Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.4

Sprawdzone sposoby na doładowanie energii

Gdy czujesz, że nadchodzi kryzys i dramatycznie spada Ci poziom energii, warto sięgnąć po zasilanie alternatywne. Oto 5 prostych patentów na szybkie zażegnanie energetycznego kryzysu, byś mógł nadal pracować na wysokich obrotach.

Piotr Pflegel 2009-11-02
fot. Corbis, Jacek Heliasz

Jesteś taki przewidywalny. Codziennie odczuwasz spadek mocy o dokładnie tej samej porze. Skąd to wiem? Ponieważ dotyczy to wszystkich. Okay, może nie Gennaro Gattuso, ale wszystkich innych - tak. Tracimy energię regularnie jak w zegarku. I jest coś na rzeczy z tym zegarkiem, bo to właśnie Twój zegar biologiczny stanowi istotną część problemu - kiedy Twój wewnętrzny chronometr zaczyna szwankować, czujesz się wykończony.

Ale to nie jedyna przyczyna. Omówimy je wszystkie i zaproponujemy rozwiązania, które pozwolą Ci przezwyciężyć ten cykliczny kryzys energetyczny.

godz. 7.00 - poranna klątwa

Wydawałoby się, że jeśli istnieje taka pora dnia, kiedy powinieneś czuć się świeży i pełen energii to jest to poranek. W końcu budzisz się po ośmiu godzinach snu i doładowywania baterii. A jednak zamiast nakręconej świeżo sprężyny, Twój umysł przypomina papkę. Dlaczego?

Winne jest zjawisko nazywane "senną inercją". Kiedy się budzisz, części mózgu odpowiedzialne za świadomość - wzgórze wzrokowe i pień mózgu - odpalają od razu. Ale kora przedczołowa, odpowiedzialna za rozwiązywanie problemów i złożone operacje myślowe, jest jak nierozgrzany silnik - potrzebuje czasu, żeby wejść na odpowiednie obroty.

"Senna inercja może trwać nawet dwie godziny, ale najbardziej dokuczliwa jest przez pierwsze 10 minut po przebudzeniu" - wyjaśnia Kenneth Wright, profesor fizjologii na Uniwersytecie Colorado. Wright i jego współpracownicy wykazali, jak bardzo dokuczliwa - ich najnowsza praca pokazuje, że upośledzenie umysłowe powodowane przez senną inercję przypomina stan odurzenia alkoholem. Nie dość że silnik jest nierozgrzany, to jeszcze masz prawie pusty bak.

"Żeby dobrze funkcjonować, mózg potrzebuje stałych dostaw glukozy" - tłumaczy dr Caroline Mahogeney, psycholog w U.S. Army.

Zatankuj. Na śniadanie jedz miskę płatków owsianych z chudym mlekiem. Badacze z Uniwersytetu Tufts stwierdzili niedawno, że ludzie, którzy zjadali codziennie takie śniadanko, otrzymywali stały zastrzyk glukozy, co rozbudzało ich do południa i poprawiało zdolność przetwarzania informacji. Co jeszcze możesz zrobić?

Jeśli należysz do tych nielicznych, którzy nie budzą się rano kawą - zacznij. Badania prowadzone na Uniwersytecie Pensylwania dowodzą, że kawa rzeczywiście pomaga zwalczyć senną inercję. Pamiętaj jednak, że latte nie zastąpi porządnego posiłku. "Kawa zamaskuje niskie ciśnienie krwi przez chwilowe pobudzenie mózgu - twierdzi prof. Dan Bernardot, dietetyk z University of Georgia. - Nie zaspokoi zapotrzebowania na energię".

1 2 3
STRONA 1 z 3

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Gdy czujesz, że nadchodzi kryzys i dramatycznie spada Ci poziom energii, warto sięgnąć po zasilanie alternatywne. Oto 5 prostych patentów na szybkie zażegnanie energetycznego kryzysu, byś mógł nadal pracować na wysokich obrotach.
    Mens Health, 2009-11-02 13:29:36
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij