Polityka prywatności - poznaj szczegóły » [ X ]

Menshealth.PL

PODZIEL SIĘ



OCEŃ
4.1

Test MH: jak zdrowo pracować przy biurku?

Zbyt długa praca statyczna wykonywana w pozycji siedzącej, źle wpływa na ludzkie zdrowie, przyczyniając się m.in do powstawania bólów kręgosłupa, chorób serca czy zwyrodnienia kręgosłupa. Redaktor MH sprawdza, w jakiej pozycji najzdrowiej pracować przy biurku.

2015-01-13
praca przy biurku fot. baranq, 2015, shutterstock.com

Testuje: Michał Gołębiewicz, Redaktor działu Dieta

Cel: sprawdzenie, czy praca na stojąco jest lepsza od tej siedzącej

Uważasz, że jesteś aktywny, bo trenujesz kilka razy w tygodniu? Niestety, nie mamy dla Ciebie dobrych wieści. Badania z 2012 roku („International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Acitvity”) wykazują, że poziom aktywności fizycznej nie ma specjalnego wpływu na czas, który spędzamy siedząc. Średnio dziennie siedzimy przez 9 godzin, stoimy przez 4 h, a chodzimy przez 1,5 h.

A z siedzeniem jest trochę jak z paleniem: jest szkodliwe nawet wtedy, gdy jesteś aktywny. Faceci, którzy siedzą ponad 6 h dziennie, są o 18% bardziej narażeni na śmierć z powodu chorób serca i o 7,8% z powodu cukrzycy niż ci, którzy siedzą tylko przez 3 h („American Journal of Epidemiology”). Siedzenie powoduje też wzrost ryzyka otyłości i raka, zwłaszcza jelita grubego.

Statystyki wykazują, że może mieć również związek z występowaniem depresji. Te liczby podziałały na mnie mobilizująco. Postanowiłem sprawdzić, jak zmienić tę fatalną statystykę.

Wyklęty powstań

Od razu pomyślałem, że zacznę pracować na stojąco. Zaprzęgnę mięśnie do roboty i będę spalać kalorie jak hutniczy piec! Potem jednak przyszła mi na myśl znajoma sprzedawczyni, która przypominała hutniczy piec jedynie rozmiarami. A ona przecież stoi przez cały dzień. I nie dość, że nie chudnie w oczach, to jeszcze ma problemy z żylakami.

Ja spędzam czasem w redakcji kilkanaście godzin na dobę, a przecież już po kilku godzinach stania w pociągu bolą mnie nogi i plecy. Mój entuzjazm nieco opadł, ale i tak przygotowałem sobie improwizowane stojące biurko.

Dni próby

Pierwsze dni potwierdzają moje obawy. Po kilku godzinach zaczynają boleć mnie nogi i, o dziwo, plecy (o bólu w lędźwiach, który kiedyś mocno mi dokuczał, zapomniałem, odkąd kupiłem porządne, ergonomiczne krzesło biurowe). Na stojąco trudno mi się skupić, więc pisanie nie przychodzi mi łatwo.Szukam pretekstu, żeby usiąść, więc częściej robię przerwy. Mierzę sobie tętno – owszem, jest o jakieś 10 uderzeń na minutę większe niż gdy siedzę, ale nie jestem przekonany, czy warta skórka za wyprawkę.

W końcu zaczynam szukać naukowego uzasadnienia dla porzucenia nowego stanowiska pracy. Szybko je znajduję: „Zbyt długie stanie powoduje dodatkowe obciążenie układu krwionośnego i nóg oraz stóp” – mówi dr Alan Hedge z Cornell University w USA. Dodaje, że najlepiej dzielić czas na siedzenie i stanie.

Jak zwykle okazuje się, że najlepsze rozwiązanie leży gdzieś pośrodku. Korzystaj z każdej okazji do ruchu w ciągu dnia: chodź schodami, idź do kolegi, zamiast dzwonić, rozmawiaj przez telefon, chodząc, co jakiś czas się rozciągaj. I będzie dobrze.

Praca stojąca

Stojąc, spalasz więcej kalorii

Twoje ciało zużywa więcej tłuszczu

Rośnie obciążenie nóg i układu krwionośnego

Praca siedząca

Po 2 h siedzenia poziom dobrego cholesterolu spada o 20%

Zwalnia tempo metabolizmu

Spada poziom lipazy – enzymu rozkładającego tłuszcz 

Przetestowane w boju

1. Ergotron workfit-s, ergotron.com, 474 $ (amazon.com). Stanowisko, które pozwoli Ci szybko i bez problemów zmieniać pozycję pracy z siedzącej na stojącą. Najlepszy wybór!

2. Piłka szwajcarska, Decathlon, 44,99 zł. Siedząc na niej, zaangażujesz o wiele więcej mięśni niż na krześle. Będziesz też częściej wstawał. Zastąp nią fotel na jakiś czas.

3. Sitag reality, sitag.pl, od 1150 zł. Skoro masz jednak przez jakiś czas siedzieć, przyda Ci się porządny fotel. Ten raz na zawsze pozwolił mi zapomnieć o bólu pleców. 

MH 01/14

Komentarze

 
 

Wypełnij to pole:

  • avatar
    zgłoś
    Zbyt długa praca statyczna wykonywana w pozycji siedzącej, źle wpływa na ludzkie zdrowie, przyczyniając się m.in do powstawania bólów kręgosłupa, chorób serca czy zwyrodnienia kręgosłupa. Redaktor MH sprawdza, w jakiej pozycji najzdrowiej pracować przy biurku.<br /><br /><a href="/zdrowie/Test-MH-jak-zdrowo-pracowac-przy-biurku,5596,1"></a>
    Mens Health, 2015-01-22 16:12:40
ZOBACZ RÓWNIEŻ Zamknij