Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

18


OCEŃ
3.2

Zabezpiecz tyły: nie daj się rakowi jelita grubego

Nie ma takiej rury, której by nie można zabezpieczyć przed korozją. I tym samym zmniejszyć ryzyko zachorowania na nowotwór, który co roku zabija aż 3000 Polaków. Oto 6 prostych patentów, które pomogą Ci uniknąć raka jelita grubego i okrężnicy.

Piotr Zakrawacz 2014-10-02
fot. Rodale Images

Fakty są bezlitosne: co roku 3000 Polaków umiera z powodu raka jelita grubego i okrężnicy. Więcej ofiar wśród mężczyzn pochłaniają tylko nowotwory płuc, żołądka i prostaty. Rak jelita jest tak groźny, bo długo nie daje zauważalnych gołym okiem objawów, więc bardzo często jest wykrywany zbyt późno. Jest to tym bardziej denerwujące, że wcześnie zdiagnozowanego raka jelita dosyć łatwo wyleczyć.

Dlatego, zwłaszcza po "40", warto sprawdzić stan swojej rury: najlepiej po prostu idź do lekarza i poproś o poradę. Jeśli zaproponuje kolonoskopię, czyli oglądanie jelita przez rurkę wkładaną tyłem - nie protestuj, bo ta metoda ma tę zaletę, że przy okazji badania można od razu usunąć stany przed rakowe i dosłownie ocalić swój tyłek. Żeby zwiększyć szanse na wynik: bez zmian, zobacz, jak w łatwy sposób możesz zakonserwować swoje jelito, by stało się odporne na nowotworową korozję.

6 patentów na zdrową profilaktykę

1. Jedz jagody

Wcinaj jak najwięcej jagód, malin, jeżyn, agrestu etc. Te owoce mają wyjątkową moc antynowotworową. Badanie na Ohio State University wykazało, że u szczurów, którym wstrzyknięto substancję powodującą raka jelita, a następnie karmiono jagodami, nowotwór rozwinął się aż o 80% rzadziej niż u tych, które nie dostawały jagód.

"Składniki jagód, takie jak antocyjaniny i polifenole, hamują rozwój nowych naczyń krwionośnych, które są niezbędne, by guz mógł się rozwijać - wyjaśnia autor badania, dr Gary Stoner. - Trwają próby na ludziach, u których wykryto raka, i spodziewamy się podobnych rezultatów"- dodaje Stoner.

2. Wyjdź z cienia

Wprawdzie do rejonów, o których tu mowa, słońce raczej nie zagląda, ale to nie znaczy, że tak naprawdę jego promienie mogą Cię uratować przed rakiem. Gdy promieniowanie UV dociera do skóry ( w dowolnym miejscu), stymuluje ją do wytwarzania witaminy D - jak wykazało badanie uczonych z University of California.

Witamina D wpływa na rozwój komórek jelita, sprawiając, że nie ulegają one zezłośliwieniu" - wyjaśnia prof. Michael Holick. W zimie, kiedy słońca jest mało, zażywaj witaminę D w suplementach. Latem natomiast nie odcinaj się zupełnie od słońca. W naszym klimacie, zanim posmarujesz się kremem z filtrem, posiedź na słońcu przez 5-10 minut. Nawet krem z niskim filtrem SPF 8 zmniejsza produkcję witaminy D aż o 85%.

3. Pot raz dziennie

Ćwiczenia aerobowe mogą zmniejszyć ryzyko nowotworu jelita, obniżając poziom insuliny. Jak wykazali uczeni z University of Utah, insulina może sprzyjać rozwojowi nowotworów, gdyż przyspiesza podział komórek nowotworowych. Jak wynika z badań dr Mary Slattery, 40 minut intensywnego wysiłku dziennie (np. biegu, pływania, biegania na nartach albo szybkiej jazdy na rowerze) może zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka jelita o połowę.

Poza tym trening aerobowy skraca również czas, w jakim strawiony pokarm przechodzi przez jelito. A im krócej tam przebywa, tym mniej czasu mają zawarte w nim substancje rakotwórcze na przedostanie się do jelita i zamienienie zdrowych komórek w chore.

4. Pij herbatę

Jeszcze więcej?! Przecież ciągle ją piję... Wiemy, czasami warto jednak zastąpić czarną - białą. Badania na Oregon State University wykazały, że biała herbata (spokojnie, po zaparzeniu wcale nie jest biała) ma działanie antymutogenne (czyli zapobiega uszkodzeniom DNA) i hamuje aktywność komórek nowotworowych, osłabiając działanie substancji rakotwórczych. Biała herbata, uważana za najszlachetniejszą odmianę herbaty, ma trzykrotnie silniejsze działanie antynowotworowe niż np. herbata zielona.

5. Zbrodnia bez curry

Bardzo ostre potrawy potrafią wprawdzie zamienić wizytę w toalecie w torturę, ale tylko w naprawdę skrajnych przypadkach. Odrobina curry nie zawadzi, a wręcz pomoże. Jak wykazały badania, kurkumina występująca w tej przyprawie ma silne działanie przeciwnowotworowe. Nic dziwnego, że Hindusi, którzy dosypują curry do niemal wszystkiego, mają jeden z najniższych na świecie wskaźników zachorowania na raka jelita.

6. Jedz popcorn

Wprawdzie w oparciu o naoczne doświadczenie mógłbyś przypuszczać, że jedzenie kukurydzy nie ma większego sensu, gdyż opuszcza ona jelito w dokładnie takim samym stanie, w jakim do niego trafiła, jednak są to tylko pozory. W rzeczywistości bowiem (i widać to pod mikroskopem) jest inaczej. Dowodzą tego badania uczonych z University of Maryland, które wykazały, że błonnik zawarty w kukurydzy zapobiega powstawaniu raka jelita.

"Co więcej, hamuje też namnażanie się komórek rakowych" - dodaje autor badania, dr Shamsuddin. Jedz kukurydzę raz w tygodniu i dodaj do niej trochę masła. Owszem, zjesz trochę nasyconych kwasów tłuszczowych, ale dostarczysz też sobie kwasów CLA - tłuszczu, który według uczonych ze słynnego szwedzkiego Karolinska Institute zwalcza nowotwory.

Zrób przegląd, gdy...

Szybka diagnoza, czy musisz iść do lekarza:

1. Czy podczas wizyty w ubikacji zauważyłeś ślady krwi na papierze toaletowym?

Natychmiast do lekarza. Nie ma się co pocieszać, że to pewnie tylko podrażnienie albo hemoroidy (zresztą w przypadku tych ostatnich też przyda się konsultacja ze specjalistą). Trzeba to sprawdzić.

2. Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się mieć zaparcie (czasami zwane także zatwardzeniem)?

Jeśli to pojedynczy przypadek, nie ma co panikować, ale jeśli zaparcia zdarzają Ci się często albo trwają bardzo długo, koniecznie idź do lekarza.

3. Czy często miewasz biegunki?

Dokładnie tak samo jak w punkcie drugim. Dodatkowo pamiętaj, żeby pić więcej wody, bo przy biegunkach można bardzo szybko niebezpiecznie się odwodnić.

4. Czy odczuwasz czasami ból w okolicy 10 cm w dół od pępka?

Robiłeś ostatnio brzuszki? To może być przyczyna. ale jeśli boli Cię dół brzucha nawet gdy nie ćwiczyłeś, zgłoś to lekarzowi.

5. Czy ostatnio zauważyłeś spadek apetytu?

Im mniej ćwiczysz, tym mniejszy głód odczuwasz. Ale jeśli nie zmieniłeś nawyków, a apetyt Ci spada, również idź do lekarza.

MH 07-08/2007

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij