Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
3.7

Zdrowy facet: jak dbać o swój organizm

Żyjemy w świecie jednorazówek. Od maszynek do golenia, przez telefony, aż po małżeństwa. Nic się już nie opłaca naprawiać – lepiej wymienić na nowe. Jest jednak jeden wyjątek: Twoje ciało. Ciała nie wymienisz – musisz o nie zadbać, by służyło Ci do końca. Zobacz, jak je serwisować, aby nigdy nie zawiodło.    

2016-10-08
Zdrowy facet: jak dbać o swój organizm fot. shutterstock.com

Zęby

Szczotkowanie i nitkowanie zębów to pierwsza linia. Nawet jeśli przeczytałeś niedawno sensacyjne doniesienia o bezużyteczności nitkowania – nie przestawaj. To, że nie ma poważnych badań potwierdzających skuteczność nitkowania, nie oznacza, że nie jest skuteczne. Druga linia obrony uśmiechu to marchewki, gruszki i jabł- ka. Jak donosi „Jour nal of the American Geriatrics Society”, starsi ludzie, któ- rzy jedli dużo produktów zawierających błonnik, rzadziej mają problemy z dziąsłami niż ci, którzy unikają warzyw i owoców.

Oczy

Chociaż palenie kojarzy Ci się głównie z rakiem płuc i poszarzałą cerą, warto je rzucić również ze względu na oczy. Palenie zwiększa bowiem dwukrotnie ryzyko związanego z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej (AMD), które prowadzi do ślepoty. Nie palisz? I tak chroń wzrok. Najlepiej się- gając po ryby. Te tłuste, morskie, zawierają najwię- cej nienasyconych kwasów tłuszczowych, które chronią Twoją światłoczułą siatkówkę. Jedz też dużo jarmużu, szpinaku i brokułów – zawierają luteinę, która chroni oczy

Uszy

Największym zagrożeniem dla słuchu jest hałas. Twoja mama miała rację, krzycząc: „Ścisz to!”. Jeśli chcesz słuchać muzyki również w przyszłości, dziś ostrożnie odkręcaj potencjometr, na koncertach stawaj z dala od kolumn, a włączając ulubioną płytę, otwórz sobie butelkę czerwonego wina. Jak donosi pismo „Neurobiology of Aging”, gryzonie, które dostawały spore dawki występującego w nim resweratrolu, miały mniejsze ubytku słuchu niż te, które resweratrolu nie miały w menu.

Serce

Zapytaj tej, z którą sypiasz, czy chrapiesz. Bezdech śródsenny – jego objawem jest właśnie głośne chrapanie i powtarzające się przerwy w oddychaniu – może zmniejszyć dostawy tlenu do krwi i w rezultacie uszkodzić układ krążenia. Jeśli Twoja żona/ dziewczyna potwierdzi, że chrapiesz, zgłoś się do laboratorium snu, żeby zbadać, czy faktycznie cierpisz na bezdech podczas snu. Jeśli tak, lekarz może Ci zalecić specjalny aparat CPAP, który pozwoli Ci się w końcu porządnie wyspać i dotlenić organizm.

Wątroba rekina

Unikaj ostrego picia. „Więcej niż dwa drinki jeden po drugim to już za dużo dla wątroby” – przestrzega dr Michael Roizen ze słynnej Cleveland Clinic. Kawa i czosnek pomogą zregenerować się wątrobie, jeśli jednak nie zdołasz ograniczyć się do dwóch. Wg uczonych z University of Southampton, już dwa kubki kawy dziennie zmniejszają ryzyko marskości wątroby.

Płuca

Żeby ochronić płuca, jedz więcej czosnku. Chińskie badania wykazały, że ryzyko raka płuc u ludzi, którzy jedzą surowy czosnek dwa razy w tygodniu, jest o 44% mniejsze niż u tych, którzy od czosnku trzymają się z daleka. To już drugi po wątrobie organ chroniony przez czosnek. 

Zdrowy facet: jak dbać o swój organizm fot. shutterstock.com

Kręgosłup

Żeby maksymalnie odciążyć kręgosłup i zachować go na lata, wzmacniaj mięśnie korpusu, nie tylko grzbietu. Przysiady ze sztangą trzymaną z przodu, martwy ciąg, martwy ciąg jednonóż, swing kettlebellem – wszystkie te ćwiczenia sprawdzą się świetnie, bo żeby je prawidłowo wykonać, musisz zaangażować wszystkie mięśnie tworzące tzw. gorset mięśniow.

Skóra

O konieczności używania kremów z filtrem, gdy słoń- ce świeci ostro (nie tylko na plaży! Na boisku i w pracy również, jeśli pracujesz na słońcu), nie musimy Ci przypominać, prawda? Ale jeśli chcesz spowolnić powstawanie zmarszczek, na noc smaruj sobie twarz kremem z witaminą C. Po 30. r.ż. zmniejsza się ilość kolagenu w skórze, a witamina C spowalnia ten proces.

Penis

Owszem, odkąd pojawiły się niebieskie tabletki, wizja życia seksualnego po czterdziestce stała się mniej niepokojąca, ale wcale nie musisz sięgać po pigułki. Musisz tylko od dziś jeść więcej jagód, truskawek, malin i porzeczek. Badania wykazały, że dieta obfitująca w owoce zmniejsza ryzyko kłopotów z erekcją. Jeśli dołożysz do tego regularną aktywność fizyczną, Twoje naczynia krwionośne będą długo elastyczne i zapewnią dopływ odpowiednio dużej porcji krwi, żeby erekcja była silna i trwała.

Jelita

Produkty fermentowane zawierają probiotyki , które pomagają utrzymać odpowiednio dużą populację dobroczynnych bakterii. Dr Roizen radzi, by sięgać po różne produkty z probiotykami: kapustę kiszoną, jogurty, kiszone ogórki albo suplementy. Jako że nie wiesz, które szczepy bakterii są Ci najbardziej potrzebne, zrób jelitom nalot dywanowy z bakterii – szanse trafi enia będą większe.

Prostata

Japońscy uczeni odkryli, że kawosze (zwłaszcza ci lubiący czarną kawę) są w mniejszym stopniu narażeni na raka prostaty niż ci, którzy kawy nie piją. Przeprowadzona w 2014 roku metaanaliza dostępnych badań wykazała, że idealna ilość to cztery filiżanki kawy dziennie. Tylko nie pij jej pod wieczór, bo będziesz miał kłopoty z zaśnięciem, a niedobór snu zwiększa ryzyko kłopotów z prostatą. 

Zdrowy facet: jak dbać o swój organizm fot. shutterstock.com

Tętnice i żyły

Gdyby rozciągnąć wszystkie Twoje naczynia krwionośne w jeden dłuuugi sznurek, bez problemu można by nim otoczyć Ziemię dwa razy. Tymi autostradami, drogami i ścieżynkami krew dostarcza do wszystkich zakamarków Twojego ciała tlen i substancje odżywcze. Musisz zadbać o ich elastyczność, żeby tkanki nie miały przerw w dostawach. Doskonałym sposobem utrzymania układu krwionośnego w dobrej formie jest trening interwałowy. Rób sesję interwałów przynajmniej raz w tygodniu.

Kostki

Żeby wzmocnić staw skokowy i mięśnie go stabilizujące, co jakiś czas rób ćwiczenia na nierównym podłożu (np. na trawie) albo boso. Gdy Twoje nogi tracą równowagę, ciało reaguje spięciem mięśni odpowiadającyach za stabilizację. To dla Twoich kostek doskonały trening.

Testosteron

Dźwigaj żelastwo z rana. Badania opublikowane w „Journal of Science and Medicine in Sport” wykazało, że ci, którzy trenują rano, nie zaliczają popołudniowego spadku testosteronu, zauwa- żalnego u tych, którzy nie pocą się przed południem. Przy okazji spalisz też śmiertelnego wroga testosteronu, czyli tłuszcz. „Żeby utrzymać poziom testosteronu i odczuwać jego działanie jak najdłużej, trzeba pozostać szczupłym” – radzi dr Roizen.

Kolana

„Kluczowym elementem sprawnego kolana jest zdrowa tkanka chrzęstna. Żeby utrzymać ją w dobrej kondycji, ćwicz przynajmniej trzy razy w tygodniu” – radzi prof. Kevin Vincent, ortopeda z University of Florida. Bezruch oznacza bowiem słabsze nawilżenie chrząstki, a sprężenia i rozprężenia sprzyjają jej odpowiedniemu odżywieniu.

Ten sam ruch, który w wieku 20 lat nie powoduje ścierania powierzchni stawowych, po 30. roku życia może już niszczyć staw – z wiekiem zaniedbana, leżąca odłogiem chrząstka robi się bowiem coraz cieńsza i słabsza. Jeśli nie ćwiczysz, zacznij już dziś. Dodatkowy bonus przysiadów: mocne mięśnie czworogłowe działają jak amortyzatory i odciążają kolana. 

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij