Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

4


OCEŃ
4.4

Zwiększ moc swojego mózgu

Sprawność Twojego mózgu przekłada się na wyższe zarobki, powodzenie u kobiet, zdrowie i dłuższe życie. Oto 6 wskazówek, jak naładować szare komórki energią, zwiększyć ich wydajność i chronić przed awariami, byś mógł na nich polegać do późnej starości.
Jacek Szumski 2012-04-04
fot. Mari Carmen G. Dugo 2012/shutterstock.com
Rusz się z kanapy - ćwiczenia polepszają ukrwienie mózgu, a to zmniejsza ryzyko demencji nawet o 40%.

Wygląda na to, że wbrew wszystkim straszącym nas ekologom i innym panikarzom będziemy żyć coraz dłużej. Dlatego już teraz warto się postarać, żeby to długie życie było również życiem wysokiej jakości, czyli intensywnym, twórczym, satysfakcjonującym.

Kluczem do tego jest wysoka jakość naszego mózgu. To najbardziej tajemnicza część naszego ciała, której niektóre sekrety - czasem bardzo zaskakujące - zdradzamy w "Poradniku użytkownika mózgu". Z kolei w tym artykule wyjaśnimy Ci, jak o swoją jednostkę centralną dbać, ponieważ, jak wynika z badań naukowców, to, co z nią robisz, kiedy masz lat dwadzieścia kilka, będzie procentować - albo nie - przez resztę Twojego życia.

"Połączenie zdrowej diety i stylu życia może zmniejszyć ryzyko degeneracji mózgu nawet o 30% " - wyjaśnia profesor Clive Ballard, dyrektor Alzheimer's Society. Dlatego przygotowaliśmy listę wskazówek, do których warto zastosować się tu i teraz, aby w przyszłości Twój osobisty procesor połączony nierozerwalnie z pamięcią operacyjną działał jak najdłużej bez zarzutu.

 1.


W zdrowym ciele zdrowy mózg

Jako MH z prawdziwą przyjemnością informujemy, że w ludowych mądrościach typu: "Duże mięśnie, mały mózg" nie ma ani krztyny prawdy. Według naukowców z Washington University regularne ćwiczenia zmniejszają ryzyko demencji o 40%. Aktywność fizyczna poprawia funkcjonowanie umysłu, ponieważ zwiększa ilość naczyń krwionośnych w mózgu.

Dla mózgu najgorszym wrogiem jest nuda. Gdy się nudzisz, tracisz pamięć.

W zeszłym roku na Uniwersytecie Północnej Karoliny zakończono wieloletnie badania, które wykazały, że starsi ludzie, którzy trenowali tylko 3 godziny tygodniowo przez 10 lat, mieli o wiele więcej naczyń krwionośnych w mózgu niż ich leniwi rówieśnicy. A, jak wiadomo, większa ilość naczyń to lepiej odżywiony i dotleniony mózg.

Jak? Aby wpompować więcej krwi do szarych komórek, stosuj naprzemienne cykle w swoim treningu kardio - najpierw sprint przez 30 sekund, a potem bieg w wolniejszym tempie przez 90 s. Powtórz co najmniej sześć razy. Jak wynika z badań naukowców z University College w Londynie, ćwiczenia o średniej intensywności obniżają poziom czynnika martwicy nowotworów alfa (TNF-a), który działa jak wyzwalacz choroby Alzheimera.

 2.


Daj mózgowi zajęcie, niech się uczy

Rutyna otępia. Chcesz mieć umysł w najwyższej formie? Nie pozwól mu się nudzić. Jeżeli rozwiązywanie sudoku wydaje Ci się stratą czasu, zajmij się czymś, co przynosi wymierną korzyść. Na przykład naucz się nowego języka. W 2007 roku przeprowadzono badania na York University w Toronto, z których wynika, że znajomość dwóch języków o kilka lat przedłuża młodzieńczą sprawność mózgu w starszym wieku.

"Nauka drugiego języka obcego w widoczny sposób zwiększa gęstość komórek nerwowych w obszarach odpowiedzialnych za uwagę i pamięć" - mówi jedna z autorek badania, dr Ellen Bialystok.

Jak? Zamiast nudzić się albo jeszcze gorzej - bezsilnie wkurzać, stojąc w korku ulicznym w drodze do pracy, słuchaj MP3 z nagranymi lekcjami języka obcego. Po trzech miesiącach dogadasz się z obcokrajowcem, a po 10 miesiącach zdasz ustny test z języka, bo według specjalistów do przejścia np. Key English Test (KET) potrzeba 180-200 godzin nauki.

 3.


Nakarm mózg indyjskim curry

Nie wiem, jak Ty, ale Twoje szare komórki z pewnością najwyżej cenią sobie kuchnię hinduską. Kurkumina, pomarańczowy barwnik i składnik przyprawy curry, który nadaje jej ten charakterystyczny aromat i kolor, stanowi coś w rodzaju spa dla mózgu. Naukowcy z Biomolecular Research Institute w Kalifornii odkryli, że kurkumina, wraz z witaminą D, stymuluje system odpornościowy, dzięki któremu z mózgu usuwany jest beta-amyloid. To białko tworzy złogi w tkance mózgowej, co jest główną przyczyną choroby Alzheimera.

Jak? Wprowadź do swojego jadłospisu curry z kurczaka albo indyka z warzywami. Proste, tanie i doskonałe w smaku. Pamiętaj, że najlepsze (i najskuteczniejsze) curry znajdziesz w postaci pasty w sklepach ze zdrową żywnością. Aktywność przeciwutleniająca kurkumy zwiększa się ponad 1000-krotnie w połączeniu z pieprzem. O dodatkowych zdrowotnych właściwościach kurkumy, której głównym składnikiem jest kurkumina, a także innych przypraw przeczytasz też w naszym artykule "Przyprawy w służbie medycyny".

 4.


Odrobina siłki dla mózgu - codziennie

Z mózgiem jest jak z mięśniami - nie trenujesz go, zostaniesz umysłowym wymoczkiem, który zasapie, się obliczając odsetki od kredytu. Naukowcy z Duke University w Północnej Karolinie proponują zestaw ćwiczeń zwany "neurobic", który zrobi dla Twojego mózgu to, co ćwiczenia aerobowe dla serca. Idea jest następująca - staraj się jak najczęściej zaskakiwać swoje szare komórki nietypowymi działaniami. To spowoduje wytworzenie nowych połączeń w Twoim starym procesorze wewnątrz czaszki.

Jak? Spróbuj ubierać się z zamkniętymi oczami albo jeść za pomocą lewej ręki (leworęczni - prawej). "Przez odpowiednie ćwiczenia możesz podarować swojemu mózgowi nawet 10 dodatkowych lat pełnej sprawności" - mówi prof. Murali Doraiswamy z Duke University. Polecamy książkę "Neurobik - zadbaj o kondycję mózgu" autorstwa Manninga Rubin i Masakazu Katsury (wyd. Klub Dla Ciebie). Jest tam znacznie więcej zaskakujących i zabawnych ćwiczeń, które możesz wykonywać wszędzie.

 5.


Im lepiej śpisz, tym szybciej myślisz

Zdrowy sen zapobiega odkładaniu się w mózgu toksyn, które przyspieszają rozwój demencji. Badania przeprowadzone na Washington University dowodzą, że myszy, którym ograniczono sen do 4 h na dobę, miały w mózgu o 25% więcej toksycznych białek.

Jak? Staraj się kłaść do łóżka o tej samej porze. Specjaliści od spania z Kansas State University przekonują, że najważniejsza dla dobrego wypoczynku jest regularność. Zamiast w nocy gapić się w ekran, oglądając kolejną powtórkę znanego Ci programu, lepiej wyprowadź psa, weź prysznic, napij się mleka i idź spać.

 6.


Powiększ swoje umysłowe rezerwy

Tworzenie kopii zapasowej swojego twardego dysku na długie lata odsunie widmo demencji. Studia, a w przypadku absolwentów kolejne kursy czy studia podyplomowe utworzą w Twoim mózgu rezerwę, która przyda Ci się wtedy, gdy wiek dobierze Ci się do szarych komórek. Będziesz miał wystarczającą liczbę połączeń, żeby przez długie lata zachować żywotność umysłu.

Jak? Badania przeprowadzone przez Washington University School of Medicine pozwoliły stwierdzić, że każdy dodatkowy rok edukacji zmniejsza ryzyko otępienia starczego o 13-18%. Nie musi to być koniecznie paleontologia czy stosunki międzynarodowe - liczy się każdy kurs, na którym uczysz się nowych umiejętności.

MH 02/2011

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    A może ktoś z Was próbuje zwiększyć moc swojego mózgu jakimiś substancjami chemicznymi?Wszystko czego używamy przez krótki czas utrzymuję się w naszych płynach ustrojowych, ale we włosach wbudowuje się to na stałe. To co używamy dziś wbudowuje się w strukturę obecnie wyrastającego z głowy włosa i przesuwa, wyrasta wraz ze wzrostem włosa.Jeśli jesteście ciekawi, czy to co bierzecie jest wykrywalne w waszych włosach, czy ktoś mógłby się dowiedzieć, w czym tkwi tajemnica waszej dobrej formy, to zapraszam do kontaktu ze mną. Robię badania do pracy magisterskiej i potrzebuję prób włosów zciekawą zawartością. Możesz się przekonać co tak naprawdę kryje Twój włos.
    Przygarnę_włosy, 2013-03-17 10:51:52
  • avatar
    zgłoś
    Świetnie więc, że nim nie jesteś - mogłoby się to skończyć banem dla każdego, kto używa czegoś, czego nie znasz:)To jest urządzenie, którego można użyć na wiele sposobów, do różnych celów. Dzięki tej elektromagnetycznej maszynie poprawiła mi się pamięć, koncentracja, mam więcej energii do życia, więcej kreatywności w pracy.
    kadar, 2013-02-16 20:56:24
  • avatar
    zgłoś
    Co do ładowania szarych komórek - od kilku miesięcy używam komputera kwantowego Q i muszę przyznać, że nic mnie tak nie ładuje energią jak ten sprzęt :)Słuchaj, zainteresowałeś mnie tym komputerem kwantowym q. Mógłbyś napisać coś więcej na ten temat? Podzielić się wrażeniami?Wypożyczyłeś czy zakupiłeś? I czy to jest faktycznie realny komputer kwantowy (pytam, bo cena zakupu jest niska), na którym można pracować?, czy to tylko rzecz o charakterze, hmmmm, duchowym, mistycznym?Opisz, proszę, jak wygląda praca z tym komputerem.Nie było pytania.Oj, gościu... Wygrzebałem to Twoje cudeńko i przyjrzałem się temu... Nie wiem czy jesteś tylko nieświadomym pożytecznym idiotą, który uległ czarowi manipulacji i magii słów, czy też masz interes w tym, ażeby żerować na ludziach dążących do wrót świata idei - wymiaru duchowego, lecz niestety zarazem naiwnych, bo w niewiedzy, ogłupionych wszechobecnym debilizmem... Tak czy inaczej, gdybym był tu administratorem to miałbyś już bana, obojętnie czy za nieświadome wciskanie pięknie opakowanej, oprawionej iluzji, czy za świadome naciąganie biednych owieczek.
    9enom, 2013-02-15 12:08:20
  • avatar
    zgłoś
    Co do ładowania szarych komórek - od kilku miesięcy używam komputera kwantowego Q i muszę przyznać, że nic mnie tak nie ładuje energią jak ten sprzęt :)Słuchaj, zainteresowałeś mnie tym komputerem kwantowym q. Mógłbyś napisać coś więcej na ten temat? Podzielić się wrażeniami?Wypożyczyłeś czy zakupiłeś? I czy to jest faktycznie realny komputer kwantowy (pytam, bo cena zakupu jest niska), na którym można pracować?, czy to tylko rzecz o charakterze, hmmmm, duchowym, mistycznym?Opisz, proszę, jak wygląda praca z tym komputerem.
    9enom, 2013-02-15 10:56:06
  • avatar
    zgłoś
    Wymieniona w artykule kurkumina reguluje poziom cholesterolu i chroni naczynia krwionośne, hamując angiogenezę. Ma właściwości antyoksydacyjne, immunomodulujące - hamujące rozwój chorób, hepatoprotekcyjne (chroni miąższ wątroby przed działaniem substancji toksycznych) i zdolność wspomagania apoptozy (naturalny proces usuwania z organizmu zużytych lub uszkodzonych komórek).Kurkumina wspiera pracę enzymów odtruwających organizm i dbających o prawidłową strukturę DNA. Pomaga zachować prawidłowy profil lipidowy, właściwe funkcjonowanie jelit i stawów. Normalizuje procesy krzepnięcia krwi, zapobiegając tworzeniu się zakrzepów. Działa przeciwalergicznie, hamując uwalnianie histaminy z błon mastocytów. Wykazano pozytywny wpływ kurkuminy na funkcjonowanie mózgu i jej działanie neuroprotekcyjne. Jest świetnym antydepresantem (skutecznym również w przypadku anhedonii), ponieważ zwiększa poziom serotoniny i dopaminy. Fakt, że z powodu słabej wchłanialności kurkuminy do krwiobiegu należy spożywać ją z pieprzem czarnym (piperyna) i z tłuszczem - powoduje to wzrost biodostępności. Dzienna dawka w przypadku każdej osoby jest inna, dlatego najlepiej wypracować ją samodzielnie.Można w pierwszym tygodniu spożywać 3 x dziennie po łyżeczce kurkumy (najlepiej zdobyć "prawdziwą", np. TRS lub Midas np. z sieci Kuchnie Świata, nie Kamisa) z 1/3 łyżeczki pieprzu i odrobiną chili, dodając ją do małej ilości wody, zupy lub innej potrawy, która zneutralizuje jej mocny smak (polecam zagryzanie ogórkiem kiszonym). Co do ładowania szarych komórek - od kilku miesięcy używam komputera kwantowego Q i muszę przyznać, że nic mnie tak nie ładuje energią jak ten sprzęt :)
    kadar, 2013-02-13 18:35:46
  • avatar
    zgłoś
    'LilPeneros' napisał(-a):Pisząc, że coraz mniej ludzie zjadają produktów bogatych w cholesterol masz na myśli, m.in. jajka ?Faktem jest, że jaj jeśli nie łączymy ich z cukrem można jeść nawet do 6 dziennie.Nie chodzi tyle o spożywanie produktów bogatych w cholesterol, co dbanie o jego właściwy poziom, a przede wszystkim relację HDL/LDL, długowieczność zapewnia stosunek 1:1, HDL 1/3 ogólnego cholesterolu (stosunkowo rzadkie przypadki).Należy dbać o to, by ta relacja nie uległa pogorszeniu na korzyść LDL, czyli np. umiarkowanie regularnie ćwiczyć, unikać soli, stresu, fruktozy (słodycze, ciasta i nadmiar owoców), nie unikać ryb morskich, nie mieszać tłuszczy i węglowodanów, a węglowodany spożywać proporcjonalnie do zapotrzebowania.Szczegółowo Ci rozpisał Erdi. Tu jeszcze warto dodać, że to nie cholesterol powoduje zawały czy miażdżycę, tylko stan zapalny w naczyniach krwionośnych (!). Wtedy cholesterol wypełnia te ubytki i tak tworzy się zwężenie naczynia, wylew, zawał, zarówno u ludzi z przeciętnych jak i z wysokim poziomem cholesterolu.
    ~Borys, 2012-04-05 18:17:41
  • avatar
    zgłoś
    Tak jak wskazał Borys, chodzi tutaj głównie o stosunek frakcji HDL do LDL, a nie ilość samego cholesterolu całkowitego. Frakcja HDL zawiera niezbędne apolipoproteiny - białka pomocnicze, których nie posiadają frakcje takie jak VLDL, LDL. Wspomniane białka, pełnią fundamentalną rolę w przekazywaniu fosfolipidów, triacylogliceroli oraz cholesterolu tkankom. Ich niski poziom prowadzi do zaburzeń gospodarki lipidowej w organizmie. Dlatego też, wysokowęglowodanowa dieta, szczególnie bogata w cukier inwertowany(cukier), prowadzi do zaburzeń stosunku frakcji LDL i HDL. Dzieje się tak dlatego, że nadmiar węglowodanów przemieniany jest w wątrobie we frakcję VLDL. Trafia ona do naczyń obwodowych i w pierwszej kolejności oddaje tkankom triacyloglicerole. Po pozbyciu się triglicerydów, zamienia się w LDL - frakcję bogatą w cholesterol. Taki dłuższy stan, prowadzi do niedomiaru HDL w stosunku do LDL, a to do zaburzeń transportu lipidów, których skutkiem są choroby cywilizacyjne. Coraz częściej podaje się, że frakcja HDL powinna stanowić 20 - 25% cholesterolu całkowitego aby w pełni uchronić organizm przed chorobami sercowo - naczyniowymi i innymi. Poziom cholesterolu całkowitego jest często cechą indywidualną, zależną od genów, więc nie liczy się jego całkowite stężenie, a stosunek frakcji. Wspomniany wynik HDL można uzyskać ograniczając w pierwszej kolejności cukier inwertowany i węglowodany proste, zwiększając tym samym podaż tłuszczów.
    Erdi, 2012-04-05 17:43:05
  • avatar
    zgłoś
    Pisząc, że coraz mniej ludzie zjadają produktów bogatych w cholesterol masz na myśli, m.in. jajka ?Faktem jest, że jaj jeśli nie łączymy ich z cukrem można jeść nawet do 6 dziennie.
    ~LilPeneros, 2012-04-05 13:00:53
  • avatar
    zgłoś
    Warto by było do artykułu dodać punkt dotyczący cholesterolu. Niski poziom cholesterolu (głównie chodzi o HDL) wpływa na utratę pamięci. U ludzi z demencją, Alzheimerem stwierdzono niski poziom cholesterolu w płynie rdzeniowym.żródło: „Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology” Tak na marginesie narastanie chorób psychicznych, nerwic, depresji, nawet ADHD ma duży związek z ograniczeniami spożycia produktów bogatych w cholesterol. Kiedyś nie było kampanii antycholesterolowej i ludzie nie cierpieli na tego typu choroby.
    ~Borys, 2012-04-04 17:05:54
  • avatar
    zgłoś
    Sprawność mózgu przekłada się na wyższe zarobki, powodzenie u kobiet, zdrowie i dłuższe życie. Oto 6 wskazówek, jak naładować szare komórki energią, zwiększyć ich wydajność i chronić przed awariami, byś mógł na nich polegać do późnej starości.
    Mens Health, 2012-04-04 15:18:53
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij