Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ

2


OCEŃ
4.2

Wzmocnij swój pancerz odporności

Twój układ immunologiczny jest jak zbroja - zaprojektowany, by chronić Cię przed atakami wirusów, bakterii i innych drobnoustrojów. Ale nawet najlepszej zbroi grozi korozja. Poznaj 9 patentów na szybkie, łatwe i przyjemne wzmocnienie swojego pancerza odporności.

Piotr Pflegel 2013-01-17
fot. Sibrikov Valery 2013/shutterstock.com
1.


Zadbaj o przyjaciół

Korozja: Badania uczonych z University of British Columbia i University of Rochester wykazały, że samotność powoduje nie tylko stres, zły nastrój i kłopoty ze snem, ale również osłabia reakcje układu odpornościowego na infekcje.

Naprawa: Poszerz krąg swoich znajomych i przyjaciół. Spotykaj się nie tylko z dwójką najbliższych, ale nawiązuj nowe kontakty. Różnorodność relacji działa stymulująco na układ odpornościowy. Nie bój się także dotykać ludzi. Takie zachowania, jak podawanie ręki na powitanie, przytulanie, przepychanki przyjacielskie etc. sprawiają, że zwiększa się liczba komórek NK (natural killers), które są odpowiedzialne za zwalczanie komórek rakowych i komórek zainfekowanych wirusem.

2.


Wyjdź z domu

Korozja: Słaba kondycja to nie tylko zadyszka po wejściu na 4. piętro. Taką samą zadyszkę łapie Twój układ odpornościowy, gdy musi walczyć z wirusami.

Naprawa: Ruszaj się. Nie musi to być od razu wyczyn. Wystarczy godzina dziennie umiarkowanego wysiłku, nawet banalnego spaceru szybkim krokiem. Uczeni z University of Massachusetts wyliczyli, że ludzie aktywni fizycznie mieli o 25% mniej infekcji górnych dróg oddechowych w ciągu roku niż królowie pilota telewizyjnego. Aktywność fizyczna podnosi odporność poprzez stymulację produkcji białych krwinek. "Regularne ćwiczenia to podwójna korzyść - mówi dr Charles E. Matthews z UM. - Ryzyko przeziębienia jest mniejsze, a jeśli masz pecha i złapiesz katar, będziesz kichał i prychał krócej".

3.


Wyśpij się codziennie

Korozja: Gdy chodzisz wiecznie niewyspany, Twoja odporność spada. Jak wynika z badań University of California, skrócenie snu o 40% osłabia układ odpornościowy aż o połowę. Niedobór snu sprawia, że zmniejsza się liczba komórek NK odpowiedzialnych za walkę z wirusami.

Naprawa: Śpij 7-8 godzin na dobę. Jeśli masz ochotę zabalować w sobotę, zacznij wcześniej i wcześniej skończ. A gdy już zdarzy Ci się zarwać noc - zamiast spać do południa, następnego dnia połóż się wcześniej i w ten sposób odrób zaległości. Jeśli będziesz gnił w łóżku do 14, rozregulujesz sobie zegar biologiczny i wieczorem będzie Ci trudno zasnąć, następnego dnia rano znowu będziesz chciał spać dłużej itd.

4.


Wykorzystaj moc seksu

Korozja: Frustracja seksualna jest jak każda inna frustracja - podnosi poziom hormonów stresu (m.in. kortyzolu) i na dłuższą metę osłabia tym samym odporność organizmu.

Naprawa: Seks co najmniej dwa razy w tygodniu. Lekarze z Uniwersytetu Wilkes w Pensylwanii odkryli, że uprawianie seksu podnosi o 30% poziom immunoglobulin A - pierwszej linii obrony organizmu przed wirusami w drogach oddechowych. Dodatkowo podczas seksu wydzielają się hormony peptydowe, m.in. endorfiny, które zmniejszają ilość osłabiającego odporność kortyzolu.

STRONA 1 z 2

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Twój układ immunologiczny jest jak zbroja - zaprojektowany, by chronić Cię przed atakami wirusów, bakterii i innych drobnoustrojów. Ale nawet najlepszej zbroi grozi korozja. Poznaj 9 patentów na szybkie, łatwe i przyjemne wzmocnienie swojego pancerza odporności.
    Mens Health, 2013-01-17 14:29:28
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij