Testosteron: siła napędowa faceta

Poleć ten artykuł:

Każdy wynik między 270 a 1100 ng/100 ml krwi oznacza normę. Jeżeli okaże się, że masz mniej niż 270, może to świadczyć o tym, że cierpisz na hipogonadyzm. Znacznie mniej prawdopodobna jest sytuacja odwrotna - że poziom Twojego testosteronu będzie za wysoki. Nie licząc "spryciarzy" zażywających sterydy, poziom testosteronu przekraczający 1000 ng/100 ml krwi występuje bardzo rzadko i może świadczyć o nowotworze gruczołów płciowych.

Jednak co z tymi, którzy mają wysoki, choć nieprzekraczający 1100 ng/dl poziom testosteronu? Poziom, który chroni ich przed zawałem, ale naraża na różne głupie i niebezpieczne zachowania? Jak go obniżyć? Najprostsze i najskuteczniejsze sposoby to zawarcie małżeństwa i ukończenie studiów. Uczeni już dawno zauważyli, że żonaci faceci nie tylko są zdrowsi, ale też żyją dłużej. Prawdopodobnie jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest właśnie niższy poziom męskiego hormonu. Badania dra Dabbsa wykazały też, że im dłużej się uczysz, tym mniej chaosu, związanego z "nadpodażą" testosteronu, robisz wokół siebie.

Protesteronowa dieta i trening

Ci, którzy mają testosteronu nieco za mało i chcieliby mieć go więcej, również nie są bez szans. Dwie podstawowe metody podniesienia poziomu testosteronu to: właściwa dieta i odpowiedni dobór ćwiczeń fizycznych.

Jeśli chodzi o dietę, to musisz pamiętać o tym, aby:

- nie przesadzać z kaloriami - codziennie spożywać ilość kalorii odpowiadającą potrzebom Twojego organizmu; nadmierne "obcinanie kalorii" w diecie albo jedzenie zbyt obfitych posiłków zaburza produkcję testosteronu,

- jeść mięso: drób, wołowinę, wieprzowinę, ryby - badania dowiodły, że dieta wegetariańska prowadzi do obniżenia poziomu testosteronu, nawet wtedy, kiedy ilość spożywanego białka była taka sama u osób jedzących mięso i wegetarian; polecamy szczególnie chude czerwone mięso, które jest bogate w cynk, minerał sprzyjający produkcji testosteronu,

- jeść zdrowe tłuszcze - naukowcy ustalili, że zarówno nasycone, jak i nienasycone tłuszcze powodują podwyższenie poziomu testosteronu, ale z przyczyn ogólnozdrowotnych lepiej wybierać produkty bogate w tłuszcze jednonienasycone: awokado, orzechy, nasiona, oliwę z oliwek,

- jeść produkty zawierające cholesterol HDL: czerwone mięso i jajka - osoby trenujące z ciężarami, w których diecie jest dużo produktów bogatych w ten "dobry" cholesterol, mają nie tylko wyższy poziom testosteronu, ale także szybciej i wyraźniej budują mięśnie i siłę,

- jeść warzywa kapustne: brokuły, kalafior i kapustę - zawierają one związek chemiczny o nazwie indol-3-karbinol, który oprócz tego, że ma działanie antynowotworowe, to jeszcze powstrzymuje proces przekształcania testosteronu w estrogen,

- unikać picia alkoholu - alkohol powoduje do obniżenia poziomu testosteronu, ponieważ jest swego rodzaju katalizatorem przemiany części tego hormonu w żeński hormon estrogen.

Ćwiczenia aerobowe - takie jak bieganie, jazda na rowerze czy pływanie - zmniejszają poziom testosteronu. Badania wykazały, że u mężczyzn, którzy w ciągu tygodnia przebiegali około 130 km tygodniowo, poziom testosteronu mieścił się zazwyczaj w dolnych 20% normy.

Dlatego, jeżeli zależy Ci na zwiększeniu poziomu testosteronu, powinieneś ograniczyć trening tego rodzaju i zastąpić go lub przynajmniej uzupełnić treningiem siłowym. Pamiętaj, że poziom hormonu męskości zmienia się w ciągu doby. Najwięcej jest go rano, a najmniej około godziny 20. Dlatego, jeżeli planujesz coś, do czego testosteron mógłby się przydać, umów się na rano.

Z dala od "teścia"

Zbudowanie sylwetki naturalną drogą jest trudne i dosyć żmudne, dlatego wielu bywalców siłowni szuka drogi na skróty, sięgając po różnego rodzaju "dopalacze", czyli sterydy anaboliczne lub ich naturalny odpowiednik - właśnie testosteron. Dają one szybko zauważalne efekty i dlatego cieszą się taką popularnością. Zanim jednak po nie sięgniesz, pamiętaj, że ich stosowanie może mieć fatalne skutki dla Twojego organizmu. Najpoważniejsze negatywne konsekwencje wspomagania się testosteronem to:

  • nadmierny, nieproporcjonalny rozrost tkanki mięśniowej (będziesz wyglądał jak dziwadło, a nie jak człowiek)
  • zaburzenia hormonalne (zwłaszcza jeżeli zażywasz testosteron w okresie dojrzewania)
  • nadciśnienie i nadmierna potliwość
  • zwiększony poziom cholesterolu i związane z tym większe ryzyko chorób serca, z zawałem włącznie
  • wzrost ryzyka zachorowania na nowotwory, zwłaszcza na raka prostaty
  • nadmierne pobudzenie i zwiększona agresywność.

Zobacz także: Wszystko o testosteronie

MH 07/2005

Tagi: zdrowie | testosteron | potencja | agresja | hormony | jądra | męskość | sterydy

Oceń artykuł:

3.9

Skomentuj (25)

Staniol, 16 marca 2015, 20:09

Miała mieć wpływ taki, że poziom cholesterolu będzie na odpowiednim, zdrowym poziomie :-) Jednemu wzrośnie, drugiemu zmaleje, nie ma co się tym przejmować jeśli samopoczucie dobre.

flylo, 16 marca 2015, 19:59

Jakby nie patrzyć, muszę jeszcze lipidogram zrobić. Nie wiem czy nie miałem zbyt później kolacji. A jak wygląda to u was? Robił ktoś badania cholesterolu po 1-2 roku na diecie niskowęglowej(niekoniecznie optymalnej)? Ja schudłem na tej diecie jakieś 8 kg.   Wydaje mi się że w większości poleciał tłuszcz.  Dużo biegam, średnio raz w tygodniu siłownia, basen. I z tego co gdzieś kiedyś przeczytałem... miała ona nie mieć wpływu na poziom cholesterolu, a ewentualnie go obniżać? 

actavis, 15 marca 2015, 14:34

Niski ldl ,wysoki hdl swiadczy o katabolizmie ;)

Gavroche, 15 marca 2015, 12:37

Touche!
Poza tym pochodne cholesterolu od wit. D3 po estrogeny, stanowią o dobrej formie naszego organizmu.
A te normy są coraz niższe, po to, by łapać durniów na statynki. :)
Mam słownik medyczny z lat '50 i tam nikt nie określał "norm", cholesterol do 350, a cukier i ciśnienie do 150, jeśli człowiek dobrze się czuł było ok.

LilPeneros, 15 marca 2015, 12:13

Polecam zapoznać się z tym:   http://i58.tinypic.com/6f32tt.jpg   http://i59.tinypic.com/33mmqo6.jpg   http://i61.tinypic.com/z63b5.jpg   Zdjęcia pochodzą z magazynu SdW (Sport Dla Wszystkich), nr. z czerwca 2014r Dla Ciebie flylo szczególnie ten środkowy link jest ważny.   Zgadzam się z Gavrochem - liczy się nie tylko cholesterol całkowity ale przede wszystkim LDL I trójglicerydy.
przejdź do forum

Men's Health poleca