny. Ilość białka też nie do pogardzenia. Znajdziesz także potas, cynk, magnez i żelazo. Taki zestaw wpływa na zmniejszenie napięcia nerwowego, rozluźnia mięśnie i przeciwdziała zmęczeniu. Połączenie pieczonego indyka z żurawiną wymyślił geniusz i tego należy się trzymać. Do tego delikatne ziemniaczane puree.

REKLAMA

2. Pierś z kurczaka

Co dostaniesz w 100 g bez skóry?

Kalorie: 99 kcal

Białko: 21,5 g

Węglowodany: 0,0 g

Tłuszcze: 1,3 g

Kupowana najchętniej ze względu na cenę i łatwość przyrządzania. Doskonałe źródło pełnowartościowych białek, witaminy A - dobrej dla oczu, skóry i podniesienia odporności - oraz B pomagającej regenerować komórki. W sklepie wybieraj te z wolnego chowu, eko lub organic. Sposobów na kurczaka jest milion, ale nam smakuje z cytrynową marynatą, upieczony, z zieloną fasolką i tłuczonymi ziemniakami.

3. Pierś z gęsi

Co dostaniesz w 100 g bez skóry?

Kalorie: 161 kcal

Białko: 22,7 g

Węglowodany: 0,0 g

Tłuszcze: 7,1 g

Jesteśmy europejskim potentatem w hodowli gęsi, ale eksportowym. A taka wyśmigana na łące gęś to żywieniowy i kulinarny skarb. Dużo białka i nienasyconych kwasów tłuszczowych, dużo witamin (zwłaszcza A, E i B), dużo magnezu, fosforu i żelaza. W kuchni wymaga trochę pracy, ale się opłaca. Wypróbuj staropolski przepis z kluskami śląskimi i modrą kapustą.

4. Pierś z kaczki

Co dostaniesz w 100 g bez skóry?

Kalorie: 140 kcal

Białko: 28 g

Węglowodany: 0,0 g

Tłuszcze: 2,5 g

Kaczka, podobnie jak gęś, powinna być jadana bez skóry, w której jest najwięcej tłuszczu. I raczej nie codziennie, jeżeli walczysz z balastem. Idealna na jesień i zimę, gdy spada odporność – zawiera dużo witaminy A i żelaza, które ją podniosą. No, i oczywiście białko w ilościach hurtowych. Kulinarnie doskonała jest pieczona w pomarańczach z dodatkiem świeżego imbiru.

5. Pierś z perliczki

Co dostaniesz w 100 g bez skóry?

Kalorie: 113 kcal

Białko: 24,3 g

Węglowodany: 0,3 g

Tłuszcze: 3,8 g

Coraz powszechniej dostępna w sklepach i ceniona za delikatne mięso zbliżone smakiem do dziczyzny (np. bażanta). Mało kalorii, dużo białka i pokaźna ilość potasu z żelazem – jak znalazł do budowania mięśni i regeneracji po treningu. W kuchennym przygotowaniu dość łatwa, ale świetnie smakuje podpieczona w piekarniku we własnym sosie, z czosnkowym szpinakiem i pieczonymi ziemniakami.

Sam spraw ptaka!

Cały ptak kosztuje mniej niż porcjowany. Nieźle zaoszczędzisz, gdy sam się do niego dobierzesz. Oto instrukcja, jak należy porcjować drób, czyli podzielić go na części:

I. Natnij skórę łączącą korpus z udem. Przekręć udko, by poluzować kość udową.

Porcjowanie kurczaka krok po krokuJames Carey
rys. James Carey

II. Znajdź chrząstki stawowe, przetnij je ostrym nożem i oddziel uda od korpusu.


Porcjowanie kurczaka krok po krokuJames Carey
rys. James Carey

III. Ostrą końcówką noża oddziel piersi od łączącej je kostki.

Porcjowanie kurczaka krok po krokuJames Carey
rys. James Carey

IV. Przetnij połączenie między skrzydłami a korpusem. Gotowe. A korpus wykorzystaj na zupę.

Porcjowanie kurczaka krok po krokuJames Carey
rys. James Carey

MH 10/2013

Komentarze

 
DODAJ KOMENTARZ
REKLAMA