Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

3


OCEŃ
4.7

Zapachy poprawiające samopoczucie i zdrowie

Łatwiejsza koncentracja, dłuższy sen i przede wszystkim - mniej stresu. Wszystko to dzięki kilku... zapachom. Węch to potężny, chociaż niedoceniany zmysł, a zapach potrafi przenieść Cię do miejsca przyjemnego, ale także – do prawdziwego piekła.

MH 2014-07-21
Zapachy, które poprawiają nastrój i zdrowie fot. wavebreakmedia 2014/shutterstock.com

"Osobiste skojarzenia potrafią przywołać za pomocą zapachu konkretne wspomnienia" – twierdzi dr Sally Austin, psycholog środowiskowy. Woń perfum, które używała Twoja eks prawdopodobnie ożywi przykre wspomnienia, ale już zapach karpia pozwoli Ci pomyśleć o Wigilii w rodzinnym domu.

To, co nas teraz interesuje, to fakt, iż udowodniono, że niektóre zapachy mają wpływ nie tylko na Twój nastrój, ale również ogólnie na Twoje zdrowie. Nie martw się, Twój dom nie musi pachnieć jak perfumeria – przedstawiamy poniżej 7 popularnych aromatów, które uczynią Twoje życie lepszym.

Mięta pieprzowa (lekarska)

Według badań The Sense of Smell Institute, jednostki edukacyjno-badawczej ogólnoświatowej organizacji The Fragnance Foundation, mięta pieprzowa ma pozytywny wpływ na kondycję Twojej pamięci. Smak lub zapach rośliny, jak dowiodły eksperymenty, znacząco poprawił wyniki uczestników testów dotyczących rozpoznawania wizualnego, pamięci krótkotrwałej i szybkości reakcji na wizualne bodźce ruchome.

Ponadto – potrafi uczynić cuda z Twoim treningiem. Badania opisane w "Journal of International Society of Sports Nutrition" wykazały, że wśród uczestników pijących przez 10 dni wodę o smaku mięty pieprzowej zanotowano wyraźnie lepsze wyniki osiągane w testach wysiłkowych. Mięta pieprzowa podnosi również próg bólu.

Wypróbuj: Weź gumę do żucia o smaku mięty pieprzowej przed treningiem i daj swojej treningowej rutynie solidnego kopa. Jeśli nie cierpisz smaku mięty lekarskiej, zamiast gumy, skrop sobie przed ćwiczeniami nadgarstki olejkiem o tym aromacie.

Cynamon

Badania z 2009 roku wykazały, że rozpylony w powietrzu cynamon poprawia czujność oraz zmniejsza uczucie frustracji podczas symulacji uczestnictwa w ruchu drogowym. Dodatkowo, jak donosi "Journal of Alzheimer’s Disease", związki chemiczne wchodzące w skład cynamonu - aldehyd cynamonowy i epikatechina - przeciwdziałają chorobie Alzheimera, poprzez powstrzymywanie pojawiania się w mózgu białek tau, które prowadzą do uszkodzeń pamięci.

Wypróbuj: Użyj cynamonowego odświeżacza powietrza w swoim aucie, by zachować czujność na drodze. Dodaj nieco cynamonu do kawy, płatków owsianych, albo szejka, by wyrównać poziom cukru we krwi.

Rozmaryn

Naukowcy z Northumbria University ogłosili w 2013 roku, że rozmaryn poprawia koncentrację oraz szybkość i dokładność rozwiązywania zadań myślowych. Zauważono również pozytywny wpływ tego zapachu na kondycję pamięci.

Wypróbuj: Dodaj rozmarynu do Twojego następnego posiłku i ciesz się zapachem podczas gotowania.

Jaśmin

Śpij jak niemowlę poprzez włączenie w swoją "zapachową dietę" jaśminu. Badania przedstawione w piśmie "Journal of Biological Chemistry" w 2010 roku dowiodły, że gdy w powietrzu rozpylono jaśmin, uczestnicy eksperymentu wykazali większą efektywność snu – zapadli w zdrowszą, głębszą drzemkę i mniej wiercili się w łóżku. Ci, którzy spali otuleni jaśminowym aromatem, wykazali również mniejsze stany zaniepokojenia, a także większą czujność w godzinach popołudniowych.

Wypróbuj: Wypij jaśminową herbatę, głęboko wdychając jej woń, albo zapal kadzidełko przed snem.

Lawenda

Podobnie jak jaśmin, lawenda niesie ze sobą profity podczas relaksu. Naukowcy z Wesleyan University przeprowadzili badania, które wykazały, że aromat ten, aplikowany tuż przed spaniem, zwiększał ilość głębokiego snu. Inne badania z kolei stwierdziły, że lawenda powoduje szybsze zasypianie i rzadsze budzenie się w nocy.

Wypróbuj: Nałóż lawendową maseczkę przed pójściem spać (poważnie, stary, maseczkę). Przelej dwie szklanki wrzątku do miski i dodaj 10 kropli olejku lawendowego. Przykryj miskę ręcznikiem, żeby para nie uciekała, następnie włóż głowę pod materiał i wdychaj przez minutę.

Pomarańcze, cytryny, grejpfruty

Zapachy cytrusów pomagają zredukować stres. Brazylijscy naukowcy dowiedli, że ci, którzy raczyli się zapachem słodkiego olejku pomarańczowego przed stresogennym momentem, wykazali mniejsze poziomy niepokoju.

Wypróbuj: Obierz świeżą pomarańczę lub grejpfruta i pozostaw skórki na stoliku lub biurku przez resztę dnia. Możesz tez spróbować używać cytrusowego żelu pod prysznic.

Środki czyszczące

Zgadza się – tym zapachom daleko do naturalnych. Ale mimo to, jako ludzie, mamy z nimi pozytywne skojarzenia. W 2009 roku badania Brigham Young University wykazały, że zapachy środków czystości powodują, że nasze zachowanie jest bardziej etyczne i moralnie poprawne. Gdy pomieszczenie, w którym przebywali badani, spryskano środkiem do mycia szyb, badani byli bardziej skorzy do wolontariatu i finansowych ofiar charytatywnych. Naukowcy stwierdzili, że moralność i czystość idą ręka w rękę, wpływając na nasze poglądy o ludziach i organizacjach.

Wypróbuj: Kiedy ostatnio wyszorowałeś mieszkanie?

MH

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Łatwiejsza koncentracja, dłuższy sen i przede wszystkim - mniej stresu. Wszystko to dzięki kilku... zapachom. Węch to potężny, chociaż niedoceniany zmysł, a zapach potrafi przenieść Cię do miejsca przyjemnego, ale także ? do prawdziwego piekła.<br /><br /><a href="/zdrowie/Zapachy-poprawiajace-samopoczucie-i-zdrowie,4987,1"></a>
    Mens Health, 2015-09-30 16:00:20
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij